Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Navara 2.5D - voják v záloze

Ondřej Láník
Letošní středomořská zima nám nedovolila sáhnout Navaře podruhé na dno jejích možností a tak jsme vyzkoušeli velký pick-up v běžném provozu české reality.

Zvláštní druh

Pick-up, symbol amerického automobilového světa, se v našich zeměpisných šířkách nikdy příliš nerozšířil. Prostor v rozměrné korbě sice obvykle je královský, ale v Evropě jej dlouho dokázali využít jen podnikatelé provozující specifické živnosti. Praktičtější dvojitá kabina pojme až 5 cestujících a místa pro náklad zbývá přesto mnoho. Pick-upy této třídy obvykle pořád sází na klasickou rámovou konstrukci, motor umístěný podélně vpředu a robustní podvozek, který odolává jak terénním zkouškám, tak velkému zatížení od nákladu nebo přívěsu.

Navara je dnes jedním z několika málo vozů tohoto typu v nabídce českých dovozců. Po krátkém testu z konce loňské zimy jsme vůz vyzkoušeli v mnohem lehčím režimu, který ale bude více odpovídat obvyklému provoznímu zatížení českými zákazníky.

První okamžiky

nissan testy pickup nissan testy pickup …za volantem Navary vám dávají pocit nadvlády nad celým světem. Už před tím jste totiž přišli k autu s takřka vojenským vzezřením, ostrými rysy a mohutnými pneumatikami, jejichž rozměry naznačují, že silnice není místem, na němž se tento Nissan cítí doma. První rozjezd prozradí velkou sílu přeplňovaného čtyřválce, která je k dispozici již kolem 1600 ot./min. Zvukový projev je stejně mohutný jako vnější rozměry tohoto auta. Manuální převodovka má optimální počet rychlostních stupňů (6), ale řazení, stejně jako brzdy a řízení, vyžadují od řidiče přeci jen více síly, než na co jste zvyklí z běžného auta. Nic pro útlé dívky, které občas vídáme za volanty velkých rádoby off-roadů.

Těžký městský život

…budou zažívat všichni ti, kdo dosud používali vozidla běžných rozměrů, ale podlehli kouzlu offroadu. Navara se svými pěti a čtvrt metrem délky potřebuje nejen opravdu dost velkou mezeru pro zaparkování v řadě aut, ale třeba také dostatečně široké parkovací místo u supermarketu. O obtížích spojených s couváním a zajížděním na vyhlédnuté místo ani nemluvě. Poškození pochopitelně hrozí zejména na majetku okolo parkujících. Navara je na obtížně odhadnutelném zadním konci karoserie vybavena mohutným chromovaným nárazníkem, který obvykle k úhoně nepřijde. Zbytek vozu je až překvapivě vystaven životním nástrahám a na testovaném voze to bylo znát. Městský provoz je řidičsky náročnější i kvůli méně přesné kulise řadící páky, vyšší posaz a s tím související výhled z vozu vyvažuje horší obratnost tohoto velikána v městské džungli.

Silniční překvapení

…s Navarou zažijí všichni majitelé klasických offroadů. Podvozek s lichoběžníkovou nápravou vpředu a tuhou nápravou odpruženou listovými pružinami si totiž překvapivě snadno poradí s většinou českých silnic, aniž by posádka významně trpěla. Platí to i pro zcela nezatížený vůz, který vás potrápí snad jen na krátkých příčných nerovnostech, kde záď znervózní a tuhá náprava se občas zatřepetá. Podstatně klidnější jízdu z hlediska jistoty přenosu sil zajistí zařazení stálého pohonu všech kol, což je funkce ovládaná kulatým ovladačem na středové konzole. Automobil i pak vykazuje jistou tendenci k přetáčivosti, v zatáčkách jste o „více než dostatečné rychlosti“ informováni znatelným náklonem, který v kombinaci s vyšší stavbou karoserie a hmotou, kterou ovládáte, včas varuje před nejhorším.

nissan testy pickup nissan testy pickup Dálniční zkušenosti se neliší od jiných vozů této velikosti. Překvapila nás ochota akcelerovat hbitě přibližně do 110 km/h, následný sprint již tak náruživý není, ale obvyklou rychlost 130 km/h lze bez většího vypětí sil udržovat a je-li to nutné, tak i z důvodu předjíždění krátkodobě překračovat. Ve vysokých rychlostech je třeba počítat s velkou hmotnosti, kterou ovládáte. Necelých 700 kilometrů v ulicích velkoměst, na cestách, silnících a dálnicích skončilo s průměrným odběrem 9,5 l nafty na každých 100 km, což lze považovat vzhledem k hmotnosti vozu přes 2 tuny a slušné dynamice jízdy za odpovídající výsledek.

Terénní potvrzení

Nastupování je další z indicií k tomu, že Navara je doma mimo silnice. Bez mezikroku na stupačku se do kabiny vyšvihnou jen opravdoví dlouháni. Za volantem je vše stejné jako v komerčnějším Pathfinderu, který ale disponuje silničnějším nezávislým zavěšením všech kol. Navara je oproti Pathfinderu vybavena i na středně těžký terén, kde se uplatní diferenciál se zvýšenou svorností a uzávěrkou, možnost přiřadit pohon přední nápravy, případně také redukci pro zdolávání extrémnějších překážek nebo vyřešení náročnějších trakčních úloh. Limitem v terénu obvykle nebude síla ani problémy s jejím vhodným rozdělením na kola. Mimo silnici vás pravděpodobně zastaví až geometrie náročnějších překážek. Navara sice disponuje minimálním předním převisem (nájezdový úhel 29°), ale konstrukce si vyžádala rozvor 3,2 m, který snížil průchodnost (přejezdový úhel 18°) podobně jako zadní převis (nájezdový úhel 22°). Světlá výška činí 233 mm, stoupavost až 39°. Navara zvládá boční náklon bezmála 50°.

