Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia: Kus auta navíc nabídl okřídlený šíp poprvé před 20 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (60)
Čas letí, stěžejní model mladoboleslavské automobilky se poprvé ukázal před dvěma dekádami. Za tu dobu se vyrobilo přes pět milionů moderních Octavií třech generací.

Pro jméno modelu většího než Favority a pozdější Felicie sáhla Škoda jako obvykle do historie. Původní Octavie si pamatují naši otcové (respektive u mladší generace dědové), dvoudveřový oblý tudor se vyráběl v letech 1959-1964, později představené kombi přežilo až do roku 1971. Jednalo se o vzhledovou i technickou modernizaci předchozí řady 440/445.

Škoda A+

Vývoj nového „velkého“ modelu byl zahájen v roce 1992, už v režii Volkswagenu. Vůz dostal kromě interního značení 1U (původně šlo o projekt A+) tehdy zcela novou podvozkovou platformu. Práce probíhaly na koncernové úrovni, ještě předtím se jí dočkala první generace Audi A3 a až na podzim 1997 Golf IV. Mimochodem, nefunkční maketa v měřítku 1:1 byla hotová již ve třiadevadesátém, Škoda ji má dodnes uloženou v depozitáři. Tým stylistů vedl Dirk van Braeckel a povedlo se jim vytvořit nadčasové a elegantní auto, jehož tvary neurazí ani dnes. Limitující prvek představoval krátký rozvor 2512 mm, kvůli kterému bylo na zadních sedadlech málo místa a z bočního pohledu docházelo k drobné disproporci. Dlouhý převis naopak úspěšně maskovaly široký sloupek C, skloněné okno i kratičký náznak stupňovité zádi.

Jenže Škoda zároveň nabídla klientům kus auta navíc s délkou těsně přes 4,5 m, proto jej řadila marketingově do střední třídy (u třetí generace se to opakovalo) a Svaz dovozců automobilů tak činí dodnes. Liftback s praktickou výklopnou zadní stěnou disponoval hlavně gigantickým zavazadelníkem o objemu 528 l, který se dal sklopením zadních sedadel rozšířit až na 1328 l. První Octavia mohla mít kromě předních už i boční airbagy.

Liftback a kombi

Produkce se rozběhla 3. dubna 1996, záhy se představila i odborné veřejnosti. V Mladé Boleslavi pro ni vznikla nová moderní linka v hale o rozloze 37.500 m2, na níž navázala lakovna schopná pojmout až 1.800 vozů. Kapacita automobilky vzrostla o 90 000 na 350 000 aut ročně. Klientela mohla od začátku vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1.6 MPI/55 kW, pro náročnější zákazníky byl připraven 1.8 20 V/92 kW. Legendární turbodiesel s přímým vstřikováním 1.9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Paleta se postupně rozšiřovala o nové agregáty: výkonnější devatenáctistovku TDI s 81 kW, zážehový 1,8 20 V Turbo/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Kombi se objevilo poprvé ve Frankfurtu 1997 ještě jako nafialovělý prototyp, o půl roku později v Ženevě již coby sériový model. Mohlo se těšit z hezčí palubní desky, která se brzy protlačila i do základních karosářských variant. Do prodeje se dostalo v květnu. Špičkovou výbavu představovalo provedení Laurin & Klement, čtyřkolka s praktickou karoserií následovala v devětadevdesátém. To už se Octavie dodávaly i s 74kW šestnáctistovkou. Prastará škodovácká čtrnáctistovka OHV se 44 kW naštěstí dlouho v nabídce nevydržela, nespolehlivé pětiventilové 1,8 l bez turba vystřídaly dvoulitry VW s 85 kW, pocházející z hlubokých 80. let.

Modernizace

Nejostřejší Octavia RS 1.8 Turbo/132 kW přišla až po drobném faceliftu na přelomu milénia. V roce 2000 se objevil také motor 1.4 16V/55 kW a dvouventil OHC 1,6 l posílil na 75 kW. Přišel i 1.9 TDI/74 kW, který doplnila o dvě léta později varianta s 96 kW. Poslední vůz první generace sjel z linky v listopadu 2010, celých šest let se vyráběl souběžně s nástupcem jako model Tour. Octavia se rodila i v Indii a na Ukrajině, v Usť-Kamenogorsku (Kazachstán) byly poslední kusy smontovány až v roce 2011! Celkem vzniklo přes 1,44 milionu vozů, 970.000 liftbacků a více než 470.000 kombi.

Nelze nevzpomenout účast továrních vozů Octavia WRC ve světovém šampionátu rallye (od roku 1999), která však výrazným úspěchem neskončila, předchozí dvoulitrový kit car byl ve své třídě lepší. Na speciální „vládní“ prodloužený liftback, který však ústavní činitelé odmítli, se dnes skoro zapomnělo.

Podruhé a potřetí

Druhé generace 1Z se během devíti let, od března 2004 do března 2013 vyrobilo 2,5 milionu kusů, 1,6 mil. liftbacků a 900.000 coby kombi. Nabídla nejmodernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či dvouspojkové převodovky DSG. Staré jednotky MPI se postupně vytrácely, nebo se nabízely jen na méně náročných trzích. Přicházely naopak benzinové agregáty TSI, dvoulitry TDI měly zpočátku vstřikování čerpadlo-tryska, později vytlačované common-railem. Nejvýkonnější naftové RS dávalo v obou případech 125 kW, s benzinovým turbomotorem pak 147 kW. Nový podvozek díky rozvoru prodlouženému na 2578 mm poskytl více místa vzadu. Levný Tour představoval tentokrát původní verzi před faceliftem (2004-2008), která je dodnes brána jako vzhledově vydařenější než ta s „čínskou“ přídí. Nakonec přišel i malý diesel 1.6 l.

Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace Octavie 5E. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi její miliontý exemplář, i ona už tedy překonala významný milník. Dnes se pravidelně umisťuje mezi desítkou nejlépe prodávaných nových aut v Evropě (zemích EU a EFTA). 5 milionů prodaných Octavií všech tří řad svědčí o velkém úspěchu. Kromě své domoviny se vyrábí také v Rusku, Číně. Indii a Kazachstánu. Předchozí „dvojku“ mimochodem stavěl z dílů angolský Ancar v Luandě, což je málo známá věc.

Aleš Dragoun
Diskuze (60)
Avatar - rohYpnol
6. 4. 2016 17:11
Re: Česká služební drožka
Právě srovnání Octavie II a Golfu 6 je pro Octavii totálně nepříznivé. Golf 6 byl naopak VELMI pohodlný a solidně odhlučněný. Octavia 2 bída.
6. 4. 2016 08:37
Re: Cože ?
No ty 18" (225x40) pochopitelně lehce na úkor komfortu jsou, jako na každém autě. že to auto celkově je tvrdší než třeba francouzi je jasné.
Avatar - Barry Lyndon
5. 4. 2016 23:56
Re: Česká služební drožka
nejde srovnávat střední a nižší střední třídu. Octavia 2 je podobně dobrá/špatná jako Golf 6. Podvozek není ani tak tvrdý, jako spíš zoufale neodhlučněný - obecná koncernová nemoc napříč značkami a generacemi...
Avatar - rohYpnol
5. 4. 2016 23:29
Česká služební drožka
Kdysi byla Octavia solidní auto. V době příchodu v 96-tým to bylo první nadhození. S příchodem 1.9 TDI 81 kW se z Octavie začal stávat kauf tisíciletí. Na počátku bylo dost chyb, ale nic fatálního, nějaké váhy vzduchu, praskající okna a dalších pár blbostí...

Pak přišel FL, který přinesl konečně alespoň akceptovatelnou prostornost, lepší materiály a barevné sladění, ale pedevším se do Octavie začala dostávat solidní výbava. Climatronic, xenony, boční bagy, ovládání na volantu, hovězina místo textilu, ... Takže v novém tisíciletí tu stálo auto, které mělo vychytané mouchy, kvalitní montáž, výborné materiály a stále ještě konstrukční jednoduchost. Prostě auto na 0,5M km.

Pak přišla Octavia II. V mnohém výrazně přidala, interiér byl mnohem propracovanější, vnější linie komplikovanější, interiér získal konečně adekvátní prostornost. Jenže ta kvalita... Octavia II zdaleka nevydrží to co její předchůdce, a navíc přišly problémy. Dvoulitr TDI v určitých specifikacích je totální problém, FSI za nic nestály, a tak zůstal obstarožní 1.6 a stará (i když už jiná) 1.9 TDI...

FL zasáhl Octavii II dost výrazně, a to nejen co do vzhledu. Rapidně se ubralo na materiálech, TSI nic dobrého nepřinesly, ba právě naopak, a šidilo se kde šlo...

A teď tu máme Octavii III. Ošizená jde to jen jde, ve statistikách spolehlivosti propad až na chvost. Ale ano, prodává se a o to šlo především. Jen z té kdysi výtečné Octavie není nic jiného než spotřební plechovka jako vyrábí ostatní. A v tomhle pohledu Octavia zcela ztratila svoji duši.

Takže než Octavii III, tak opravdu raději Hyundai i30 kombi nebo Kiu Ceed. Korejci jsou stále ve stavu, kdy musejí o zákazníka bojovat a na vozech je to znát. Lepší reálné výbavy, lepší materiály, zajímavější ceny. Připlácet za Octavii? Proč? Za co?

Ne, dnes ať si Octavií jezdí služební drožkaři :-!

P.S. Aktuálně jsem měl možnost se vozit v Octavii II. Kožený interiér, climatronic... Na pohled dobrý. Ale to auto bylo tak děsně nepohodlné!!! Jet v tom Brno-Praha, tak rovnou zastavuji na rehabilitaci 8-s 8-s Fakt otřes. Úzká a blbě tvarovaná sedadla, podvozek tvrdý a nepohodlný jak trakař. Myslel jsem, že to je 17p liťáky, ale přezuto na zimu 16p a výsledek úplně stejný 8-s 8-s Takový Accord z 98 vedle Octavie II je hotový zázrak 8-s :-!
Avatar - jozephko
5. 4. 2016 21:04
Škodovku začali kopírovať aj ostatné automobilky...
Pred 20 rokmi by som nebol povedal, že Škodovka sa stane trendsetterom, teda nastavovačom trendov, podľa ktorého sa orientujú aj ostatní výrobcovia.
Škodovka bola prvá, čo v kombíku v nižšej strednej triede ponúkla objem 550 až 600 litrov, a v súčasnosti je tento objem už viac menej štandardom (Golf, Leon, Civic, Auris, 308-ka, Megane). Dovtedy do to bolo max. tak 450 litrov.
Rovnako veľkosť áut sa za posledných 20 rokov zväčšila o jedno číslo. Dnešné auto nižšej strednej triedy ponúka podobný alebo väčší priestor ako pred 20 rokmi ponúkala stredná trieda. Situácia je podobná prakticky vo všetkých triedach. Napr. nové Éčko od Mercedesu má podobné rozmery ako mali pred 20 rokmi Eskové mercedesy - tesne pod 5 metrov.