Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Almera Tino

Tomáš Zajíček
Nissan na letošním ženevském autosalónu byl představen prototyp zcela nového víceúčelového vozidla pro evropský trh. Almera Tino je klíčovým článkem nové generace vozů nižší střední třídy Almera, a jako takový nastoupí v druhé polovině příštího roku...

Pětimístné evropské modely se vyznačují zajímavým designem interiéru, jehož konečná podoba je výsledkem téměř tříletého výzkumu mezi jednotlivými skupinami uživatelů. Uvnitř vozu najdete například více než 20 samostatných úložných ploch, unikátní sklopná a ve velkém rozsahu posuvná sedadla i zavazadlový prostor, který se svou velikostí vyrovná těm největším konkurentům v rychle se rozvíjejícím segmentu víceúčelových vozů nižší střední třídy.

Almera Tino se bude vyrábět v barcelonské továrně Nissan Motor Iberica (NMISA). Pod kapotou vozu bude řada motorů vyvinutých pro Evropu a jako jeden z prvních nissanů v Evropě bude Tino postaveno na nové, technicky vysoce vyspělé globální M/S platformě, vyvinuté "pro 21 století". Promyšlený design karoserie umožňuje kompaktnímu Tinu nabídnout velmi prostorný interiér. Spousta nových nápadů realizovaných uvnitř vozu - jako třeba skládací zavazadlový kryt, který posádce umožňuje snadný přístup do zavazadlového prostoru i ze zadního sedadla.

Interiér vozu, odrážející specifické nároky cílové skupiny evropských zákazníků, je nyní již v pokročilém stádiu vývoje v technických a designérských centrech Nissanu pod taktovkou NETC (Evropské technologické centrum Nissanu v Cranfieldu, Velká Británie). Mezi nejdůležitější prvky, které zvýší konkurenceschopnost Tina v rychle se rozvíjejícím C segmentu MPV, patří:

- Jeden z nejobjemnějších vnitřních prostorů u vozu této třídy, který poskytuje jak dostatek místa pro cestující, tak i pro zavazadla, takže jedno nejde na úkor druhého. I při plném obsazení všech pěti sedadel má Tino stále k dispozici 440 litrů zavazadlového prostoru a 505 litrů při posunutí sedaček vpřed. Po úplném vynětí zadních sedaček dosahuje objem nákladového prostoru 1030 litrů. Videoprůzkum prováděný u hypermarketů například ukázal, že častým nákladem pro vozy ze skupiny MPV bývají interiérové dveře. Takový náklad by Tino měl zvládnout bez problémů.

- Všechna tři zadní sedadla se dají nejenom roztáhnout a využít jako komfortní ploché dvojlůžko, ale můžete je i lehce sklopit tak, že se rychle zvětší zavazadlový prostor. Vnější sedadla se dají individuálně podélně posouvat až o 200 mm. Alternativní úchyty na podlaze vozidla pro pohyb obou sedadel ke středu vozu dovolí po vynětí prostřední sedačky jednoduchou přeměnu pětimístného automobilu na ještě prostornější čtyřmístný.

- Se všemi sedadly se manipuluje velmi jednoduše především díky jejich nízké hmotnosti, odpovídající maximálnímu limitu určenému na základě vlastního zákaznického výzkumu Nissanu. Boční sedadla vzadu mají bezpečnostní úchyty pro dětské sedačky ISOFIX a všechny tři sedačky jsou navíc zabezpečeny proti nedbalému upevnění po jejich předchozím vynětí.

- Každé zadní sedadlo zakrývá bezpečnostní schránku, zabudovanou v podlaze. A ještě k tomu jsou zde dvě další uzavřené schránky umístěné pod sedadly v úrovni nohou. Ty obsahují dokonce i vyjímatelné košíky, použitelné třeba na odnesení nákupu nebo dětských hraček.

- Dostatek odkládacích prostor má posádka k dispozici i v přední části vozidla. Například plastové přihrádky velikosti A4, dostatečně hluboké na uložení mobilního telefonu nebo slunečních brýlí, pod každým z předních sedadel. Nebo již tradiční odkládací schránky na drobnosti v loketních opěrách, držáky pro nápoje a objemné kapsy na časopisy nebo ploché předměty ve spodní části předních dveří.

- Úložný prostor mezi sedadly byl na doporučení mladých maminek zredukován jen na nízký zásobník CD. Výzkum totiž ukázal, že matky dávají před objemnými schránkami přednost volnému výhledu na své děti vzadu.

- Tino má k dispozici také víceúčelové sítě pro zajištění nákladu. Můžete s nimi stejně dobře upevnit kufřík k podlaze vozu, vytvořit ve volném prostoru "poličku" pro bezpečné uložení špinavého nebo mokrého sportovního nářadí, případně další úložný prostor po bocích vozu. Sklopný několikadílný kryt zavazadlového prostoru umožňuje snadný přístup k zavazadlům i ze zadních míst. Lehký, ale odolný kryt může posloužit také ke zdvojené ochraně podlahy, nebo jako pevná podložka při přípravě pikniků v přírodě.

Nápadné linie nového Tina společně vytvořili evropští i japonští návrháři. Na robustním základu vytváří tvary působící sportovně a zároveň spolehlivě a bezpečně. Přední i zadní světlomety jsou modelovány speciálně pro Evropu, stejně jako nárazníky, okolí SPZ, mlhovky, příplatkové střešní lyžiny a kola z lehké slitiny. Velkoplošné světlomety z jednoho kusu dávají vozu propojením rozdílných ploch blatníků, kapoty, typické masky Nissanu ve tvaru křídel i nárazníků uhlazený a moderní vzhled.

Vysoko umístěné zadní světla mají i velký boční dosah, který podstatně zlepšuje viditelnost vozu a snižuje možnost kolize při manévrování nebo parkování.

Poprvé nová platforma

Výroba Almery Tino je prvním evropským produktem revitalizovaného Nissanu, který postupně snižuje počet svých platforem z 25 na pouhých 5 pro celé světové spektrum osobních automobilů vyráběných v Japonsku, ve Spojených státech i v Evropě. Nissan má v úmyslu ukončit tuto přeměnu během pěti příštích let. Jeho realizace velmi podstatně zlepší efektivnost a pružnost výroby, což následně sníží i výrobní náklady.

Almeru Tino bude exkluzivně vyrábět továrna Nissanu v Barceloně. Její start je součástí celkové investice Nissanu ve výši 70 000 milionů peset, směrované do nových modelů a technologií ve Španělsku. Tino bude používat stejnou platformu a výrobní technologii jako nástupce Almery, jehož výroba se připravuje po roce 2000 v nejproduktivnější evropské automobilce, Nissan Motor Manufacturing (U.K.)Ltd. v Sunderlandu.



Tomáš Zajíček