Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
31 Fotogalerie

Některé značky stále věří vodíku, Honda si palivové články vyvine sama

Michal Dokoupil

Jedním z mála výrobců vodíkových vozů je Honda, která v Americe a Japonsku prodává vodíkovou verzi SUV CR-V. Na jejím vývoji se podílel i koncern General Motors, Honda však oznámila, že další vodíkový pohon si už vyvine sama.

Vodík v automobilech dnes působí jako mrtvá technologie. V Česku se loni neprodal jediný kus a ve zbytku světa je to jen o trochu lepší. Toyota Mirai je na tom třeba v Kalifornii tak špatně, že na skladovky se dává sleva 70 %. Přesto se vodíku věnuje překvapivě hodně automobilek a stále se vyvíjí nové technologie.

Mimo Čínu se dnes prodávají jen čtyři osobní modely s vodíkovým palivovým článkem – Hyundai Nexo, Toyota Mirai, Toyota Crown a Honda CR-V e:FCEV. A právě Honda nově oznámila změnu ve svém přístupu k vývoji vodíkového pohonu. Stejně jako elektromobily, i palivové články vytvářejí Japonci ve spolupráci s americkým koncernem General Motors. Další vývoj vodíku, ale chce už Honda dělat sama.

Video placeholder
Otevření první samoobslužné veřejné plnicí stanice na vodík, Orlen Benzina Barrandov • Orlen Unipetrol

Současné palivové články použité v CR-V, ale také jako stacionární zdroje energie, vyrábí Honda spolu s GM v továrně v americkém Brownstownu od loňského ledna. Počítá se přitom s dodáním jen 2000 kusů palivových článků ročně. Zhruba od roku 2018 ovšem Honda chce palivové články vyrábět sama v nové továrně v japonském městě Moka, která bude mít kapacitu až 30 000 kusů ročně.

Společná výroba v Brownstownu má pokračovat i nadále, obě firmy ale neplánují spolupráci na další generaci palivových článků. General Motors se místo toho zavázal o užší spolupráci s koncernem Hyundai, součástí má být právě i vývoj vodíkového pohonu.

Honda vidí ve vodíku stále velkou budoucnost a novou generaci pohonu oznámila na únorové vodíkové konferenci v Tokyu. V roce 2030 chce mít Honda 5 % podíl na trhu s užitkovými vodíkovými vozy a vyrábět až 60 000 palivových článků ročně, o 10 let později dokonce až 40 % podíl a stovky tisíc článků.

V nákladních a dodávkových vozech se dává palivovým článkům větší budoucnost. V Evropě dnes mají produkční vodíkové dodávky automobilky Renault a Stellantis, plánuje je Hyundai a Toyota. Větší nákladní vozy na vodík už v Evropě provozuje Hyundai, chystá je Volvo Trucks, Daimler, nebo Iveco. Naopak startup Nikola Motors, který několik desítek až stovek vodíkových tahačů dodal zákazníkům, před pár dny definitivně zkrachoval.