Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

redakce AUTO.CZ
Diskuze (69)
Novodobá octavia je aktuálně na trhu ve své třetí generaci. Již brzy se dočká modernizace, která promění její vzhled.

Již více než pět milionů prodaných kusů Škoda Octavia dělá z tohoto vozu nejdůležitější model ve stodvacetileté historii mladoboleslavské automobilky. Po ovládnutí společnosti Škoda německým koncernem Volkswagen v roce 1991 se symbolem přerodu značky v moderní automobilku stal model Felicia, následující Octavia, která byla poprvé představena před 20 lety, 1. září 1996, zařadila obrozenou Škodu Auto mezi výrobce celosvětového významu.

Škody Octavia je prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Tento automobil nižší střední třídy, pro jehož výrobu byl v Mladé Boleslavi vybudován nový montážní závod, slavil hned po svém uvedení na trh velký úspěch. Proslulejším značkám koncernu VW i dalších renomovaných výrobců dokázal konkurovat jak kvalitou, důrazem na bezpečnost a řadou moderních řešení, tak, zvláště na západoevropských trzích, cenou. Úspěch vozu výrazně napomohl rozvoji automobilky, která je již řadu let největším výrobním průmyslovým podnikem v ČR i největším exportérem.

Nový model mladoboleslavské automobilky se svými rozměry v rámci koncernu VW zařadil zhruba mezi typy Volkswagen Vento a Passat. Dodnes nadčasový design zachovával kontinuitu značky Škoda, jejím autorem byl tým vedený Dirkem van Braeckelem. To dokládá i jméno Octavia, které nesl již úspěšný model z let 1959 až 1964.

První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi. Obě karosářské verze u zákazníků bodovaly také díky na svou třídu velkým zavazadlovým prostorem. První generace "oktávek" se vyráběla do listopadu 2010, přičemž prošla v modelovém roce 2001 úpravou. Za 14 let jich bylo smontováno 1,442 milionu kusů.

V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byly poté prodávána pod názvem Octavia Tour. Druhé generace vzniklo kolem 2,5 milionů exemplářů. Výroba současné třetí generace Octavií začala v prosinci 2012.

Celkem bylo již vyrobeno více než pět milionů octavií. Octavia je tak nejprodávanější řadou v historii automobilky. Kromě českých závodů sjíždějí octavie z linek také v Číně, Rusku, Indii a Kazachstánu, v minulosti se montovaly také na Slovensku, na Ukrajině a v Bosně.

Octavie se na trhu objevily se širokou škálou vznětových i zážehových motorů a také v různých úrovních výbavy. Kromě toho se octavie vyrábějí i s náhonem všech kol a vznikly i sportovní verze pro soutěže rallye. Octavia WRC ale nakonec nebyla tak úspěšná, jak se od ní očekávalo.


redakce AUTO.CZ
Diskuze (69)
30. 8. 2016 09:50
Re: :-)
Tempomat a vyhřívaný židle tam má, ale to mám ve svým 13 letým šrotu taky, takže to už v dnešní době beru jako běžnou věc ;-)
Avatar - Emel
30. 8. 2016 08:46
Re: :-)
Za 325 je Style 1.2TSI 81kW, tam už je většina běžných prvků jako autoklima nebo senzory vzadu. Chybí tempomat, třeba vyhřívané sedačky... ale za 400 už tam podle mě musí být i pár nadstandardních věcí.
30. 8. 2016 08:09
Re: :-)
Silnější slabší je identickej motor jen ta silnější je naladěná na 81 kW, ale jo má silnější. To mi ale neospravedlňuje tu cenu. Za 300 tis máš sice "důstojně vybavenou" ovšem s 1,0 MPI.
Avatar - woody-alien
29. 8. 2016 16:09
Milovaná i proklínaná
slečna, jež je neustálým předmětem debat. Ve vesnických hospodách i mezi vzdělanci. Možná není od věci připomenout, že mezi spokojené majitele Octavie patřili třeba i spolutvůrce fenoménu Cimrman, Ladislav Smoljak, nebo lesůpán Karel Schwarzenberg.

Už je to hodně dávno, co mi přestup z mého prvního vlastního auta Š120L do toho druhého - Octavie 1.9 TDI 81kW - způsobil málem kulturní šok. Ano, dnes se tomu můžu smát. Stejně jako rozšířenému přesvědčení, že ke zlepšení postavení ve společnosti postačí vybrat v Dolních Chabrech jednu Octu v naftě s tradičními 150t na tacháči.

Čemu se ovšem smát nemůžu je Octavia samotná. Byl a je to pro Škodu přelomový model. Model, který se od nuly dokázal úspěšně prosadit mezi silné hráče v nižší střední a jehož prodejní úspěchy se zdaleka neomezují jen na domácí píseček.

Vidím kolem sebe množství zajímavých modelů různých značek. Modelů, kterým bych zřejmě dnes před Octavií dal přednost. Ani to, ani některé pseudotesty s podtitulem "donebevynášení", mi však nedávají důvod na Octavii plivat. Netřeba z ní dělat modlu, svoje místo na slunci si ale vydobila a má můj respekt.

A jen tak na okraj, tahleta nudná šedá myš z Boleslavi má ještě jednu věc společnou se svým pravzorem z Vlkohradu. Diskusně by je nikdo nekoupil.....a přece se prodávají. ;-)
Avatar - twistedTSD
29. 8. 2016 15:46
Re: :-)
Těžko se mohu vyjádřit k Fabii tvého kamaráda, ale řekl bych, že za 400 tis. to patrně nebyla "normální" výbava nebo šlo o silnější TSI. To pak nemůžeš srovnávat s nějakým Focusem, který bude za 400 vždy o kompromisech. Dle vlastní zkušenosti mohu říct, že důstojně vybavená Fabia TSI se pohybuje cca lehce nad 300 tis.