Nissan omezí výrobu svého důležitého modelu. Na vině nemusí být jen cla
Omezení výroby Nissanu Rogue/X-Trail přichází s odůvodněním, že za něj můžou Trumpova cla. Nissan však chce omezovat své výrobní kapacity i v rámci plánu návratu k ziskovosti.
Když v současné době čteme o nějakých změnách ve výrobě aut, nemůže za to covid ani nedostatek součástek, nýbrž cla uvalená na automobilový sektor americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Omezení výroby Nissanu Rogue, v Evropě známého jako X-Trail, na tom není jinak. Uvádí to agentura Reuters.
Spojené státy jsou pro Nissan nejdůležitější trh – loni tam zamířila víc než čtvrtina všech vyrobených nissanů. Řada z nich byla vyrobená mimo USA; Nissan sice má v USA továrnu, konkrétně ve Smyrně v Tennessee, ale ta vyrábí kromě rogue i modely Pathfinder a Murano.
Výroba rogue/x-trailu probíhá také v největší továrně Nissanu, v japonském městě Kanda na ostrově Kjúšú. Právě tam bude omezena výroba, uvádí agentura s odkazem na zdroj, který si nepřál být jmenován.
V průběhu května, června a července budou zaměstnanci pracovat méně hodin; bude zaveden dvousměnný provoz a některé dny budou linky stát. Počet vyrobených kusů klesne o 13 tisíc. Za první tři měsíce letoška se v USA prodalo 62 tisíc rogue, tedy počet, o který se sníží produkce, je necelá čtvrtina. Za celý loňský rok se v USA prodalo přes 246 tisíc rogue.
Problém s cly je jen další v dlouhé řadě, s nimiž se Nissan nyní potýká. Už před zavedením cel hledal cesty, jak snížit globální výrobní kapacity o 20 % v rámci svého plánu návratu k ziskovosti pod vedením nového generálního ředitele Ivana Espinosy. Ještě před pár týdny přitom automobilka měla v plánu omezit výrobu právě ve Smyrně, takže je možné, že omezení výroby samo o sobě by přišlo tak jako tak a jde jen o rozhodnutí učinit ho mimo USA.
Donald Trump zatím začíná couvat z cel uvalených na automobilový průmysl. V pondělí uvedl, že zvažuje upravení cel, protože automobilky „potřebují trochu času“. Nissan napsal v prohlášení, že hledá optimální cestu k efektivní a udržitelné výrobě. „Náš přístup ve vypořádání se s bezprostředními i dlouhodobými dopady bude promyšlený a opatrný,“ uvedla automobilka.

Zdroj: Reuters, zdroj videa: Svět motorů