Náklad tahem i na korbě

nissan testy pickup nissan testy pickup Silnou stránkou Nissanu Navara a velmi častým způsobem jeho použití bude zřejmě tažení až 3000 kg těžkých brzděných přívěsů nebo využití užitečné hmotnosti 730 až 848 kg (podle verze). Ložná plocha má v případě verze Double Cab rozměry 1510 x 1560 mm, mezi podběhy jen 1130 mm a výšku ke kraji bočnic 457 mm. Předměty lze uchytit pomocí přípravků dodávaných s vozem.

Komfortní výbava pro běžný život

I když se Navara tváří jako nekompromisní dříč, který myslí jen na odvedené výkony, nabízí posádce i řadu komfortních prvků výbavy které zpříjemní běžný život na cestách. Ještě donedávna nebylo obvyklé, aby se v takovém voze objevovala automaticky řízená dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla nebo tempomat. Příjemným překvapením je přítomnost šestice airbagů a možnost sklápění zadních sedáků, pro případ potřeby větší ložné výšky v interiéru.

Kdo ji využije?

nissan testy pickup nissan testy pickup Pick-upy se zřejmě ani v nejbližší době nestanou oblíbenější než SUV nebo offroady s uzavřenou karoserií. Schopnosti Navary by mohli dobře využít jak profesionálové v horských podmínkách a v oborech, kde je třeba pravidelně dopravovat objemné a těžké předměty, tak také aktivně žijící lidé, kteří vedle motorky a vodního skútru, potřebují občas přemístit svého koně nebo jachtu. Mimo hlavní účelové nasazení bude Navara vynikat nad ostatní vozy této cenové kategorie velmi dobrými dynamickými vlastnostmi na silnici, které směle konkurují běžným osobním automobilům. I přes užitkovost druhu karoserie a typu konstrukce dokáže Navara nabídnout dostatek pohodlí na dlouhých cestách, naopak cestám do města je lépe se vyhnout.

První cena vozu 644.538,-Kč bez DPH (KingCab, XE, 126 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 644.538,-Kč bez DPH (KingCab, XE, 126 kW)
Základní cena testovaného vozu 839.412,-Kč bez DPH (DoubleCab, LE, 126 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 849.496,-Kč bez DPH (KingCab, LE, 126 kW)

Plusy

  • silný motor, dynamika jízdy na silnici
  • terénní schopnosti, klasické uspořádání pohonu všech kol
  • velkorysé možnosti tažení přívěsu
  • bohatá výbava
  • design

Minusy

  • neosvětlené ovladače na volantu
  • horší obratnost (průměr zatáčení 13,3 m)
  • nepřesná kulisa řazení
  • větší ovládací síly

Související články:

Ondřej Láník
Nissan Navara 2.5D
Cena základní sestavy 839 412 Kč
Výbava základní sestavy Systém pohonu všech kol 4WD ovládaný otočným spínačem na středové konzole, protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým děličem brzdných sil EBD, brzdový asistent, uzávěra zadního diferenciálu, 2 airbagy vpředu, 2 boční airbagy vpředu integrované do opěradel předních sedadel, 2 průběžné hlavové airbagy (pro všechny řady sedadel), aktivní opěrky hlav vpředu, výškově nastavitelné, 4 opěrky hlav, 3-bodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, bezpečnostní pásy předních sedadel s výškovým nastavováním, předpínači a omezovači napětí v pásech, kotevní body ISOFIX pro uchycení dětských sedaček u zadních krajních sedadel, výztuha bočních dveří, imobilizér, ostřikovače světlometů, nárazníky v barvě karoserie (s výjimkou dolní prostřední části), nášlapný zadní nárazník, chromovaný povrch, boční nášlapy, maska chladiče chromovaná, střešní ližiny (trubkové) s příčníky, stříbrné vnitřní kliky dveří, zatmavená skla zadních bočních oken a záďového okna, světlomety do mlhy vpředu, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, vyhřívané sklo zadního okna, komfortní dotykové elektrické ovládání okna u řidiče, elektricky ovládané střešní okno (s manuálně ovládanou sluneční clonou), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním proti oslnění, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, překlápěcí sedadlo spolujezdce, třímístná lavice ve druhé řadě sedadel, vyklápěcí sedadla (čelem ke směru jízdy) ve druhé řadě, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, kůží obšitý volant, hlavice řadicí páky, 2 držáky nápojů vpředu, 2 držáky nápojů vzadu, úložný prostor pod druhou řadou sedadel, čtecí lampičky vpředu, zásuvky 12 V (2 ve středové konzoli), systém samočinné aktivace světel, stěrače s dešťovým senzorem a s automatickou aktivací, stěrače čelního okna s variabilním cyklovačem, držák slunečních brýlí, zámek záďových dveří, přizpůsobivý systém kotvení převážených předmětů, autorádio s CD přehrávačem a zásobníkem na 6 CD disků, tempomat, ovládání tempomatu a autorádia na volantu, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 849 496 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (10.084,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2448
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 126 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 403 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 8.6 / 9.8
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2035 / 770
Rozměr pneu: 255/65 R17
Nissan Navara 2.5D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5220
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1776
d) rozvor (mm): 320
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano