Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai DIG-T 160 vs. Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 – Je větší a dražší auto skutečně lepší?

Tomáš Dusil
Diskuze (46)

Letos už šestým rokem vyráběná druhá generace Nissanu Qashqai se postavila stávajícímu o dva roky mladšímu Suzuki Vitara.  

Úvod, pořizovací náklady


Druhá generace Nissanu Qashqai označená J11 se vyrábí od roku 2013. Evropská auta vyjíždějí z britského závodu v Sunderlandu, který kdysi proslul výrobou úžasných Nissanů Primera. Vzpomínáte? Qashqai je však už zcela jiným autem. Když opomeneme fakt, že je mnohem modernější, je zároveň také vozem kategorie crossover.

Původní zážehové motory 1.2 DIG-T, 1.6 a 2.0 byly v loňském roce nahrazeny novými agregáty DIG-T 140 a DIG-T 160, které nejsou ničím jiným než čtyřválcem 1.33 TCe neboli H5H, který dobře známe z nových Renaultů a Dacií. Qashqai sice může mít také pohon všech kol, ovšem na českém trhu pouze ve spojení se vznětovým agregátem dCi 150. Benzinové motory jsou tak nabízeny výhradně s poháněnou přední nápravou. V případě testované motorizace DIG-T 160 si však můžete vybrat převodovku. Tou je buď testovaná manuální šestistupňová, nebo alternativně sedmistupňová dvouspojková DCT známá jako DW5, jejímž dodavatelem je společnost Getrag.

O dva roky mladší Vitara ve výrobním programu Suzuki nahradila Grand Vitaru. Technicky se však jedná o zcela jiné auto. Zatímco Grand Vitara měla díky podélnému uložení hnacího řetězce v kombinaci s integrovaným pomocným rámem karoserie nádech off-roadu, je technicky jednodušší Vitara s motory uloženými napříč a samonosnou karoserii klasickým SUV. Na českém trhu je dnes nabízena pouze se zážehovými motory, a sice s tříválcem 1.0 BoosterJet, který doplňuje testovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet označený K14C. I tady si můžete zvolit převodovku. Namísto dvouspojkové skříně je však k mání klasický šestistupňový automat s měničem momentu. A dále si lze vybrat pohon předních kol, nebo tak jako my poháněná všechna kola, což Suzuki nazývá 4x4 AllGrip. Oba se pojí s oběma převodovkami.

Levnější, ale jen na oko

Vyzkoušený Qashqai s motorem DIG-T 160 a manuální převodovkou ve výbavě Tekna vyjde na 695.490 korun. Testovaná motorizace je však k dispozici ve všech výbavových stupních, takže ji lze mít už za 495.190 v základní verzi Visia. Jedná se o akční cenu sníženou o 70.000 korun.

Testované Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet s manuální převodovkou a pohonem všech kol 4x4 AllGrip stojí v testované výbavě Elegance 549.900 korun.  Pohon je ovšem dostupný už od nižší verze Premium za částku 521.900 korun. Výsadou výbavy Premium ve variantě s 4x4 je standardní balíček bezpečnostních systémů. Z nich zmiňme systém nouzového brzdění, hlídání mrtvého úhlu či zařízení varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Je jich ovšem více. Pokud výbavu Premium zvolíte s pohonem pouze přední nápravy, budou uvedené prvky na palubě chybět, přičemž je nelze objednat ani za příplatek. To samé platí o adaptivním tempomatu. Vitara Premium s pohonem předních kol nabízí pouze jeho jednodušší verzi. Jinak Premium se musí spokojit s halogenovými svítilnami (testovaná Elegance měla diodové), když LED jsou použity pouze coby světla pro denní svícení.

Nissan Qashqai DIG-T 160 Nissan Qashqai DIG-T 160

Klimatizace je ale v Premium už samočinná, byť pouze jednozónová. Dvouzónovou Vitara kupodivu vůbec nenabízí. Pouze základní výbava Comfort dostala manuální klimatizaci, ovšem rovněž v základní výbavě.

