Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Některé značky stále věří vodíku, Honda si palivové články vyvine sama

Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
31 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (24)

Jedním z mála výrobců vodíkových vozů je Honda, která v Americe a Japonsku prodává vodíkovou verzi SUV CR-V. Na jejím vývoji se podílel i koncern General Motors, Honda však oznámila, že další vodíkový pohon si už vyvine sama.

Vodík v automobilech dnes působí jako mrtvá technologie. V Česku se loni neprodal jediný kus a ve zbytku světa je to jen o trochu lepší. Toyota Mirai je na tom třeba v Kalifornii tak špatně, že na skladovky se dává sleva 70 %. Přesto se vodíku věnuje překvapivě hodně automobilek a stále se vyvíjí nové technologie.

Mimo Čínu se dnes prodávají jen čtyři osobní modely s vodíkovým palivovým článkem – Hyundai Nexo, Toyota Mirai, Toyota Crown a Honda CR-V e:FCEV. A právě Honda nově oznámila změnu ve svém přístupu k vývoji vodíkového pohonu. Stejně jako elektromobily, i palivové články vytvářejí Japonci ve spolupráci s americkým koncernem General Motors. Další vývoj vodíku, ale chce už Honda dělat sama.

Video placeholder
Otevření první samoobslužné veřejné plnicí stanice na vodík, Orlen Benzina Barrandov • Zdroj: Orlen Unipetrol

Současné palivové články použité v CR-V, ale také jako stacionární zdroje energie, vyrábí Honda spolu s GM v továrně v americkém Brownstownu od loňského ledna. Počítá se přitom s dodáním jen 2000 kusů palivových článků ročně. Zhruba od roku 2018 ovšem Honda chce palivové články vyrábět sama v nové továrně v japonském městě Moka, která bude mít kapacitu až 30 000 kusů ročně.

Společná výroba v Brownstownu má pokračovat i nadále, obě firmy ale neplánují spolupráci na další generaci palivových článků. General Motors se místo toho zavázal o užší spolupráci s koncernem Hyundai, součástí má být právě i vývoj vodíkového pohonu.

Honda vidí ve vodíku stále velkou budoucnost a novou generaci pohonu oznámila na únorové vodíkové konferenci v Tokyu. V roce 2030 chce mít Honda 5 % podíl na trhu s užitkovými vodíkovými vozy a vyrábět až 60 000 palivových článků ročně, o 10 let později dokonce až 40 % podíl a stovky tisíc článků.

V nákladních a dodávkových vozech se dává palivovým článkům větší budoucnost. V Evropě dnes mají produkční vodíkové dodávky automobilky Renault a Stellantis, plánuje je Hyundai a Toyota. Větší nákladní vozy na vodík už v Evropě provozuje Hyundai, chystá je Volvo Trucks, Daimler, nebo Iveco. Naopak startup Nikola Motors, který několik desítek až stovek vodíkových tahačů dodal zákazníkům, před pár dny definitivně zkrachoval.

Vstoupit do diskuze (24)