Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: První jízdní dojmy

Leoš Káňa
Diskuze (120)
Nejdůležitější model Nissanu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Jeden z prvních vozů Qashqai ještě před evropskou prezentací zavítal do Česka a my jsme s ním najeli stovky kilometrů.

Hned v úvodu ale musíme sdělit, že se jednalo o předsériový exemplář, takže se do hlubších soudů nebudeme pouštět. I když jedno je nám už nyní jasné: druhá generace Qashqaie se povedla.

Malé SUV vyrábějící se v britském Sunderlandu má všechny předpoklady navázat na úspěšného předchůdce, se kterým ho pojí i stejná silueta karoserie. Ta je však s délkou 4380, šířkou 1808 a výškou 1590 mm o 50 milimetrů delší, o 28 širší a o 25 nižší. Změna proporcí se projevila na dynamičtějším výrazu vozu, kterému pomáhají i mohutná maska chladiče se šípovitými diodami denního svícení, výrazné prolisy na bocích nebo vystouplé blatníky.

Osobitější je i zadní část s náznakem malého spoileru pod oknem a samozřejmě interiér. Kvalitní palubní desku dělí vodorovně orientované panely, na které navazují stejně lakované díly na výplních dveří nebo středový panel – tak nějak by měla vypadat symbióza tvarů a křivek.

Posun o dva levely výše

Kvalitou provedení a zvolenými materiály se nový Qashqai posunul minimálně o dva stupně nahoru. Důležité také je, že díky úzkých výdechům ventilace je multifunkční displej usazen o něco výše, takže se na něm lépe sleduje navigace. Pochválit musíme i příjemnou pozici při řízení s velkým rozsahem nastavování volantu a také prostornost kabiny, která narostla zejména do výšky a do šířky.

Ale nyní k našim jízdním zážitkům. Vyzkoušeli jsme zcela nový zážehový čtyřválec 1.2 DIG-T nahrazující atmosférickou šestnáctistovku i dvoulitr, který je výhradně spojen s pohonem předních kol. I když menší Nissany Micra nebo Note mají v této objemové kategorii tříválce přeplňované kompresorem, v tomto případě jde o motor od Renaultu dopovaný turbodmychadlem.

S výkonem 85 kW je sice slabší než benzinové motory u předchozí generace, ale na jízdním projevu to zase až tak znát není. Maximum točivého momentu 190 N.m je dostupné již od 2000 otáček, takže není třeba motor příliš vytáčet. Je však také pravda, že do 1600 otáček je čtyřválec líný. Ideální čas pro řazení jsme i díky dobře odstupňované šestistupňové manuální převodovce odhalili po pár ujetých kilometrech.

Na silnici v pohodě

Velmi se nám líbila kultivovanost běhu motoru a odhlučnění karoserie. I při 130 km/h, kdy motor na šestku točí 2750 otáček, do interiéru nepronikají žádné rušivé hluky. Jediné co nám ztrpčovalo život, byla spotřeba paliva. Námi zaznamenaných osm litrů se ani v nejmenším nepřibližuje průměru 5,6 l na 100 km udávanému výrobcem. Snad šlo jenom o daň za syrovost celého vozu, protože jinak Qashqai 1.2 DIG-T fungoval velmi dobře.

Po kvalitní dálnici jen plul a my si užívali pohodlí a komfort cestování, jaké poskytují auta vyšších tříd. A to musíme připomenout, že vzhledem ke zcela nové platformě CMF, na které je novinka Nissanu postavena, má dvanáctistovka vzadu jenom tuhou nápravu s vlečenými rameny. Navíc byl testovaný vůz obut do širokých nízkoprofilových pneumatik s rozměrem 225/45 R 19 – možná i zde lze hledat vyšší spotřebu.

Kombinace velkých kol a zadní nápravy si celkem slušně poradila i s rozbitými úseky českých dálnic, kde ji rozhodily až velké příčné nerovnosti. Drobné hrboly zvládal Qashqai jenom s tlumeným ducnutím. Dobře odhlučněné podběhy přitom zamezily pronikání hukotu od valících se kol do interiéru.

Vzadu jenom vlečená náprava

Jízdní vlastnosti jsme prověřili také na zatáčkovitých okreskách. Na pěkném povrchu vozu nemáme co vytknout – chování je neutrální, karoserie se příliš nenaklání a je cítit jistota podvozku. Stačí však trocha hrbolů v zatáčce a zadní část začne uskakovat do strany, což zrovna není příliš příjemné. Také řízení rychlou jízdu příliš nemiluje a mohlo by řidiči dávat více informací o směru natočení kol.

Ale nejde o nic strašného – na SUV s vyšší stavbou karoserie, které by se nemělo bát ani lehčího terénu, je řízení příjemně přesné. Navíc lze elektrický posilovač nastavovat do dvou úrovní tuhosti – Normal a Sport, my jsme ale velké rozdíly nezaznamenali.

Vyzkoušeli jsme i většinu bezpečnostních pomocníků a jízdních asistentů. Kontrolky vyjetí z jízdního pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu se rozsvítily v pravý okamžik, do nouzového brzdění jsme se však nepustili. Dobře fungují i čidla na automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání značek je spojeno s navigací a čtveřice kamer pomáhá při parkování. I když ty nám připadají s automatickým parkovacím asistentem zbytečné.

Závěr

Nový Nissan Qashqai jezdí příjemně a jak je vidět z prodejních statistik, benzinové provedení s pohonem předních kol bude u českých zákazníků jistě žádané. Naše dojmy ze vznětových agregátů, které však kopírují nabídku předchozí generace, jakož i provedení s pohonem všech kol, vám přineseme za několik dní. V termínu 16.-17. ledna totiž probíhají novinářské testy v okolí Madridu, na kterých samozřejmě nebudeme chybět.

Plusy

  • Zajímavý vnější design
  • Prostorná kvalitně provedená kabina
  • Nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů
  • Přesná manuální převodovka
  • Slušný komfort na 19“ kolech

Minusy

  • Vyšší spotřeba benzinu
  • Pouze s pohonem předních kol

Prodeje Nissanu Qashqai v Česku
RokCelkemVerze 4x4BenzinNafta
201316434686331010
201218564584141442
2011842186387455
20101017232639378
20091101205595506
2008576187306270
2007420173230190
Celkem7455190932044251

Leoš Káňa
Diskuze (120)
11. 1. 2014 09:13
Re: spotřeba
Žere mě lidská hloupost, raději nepiš, nic, než abys ji podporoval ;-)
Avatar - pelikoš
10. 1. 2014 13:04
Re: SUV
a tady je právě nový qashqai o parník před sx.to sx je spíš kopie minulé generace nissanu qashqai
Avatar - pelikoš
10. 1. 2014 13:00
Re: nafta v roku v 2012
jo to taky a píše se to dCi ;-)
Avatar - pelikoš
10. 1. 2014 12:59
Re: Nový
znovu si přelešti brejle...
Avatar - pelikoš
10. 1. 2014 12:59
Re: automobilovej Amatér s velkým A
myslím průměr,jednotlivý i pod šest ;-)