Nissan má umělou inteligenci pro kontrolu laků. Už přináší první výsledky
Umělá inteligence má ve výrobě Nissanu usnadnit práci zkušeným pracovníkům, nikoliv je nahradit.
Umělá inteligence se už objevuje v různorodých oborech a nechybí ani v automobilovém průmyslu, kde má různá využití a usnadňuje lidem práci. Jednou z automobilových značek pracujících s umělou inteligencí je i Nissan, který už před třemi lety uvedl do provozu technologii AUTIS Surface Verification System sloužící pro kontrolu povrchů a teď odhaluje, že moderní vybavení továren přináší první pozitivní výsledky.
Inovativní systém zakládající na umělé inteligenci Nissan používá při kontrole kvality laků nově vyrobených aut v továrně v americkém městě Smyrna v Tennessee. Odhaluje, že kamerový systém s vysokým rozlišením vytváří 15 tisíc snímků každého vozidla při opouštění lakovny a software je následně analyzuje, aby si všiml i těch nejmenších povrchových vad. Díky tomu se kvalita kontrol zlepšila o 7 procent.
Travis Fritsche, inženýr procesu lakování továrny, k tomu dodává, že zatímco lidské oko umí rozeznat 85 až 95 procent chyb na povrchu laku, systém AUTIS jich statisticky identifikuje více než 98 procent. Na základě systémem vyhodnocených chyb pak k jednotlivým rozpracovaným vozům přicházejí technici, aby je dodatečně zkontrolovali. Asistence umělé inteligence prý navíc snižuje únavu očí a dává továrně víc času na opravu problémových nástřiků.

I když kontrola laků pod ostrým světlem zářivek donedávna vypadala jako čistě lidská práce, Nissan k tomu dodává, že automatizaci v této fázi výrobního procesu používal i v minulosti. Už v roce 1985 měl k dispozici roboty vybavené laserem pro skenování defektů laku, jež uměly identifikovat vadu o velikosti 0,3 milimetru za 45 sekund. Nový systém AUTIS identifikuje ještě menší defekty o velikosti 0,2 milimetru za poloviční čas.
Výhodou nového systému s umělou inteligencí je i archiv potvrzených defektů, jež automobilka chce využít při budoucím zlepšování kvality výroby. Inženýři je mohou studovat a zjišťovat, jaký vliv na ně má proces lakování, barvy i konkrétní modely. Nissan pak dodává, že systém AUTIS v této továrně vyhodnotil už 500 tisíc aut a využívá jej i v dalších závodech v Mississippi a Mexiku.