Na rozdíl od Suzuki je testovaný motor DIG-T 160 v Qashqai dostupný už v úplně základní výbavě Visia. Oproti porovnávané Vitaře ve výbavě Premium je auto o 26.710 korun levnější (v případě akčních cen). Chybí mu však pohon všech kol, který ve spojení s motorem DIG-T 160 k dispozici není a dále některé prvky výbavy. Jde zejména o balíček bezpečnostních prvků (hlídání mrtvého úhlu, neúmyslné opuštění jízdního pruhu atd.), který výbava Visia nabízí pouze za příplatek 13.300 korun v rámci paketu Nissan Safety. Autu chybí také kolenní airbag, kterým Qashqai vůbec nedisponuje, zatímco Vitara jej dostala už v nejlevnější výbavě Comfort.

Pořizovací náklady Suzuki Vitara Nissan Qashqai
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy 1.4 BoosterJet 4x4 Premium - 521.900,- DIG-T 160 Visia - 495.190,-
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Autorádio S (4 reproduktory, DAB, MP3) S (4 reproduktory, MP3, USB)
Kola 17palcová z lehké slitiny 16palcová ocelová
Elektrické stahování všech oken S S
Kolenní airbag S nelze
Klimatiazce S (samočinná) S (manuální)
Metalíza 13.000 16.000
Přední mlhovky S nelze
Tempomat S (adaptivní s omezovačem rychlosti) S
Hlídání mrtvého úhlu S paket Nissan Safety - 13.300,-
Systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu S paket Nissan Safety - 13.300,-
Stavitelná bederní opěrka u sedadla řidiče nelze -
Vyhřívaná přední seddala S -
Pohon všech kol S nelze
Elektrická prakovací brzda nelze S
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] 19.967/5.735 2.572 (halogenový)/neuvedeno
Přední/zadní nárazník [Kč] 6.197/10.037 neuvedeno
Spodní rameno přední nápravy [Kč] 7.671 5.408
Přední blatník [Kč] 2.889 4.815
Sada rozvodů [Kč] 5.883 (řetěz, napínák lišty) 4.972
Čelní sklo [Kč] 12.331 13.502
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] 2.908 + 520 2.787
Hodinová sazba v servisu [Kč] 744 (průměr) 1.150
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] 30.616 neuvedeno
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) 3 roky nebo 100 000 km/3roky/12 let 3 roky/100 000 km/ 3 roky/12 let
Prodloužená záruka až 5 let (3 roky standard plus 2 roky prosloužená záruka) plus 2 roky/100 000 km(4.525,-), plus 3 roky/100 000 km (9.400,-), plus 3 roky/150 000 km (11.700,-)

Klimatizace je i v tomto případě standardem, ovšem pouze manuální. Už od vyšší verze Acenta je ale v sérii samočinná dvouzónová. Ve výbavě dále chybějí třeba mlhové světlomety, které jsou u Suzuki rovněž standardem. Qashqai Visia jezdí na ocelových 16palcových kolech, Vitara Premium dostala hliníková 17palcová. Ani v jednom případě si nelze za uvedené prvky připlatit (s výjimkou pokročilých bezpečnostních systémů). Pokud je požadujete, musíte zvolit vyšší výbavu.

Když to všechno sečtete, rychle zjistíte, že uvedená malá cenová výhoda Nissanu vezme rychle za své. Navíc u Nissanu chybí výše zmíněný pohon všech kol, který sám o sobě představuje vlastně tu nejdražší položku, neboť v případě Vitary stejná výbava Premium, ale s poháněnou pouze přední nápravou stojí výrazně nižších 456.900 korun. Tedy o 65.000 korun méně než varianta 4x4.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Základní cena 8 8
Standardní výbava a příplatky 8 9
Servis 8 6
Záruky 7 9
Průměr 7,75 8,00

Design, interiér


Bohatá standardní výbava je jistě vítaná při koupi vozidla. Jenže jen sama o sobě dobré auto nedělá. Mnohem důležitější je pro kupujícího to, jak se ve voze cítíte. Qashqai je už na první pohled větším autem než Vitara. Jenže o kolik? Na délku měří 4394 mm, zatímco Suzuki „jen“ 4175 mm. Nissan je se šířkou 1806 mm o 32 mm širší. Prohrává ale na výšku, když měří 1590 mm, zatímco Vitara 1610 mm. Rozvor náprav nabízí Qashqai s 2646 mm o značných 146 mm delší.

