NHTSA: Problém s airbagy postihl sedm velkých automobilek
Automobilky nerady hazardují se svou pověstí. V USA však mají smůlu, protože nad nimi bdí bystré oko NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration – Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu). Původní tři miliony aut značek Honda, Mazda a Toyota, které měly zamířit do servisů, se „utěšeně“ rozrůstají o další, avšak nejen japonskou a místní konkurenci - BMW, Ford, Nissan, Chrysler a již neexistující Pontiac. Ten byl součástí koncernu General Motors. Kompaktní hatchback Pontiac Vibe vznikal coby dvojče Toyoty Matrix v továrně NUMMI v kalifornském Fremontu, takže se trable vlastně docela netýkají GM, ale Toyoty.
Vadné jsou inflátory airbagů, tedy vyvíječe, které produkují plyn k naplnění bezpečnostních vaků. Ty se pak při nehodě nenafouknou, což může mít pro posádku fatální následky. Američtí řidiči nejsou zvyklí používat bezpečnostní pásy a náraz hlavou do volantu může způsobit i smrt. U spolujezdce taktéž. Nenafukují se totiž pouze airbagy vpředu, levý, pravý, nebo oba. Problém se tak netýká samotných výrobců, ale jediného konkrétního dodavatele, kterým je tokijská Takata Corporation. Japonci mají zaděláno na pořádný průšvih, ale je tu jedna podmínka... Nefunkčnost totiž způsobuje vysoká vlhkost vzduchu, takže se navíc projevuje jen v některých amerických státech a územích USA patřících. Konkrétně se jedná hlavně o Floridu, Portoriko, Havaj a Panenské ostrovy, přirozeně nikoli ty britské.
Ford tedy svolává do servisu Mustangy páté generace, pick-upy Ranger a exotické Fordy GT, celkem se jedná skoro o 59 tisíc aut. Chrysler konkrétní počet, ani jednotlivé modely nezveřejnil, stejně jako Nissan včetně luxusní divize Infiniti. Ale majitelům dají jistě vědět. U mnichovské značky se to dotklo trojkové řady generace E46. Je také jedinou evropskou, kterou problém postihl. Honda stahuje do servisů americké Civicy, Accordy a CR-V, ale i SUV Pilot, hranaté Elementy, pick-upy Ridgeline a několik modelů sesterské Acury. Mazda svolává do opraven nám dobře známou řadu 6 první generace včetně ostrého provedení Mazdaspeed (v Evropě MPS),velkoprostorové MPV a čtyřdveřové kupé (zde bez uvozovek) RX-8 s Wankelovým motorem.
Toyota už dříve oznámila, že povolá přes 844 tisíc aut kvůli problému s kompresorem airbagu na straně spolujezdce, nyní se k nim přidaly kromě výše zmíněných vozů také velké pick-upy Tundra, MPV Sequoia, Corolla a Lexus SC. Jedná se o automobily různých modelových roků, ale vždy starší, z let 2001-2007. Akce je i při své šíři a doslova obludnosti pochopitelně preventivní, jednotliví výrobci budou svolávat vlastníky postižených aut postupně a výměna potenciálně vadných součástek je samozřejmě zdarma. Evropy se netýká.