Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan: navigační data začínají řídit adaptivní tempomat

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Nissan oznámil, že nový model Fuga, který se představí na japonském trhu tento měsíc, bude poprvé v historii využívat navigační systém a mapové podklady pro samočinnou regulaci rychlosti adaptivního tempomatu.

Adaptivní tempomat, kterému Nissan říká Intelligent Cruise Control, pracuje v Nissanech už několik let a na evropském trhu jej automobilka nabízela v poslední, ne právě úspěšné generaci modelu Primera.

Radar umístěný v přídi automobilu detekuje pohybující se objekty a nově také statické objekty v jízdní dráze a reguluje přednastavenou rychlost jakmile se objeví pomaleji jedoucí vozidlo před ním. Nejnovější generace ICC pro Nissany přechází podobně jako zařízení ostatních automobilek na plnorozsahové přizpůsobení rychlosti od nulové rychlosti, resp. až do zastavení. Řidič tak může v zastavující koloně absolvovat dlouhé hodiny jízdy, aniž by se musel starat o nepříjemnou manipulaci s pedály při popojíždění.

Nový systém zavádí současně další adaptivní funkce. Jednou z nich je regulace rychlosti v závislosti na projížděné trase. Jakmile navigační mapa zaznamená zatáčku na zvolené trase, která by mohla představovat při zvolené rychlosti riziko, tempomat samočinně zpomalí před zatáčkou a po projetí na výjezdu zase samočinně zrychlí automobil na původní přednastavenou rychlost, aniž by řidič musel cokoli dělat.

Nová funkce Distance Control Assist spočívá v zavedení aktivní podpory řidiče při rozhodování o potenciálně rizikové situaci, při jízdě za jiným vozidlem. Ve chvíli, kdy je zapnut adaptivní tempomat a radarový snímač zjistí příliš vysokou relativní rychlost přibližování k jinému automobilu, jsou jemně aktivovány brzdy.

Pokud řidič ovládá automobil sám s nohou na pedálu plynu a automobil rozpozná rychle se přibližující objekt, protipohyb pedálu plynu upozorňuje řidiče intuitivním způsobem na to, že by měl ubrat nebo zcela sundat nohu z plynu. Pokud řidič přesto považuje akceleraci za nezbytnou (třeba při předjíždění), má i přes toto varování možnost ovládat vůz tak, jak je zvyklý, protože zvýšený odpor pedálu plynu může kdykoliv snadno překonat.

O zásah systému je řidič informován také akustickou a vizuální cestou.

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Avatar - Blue Sun
18. 12. 2007 08:14
Re: :)
No, mě zatím ta "nepříjemná práce s pedály" extrémně baví. Horší bude, až to nějaké evropské chytré zákonodárné pako prosadí jako myšlenku bezpečnosti. Vlak na silnici...
17. 12. 2007 20:25
Re: :)
Asi tak.K´dyz tu je psano-,,neprijemna prace nohou s peddaly",skutecne nemame daleko k,,neprijemna prace s pazemi"....... ;-) P.S.No jo,ale vono to tak za chvili opravdu bude-tyyyy vo....
Avatar - Atlis
17. 12. 2007 15:52
Re: :)
No keby to skombinovali s udrziavanim jazdy v pruhu od Lexa, tak to tu uz mame >:D