Nissan Juke-R: První statické dojmy
Více než roční pauza mezi uvedením poslední a nejbližší příští velké produktové novinky není pro žádnou značku nic milého. V takových případech se mnohdy ukazují designové studie, nebo předprodukční verze příštích modelů.
Nissan zvolil náročnější cestu. Padlo rozhodnutí vyrobit plně funkční supersportovní verzi malého crossoveru Juke s technikou GT-R.
Cíl? Vzbudit pozornost, podpořit sportovní image značky, postrčit image Juku a to vše s využitím skvělého jména GT-R. Prvních 5 videí už jste asi na auto.cz viděli, teď je tady více informací o konstrukci, nové snímky a nastínění plánu, co bude s Jukem R dál.
Náročná, ale kvalitní přestavba
Projekt známý pod pracovním názvem SupeR Juke je dílem inženýrů britského NTC-E (Nissan Technology Centre for Europe), kteří se ovšem spojili s firmou Ray Mallock Limited (RML). Ta s Nissanem spolupracuje už 20 let, postavila například závodní Primeru, která dominovala britskému šampionátu cestovních vozů na konci dvacátého století.
Ruční práce na stavbě podobných prototypů nebo závodních strojů ne vždy znamená vysokou viditelnou kvalitu, ale to není případ Juku.
Čtyřmetrový crossover vypadá, jakoby mu jen trochu povytáhli lemy blatníků, přidali nový nástavec předního nárazníku, prahy a dvoudílné zadní křídlo. Ve skutečnosti došlo na zásadní přestavbu celého auta.
Až vám někdo bude tvrdit, že do malého auta velikosti Fabie není možné instalovat vidlicový šestiválec za přední nápravu, pošlete ho k Nissanu a do britského RML. Když zvednete kapotu Juku R, vykukuje na vás úhledně zastavěný přeplňovaný super-motor nejnovější japonské konstrukční školy.
Jakoby tady byl odjakživa! Aby se tato „svatba“ tak hladce povedla, muselo dojít na přestavbu celé podlahové plošiny, na kterou se teprve instalovala upravená a ocelovými trubkami vyztužená karoserie Juku. Karoserie dostala prozatím černou prototypovou fólii, ale většina dílů karoserie zůstala z plechů, jen přídavné aerodynamické prvky jsou z vyztužených plastů.
Extrém pro dva
Uvnitř je skoro vše jinak. Do konstrukce karoserie promluvil velký motor vpředu, ale přístrojová deska původního Juku v autě, navzdory modifikacím, zůstala. Před řidičem je přístrojový štít z kupé GT-R, rychloměr končí číslicí 340 km/h. Skořepinová sedadla s pětiprvkovými bezpečnostními pásy jsou tady oprávněně. Za nimi už není mimo trubek zhola nic.
Automobil, který Nissan předvedl novinářům ve Španělsku, není zdaleka hotov! Čeká jej ještě několik týdnů ladění. Jízda s tímto Jukem prý nesmí být kompromisem. Ten, kdo přesedne z GT-R do Juku R, má být nadšen, ne-li ohromen. Uvidíme.
Z vystaveného auta jde respekt. Vypadá trochu jako zvětšená hračka nebo zhmotnělý sen virtuálního tunera, ale podrobnější prohlídka vás přesvědčí. 20palcová kola z GT-R jsou obrovská, podobně jako síly, které budou přes ně přenášeny. Pohled pod sukně odhalil rudý stabilizátor na přední nápravě, jehož průměr nebyl příliš vzdálen od rozměru lešenářské trubky…
Jakmile bude první prototyp naladěn, máme čekat nejen jízdní videa, ale taky podrobnější technické specifikace. Jestliže GT-R umí stovku pod 3 sekundy, dá se předpokládat, že Juke bude ve sprintu ještě rychlejší! Horší aerodynamika jej ale zřejmě v maximální rychlosti přibrzdí…
Co bude dál?
K prvnímu Juku R, který má volant na levé straně, se přidá jeho dvojče s volantem vpravo. Proč? Je to jednoduché. Nissan chce oba prototypy v roce2012 ukazovat na světových autosalonech včetně domácího Japonska. Tam i ve Velké Británii (kde je značka taky tak trochu doma, kvůli závodu v Sunderlandu) by nebylo úplně schůdné, aby byla prezentována evropská verze.
Dalším důvodem pro dva exempláře je to, že Nissan jde do projektu naplno, hodlá s Jukem opravdu jezdit po okruzích a ne jen ukazovat nefunkční maketu. Detailní plán zatím není k dispozici, ale očekáváme, že za volant se mimo testovacích jezdců dostanou i některé další osoby a možná i několik novinářů.