Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
19
Fotogalerie

Nejrychlejší elektromobil na světě? Minivůz ze sedmdesátých let!

Enfield 8000 vznikl v době ropné krize jako velice úsporný vůz. Jeden z postavených kusů však více než na nízké provozní náklady myslí na rychlost.

Očekávali byste, že nejrychlejším elektromobilem na světě je americká Tesla Model S, nebo třeba chorvatský Rimac Concept One poháněný hned čtyřmi elektromotory? Tak to se stejně jako my pletete. Jonny Smith známý třeba z pořadu Fifth Gear tvrdí, že nejrychlejším elektroautem světa je jím upravený Enfield 8000, minivozítko vyráběné v sedmdesátých letech.

Vylepšený Enfield 8000 tento víkend v britském Santa Pod zvládl sprint na čtvrt míle (cca 204 metrů) za pouhé 9,86 sekundy při průměrné rychlosti 194,7 km/h. Tím překonal předchozí rekord upraveného datsunu, který měl hodnotu 10,25 sekundy. Tesla Model S mimochodem rekord držela v roce 2013, kdy čtvrt míle ujela za 12,37 sekundy.

Smithův enfield byste zvenku nepovažovali za žádného rychlíka. Jen 2.845 mm dlouhé vozítko rozhodně nevypadá jako rychlá bestie. V útrobách ale pracují dva speciální elektromotory, které dohromady dosahují více než 588 kW a 1.627 N.m. A to je sakra nárůst proti původnímu, 6kW vozu navrženého pro jízdu do rychlosti 64 km/h. A co víc, auto nadále (i díky benevolentním britským normám) zůstává homologované pro silniční provoz.

Dva elektrické motory DC 9 pohánějící zadní nápravu čerpají svoji energii ze 188 lithium-iontových článků, které jsou umístěny pod kapotou a v zavazadelníku. Baterie generující 2000 ampérů a 400 voltů původně pochází z bojového vrtulníku Bell Super Cobra.

Práce na superrychlém enfieldu Smith zahájil před čtyřmi lety, kdy pořídil auto vyrobené v prosinci 1974. To bylo ve zbídačeném stavu, zničené po povodni. Následně zahájil renovaci a aplikoval do auta techniku 21. století. Vedle nového pohonného systému vůz dostal i nový podvozek nebo brzdy. „Rozhodl jsem se postavit britský elektrický hot rod,“ říká Smith o svých původních plánech.

Majitel sice tvrdí, že ho mnozí odrazovali od závodění s enfieldem. Miniautíčko podle jejich názoru nemělo být schopné jezdit bezpečně tak rychle, jak autor zamýšlel. Výsledné auto ale dokázalo, že se Smithovi přátelé mýlili. „Auto nikdy nepůsobí, jako by se dostalo ze své komfortní zóny. Jakmile se rozsvítí zelená, rychle zapomenete na to, jak je malé. Okamžitý výkon je něco, co jsem za 15 let testování sportovních aut nezažil,“ říká automobilový novinář.

Enfield 8000 byl vyráběn mezi lety 1973 a 1978 na ostrově Wight v podniku řeckého miliardáře Giannise Goulandrise, kdy vzniklo pouhých 120 kusů tohoto úsporného minivozítka. Originál s hliníkovou karoserií čerpající energii z olověného akumulátoru zvládl na jedno dobití v závislosti na podmínkách ujet asi 88 kilometrů. To Smithův model kvůli vysokému výkonu zvládá jen zhruba 48 km.