Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan 350Z - překvapení z USA

Michal Razim

Futuristicky tvarované dvoumístné kupé bylo vytvořeno v nissanově americkém designovém studiu a navazuje svým nekompromisním řešením na originální 240Z z roku 1970 a především na studii "Z concept car".

Design a karosérie

Futuristicky tvarované dvoumístné kupé bylo vytvořeno v nissanově americkém designovém studiu a navazuje svým nekompromisním řešením na originální 240Z z roku 1970 a především na studii "Z concept car" představenou na autosalonu v Ženevě roku 2001. Agresivně tvarovaný automobil s výrazně vystouplými blatníky, originálně tvarovanou přední maskou s xenonovými světlomety, se s protáhlou a nízkou karosérií v konkurenci rozhodně neztratí. I přes relativně velkou délku, přesahující 4,3 metru, je vůz určen jen pro 2 cestující a za sedadly nalezneme jednoduchou přepážku oddělující zavazadlový prostor od interiéru.

Zajímavým prvkem designu jsou kliky dveří, které jsou vystouplé, chromované a ještě navíc vertikálně položené. Zadní partie vozu patří k vůbec nejpovedenějším částem Nissanu 350Z. Můžeme zde obdivovat hladké a plynulé tvary víka zavazadlového prostoru, trojúhelníkovitě tvarovaná světla a decentní spoiler na odtokové hraně. Celé dílo potom korunují dvě chromované koncovky výfuků.

Motor uložený až za přední nápravou zaručuje perfektní váhové rozdělení, kdy na přední nápravu připadá 53 % a na zadní 47 % hmoty.

Motor a převodovka

Nissan 350Z je poháněn šestiválcovým motorem 3.5 V6 s výkonem 287 koní (210 kW), má šestistupňovou manuální převodovku a pohon zadních kol.

Agregát 3.5 V6 nebyl speciálně zkonstruován pro tento vůz, používá se například v Nissanu Pathfinder či Renaultu Vel Satis. Použití osvědčeného motoru vyráběného ve velkých sériích je důležitým krokem, který umožnil stanovit cenu automobilu velmi nízko. Motor byl ovšem vylepšen pro sportovní užití a dostal nové odlehčené písty, odlehčené vačky, proměnné časování ventilů a vyšší kompresní poměr.

Šestiválec s rozvodem DOHC s plynule variabilním časováním ventilů dává z objemu 3498 cm3 výkon 287 k (210 kW) při 6200 ot/min a vynikající točivý moment 380 Nm při 4800 ot/min.

Standardně bude ve voze použita šestistupňová manuální převodovka s těsně zpřevodovanými stupni. Na americkém trhu bude též v nabídce pětistupňové samočinné ústrojí. Poháněná zadní náprava typu multi-link je vybavena samosvorným diferenciálem. Instalována je též trakční kontrola TC a překvapivě též vyspělá elektronická stabilizace VDC (Vehicle Dynamic Control).

Interiér

Vnitřek automobilu v ničem nezaostává za očekáváním a je velmi extravagantní v souladu s exteriérem vozu.

Tříramenný sportovní volant s airbagem je multifunkční a zdobí jej hliníkové panely. Přístroje mají sportovní design s velkým otáčkoměrem uprostřed a jsou pevně spojeny s volantem. Pokud si tedy řidič nastaví volant, automaticky změní polohu též přístrojů, čímž se zaručuje jejich vynikající čitelnost.

Na středovém panelu najdeme velký displej DVD navigačního systému, ovládání rádia a klimatizace. Panel plynule přechází do výrazného středového tunelu, na kterém je umístěna krátká řadicí páka.

Sedadla jsou výrazně anatomicky tvarovaná a celkově působí interiér sportovně a dramaticky. V základním modelu jsou elektricky nastavitelná sedadla čalouněna látkou, ve většině prodaných vozů ovšem bude kožené čalounění.

Důraz klade Nissan i na bezpečnost, kdy jsou 4 airbagy ve standardu a za příplatek lze mít velké hlavové vaky.

Výbava a cena

Vůz elegantního zevnějšku jezdí na 17 či 18palcových kolech a bude k dostání ve 4 různých verzích - základní 350Z a dále Enthusiast, Touring, Performance a Track. Jak názvy napovídají, bude se jednat o různá nastavení podvozku a kombinace výbavy podle předpokládaného použití.

V základu nalezneme elektricky seřiditelná sedadla, kůží potažený volant, rádio s 6 reproduktory a 17palcová kola.

Pro nadšence je určena verze Enthusiast, ve které jsou v základu xenonová světla, TC a ozdobné hliníkové pedály.

Luxusní Touring se chlubí vyhřívanými sedadly s koženým čalouněním, CD changerem na 6 disků a luxusním audiosystémem Bose s výkonem 240 W a 7 reproduktory.

Verze Performance je určena pro lehce sportovní použití a je proto vyzbrojena 18palcovými koly, VDC, diferenciálem s omezenou svorností a monitoringem tlaku v pneumatikách.

Nejdražší sportovní Track má k dispozici tužší podvozek, větší kotouče s vnitřním chlazením, pístky Brembo, odlehčená 18palcová kola s rozměry vpředu 225/50 a vzadu 245/50 ZR 18, spoilery, uzávěru diferenciálu a stabilizaci VDC.

Za příplatek lze získat pro všechny verze DVD navigační systém a boční hlavové airbagy.

Základní model bude od srpna k dostání na trhu v USA, kde stojí 26.800 dolarů, což je fantastická nabídka. Vezmeme-li v úvahu originální design a špičkové jízdní vlastnosti na úrovni BMW M3, Mercedesu CLK 55 AMG či Chevroletu Corvette, pak je cena opravdu velmi výhodná. Pokud však chce zákazník poznat 350Z v tom nejlepším světle, musí si připlatit nemalých $7810, aby za 34.619 dolarů získal ostrou verzi Track. Avšak i tak se jedná o dobrou investici.

V Evropě bude 350Z, jak už to chodí, poněkud dražší než v USA, a jeho ceny se budou pohybovat v rozmezí 29.000 až 38.000 Euro (v přepočtu cca 870.000 až 1.140.000 Kč).

Jízdní vlastnosti

Silný motor, samosvorný diferenciál zadní nápravy a stabilizační systém VDC zaručují vynikající a bezpečné jízdní vlastnosti. Při váze 1447 kg vůz dosáhne 100 km/h za 5,5 sekundy a rozjede se až na 250 km/h.

A to ještě není všechno: v létě 2003 se dostane na trh i kabriolet! Nyní si můžeme jen přát, aby se 350Z dostal i na český trh.

Nissan 350Z: Technické údaje

Motor 3,5 V6
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 3498
Válce/ventily na válec 6/4
Max. výkon (kW/k/ot) 210/287/6200
Max. točivý moment (Nm/ot) 380/4800
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4307
Šířka (mm) 1816
Výška (mm) 1318
Rozvor (mm) 2649
Pohotovostní hmotnost (kg) 1447
Michal Razim