HODNOCENÍ DESIGNU Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Vnější vzhled 9 8
Vnitřní vzhled 8 7
Zpracování 8 8
Ergonomie 7 8
Konektivita 8 9
Průměr 8,00 8,00

Mnohem důležitější než vnější rozměry je srovnání těch vnitřních včetně zavazadelníků. A tady to již začíná být zajímavější. Dle očekávání navozených většími rozměry je kabina Nissanu prostornější, ovšem neplatí to ve všech směrech. Třeba podélný prostor vpředu je u Nissanu 870 až 1090 mm zatímco v případě Vitary jsme naměřili 850 až 1050 mm. Také na šířku nabízí Nissan více, ovšem na výšku vítězí Suzuki. Nad sedadlem vpředu jsme u ní naměřili 1000 mm, zatímco u Qashqaie 995 mm. Ještě markantnější rozdíl panuje ve druhé řadě sedadel, kde Vitara disponuje 945 mm, zatímco její sok jen 910 mm. Toto opět dobře koresponduje s vyšší celkovou výškou Suzuki. Celkově nabízejí obě auta solidní prostor zejména vpředu. Vzadu je to již slabší, stejně jako komfort sezení. Tady nabízí Suzuki delší sedák, ovšem kratší opěradlo.

Rozměry kabiny tedy máme, takže hurá za volant. Obě auta mají ve standardu výškově stavitelné sedadlo řidiče, díky elektrickému ovládání bylo možné u Nissanu měnit také sklon sedáku. Rovněž volanty obou aut disponují dvousměrným nastavením, navíc v podobném rozsahu.

V pozicích za volantem jsme však přesto rozdíly odhalili. Qashqai je typickým SUV či crossoverem. Při nasedání se do něj musíte s trochou nadsázky vyšplhat, neboť sedadlo řidiče je umístěno dost vysoko. Naopak Vitara překvapila a zároveň potěšila poměrně nízko umístěným posazem. Spíše než v crossoveru jsme tak měli pocit, že sedíme ve zvýšeném kombi. A to nám bylo příjemnější. Tato vlastnost ale neznamená, že se do auta hůře nastupuje. Právě naopak. Celý pohyb je přirozenější a zejména menší jedinci toto uvítají.  

HODNOCENÍ INTERIÉRU Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Prostornost 7 8
Přední sedačky 7 7
Zadní sedačky 6 6
Kufr 7 8
Variabilita 7 7
Průměr 6,80 7,20

Větší délka, větší kufr

Větší rozměry Nissanu dávají předpoklad také pro větší zavazadelník. V základu nabízí 410 litrů, po zvětšení pak 1585 litrů. Vitara je s 375/1120 litry skromnější. Jenže jen o objemu kufr není. Důležité jsou také rozměry nákladové plochy. I tady Nissan vítězí, když na délku poskytuje 835 mm, zatímco Vitara jen 765 mm. Obdobné hodnoty na šířku jsou 1090, respektive 1020 mm. První otevření víka zavazadelníku Nissanu však ihned odhalí fakt, že kufr je poměrně mělký. V praxi tak do něj naložit kočárek vyžaduje trochu laborování. Pokud chcete čísla, výška po plato je pouhých 390 mm. To Suzuki je lepší, když nabízí 435 mm.

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorů Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Objem zavazadelníku min/max [l] 375/1120 410/1585
Výška nákladové hrany [mm] 720 780
Šířka kufru v nejužším místě [mm] 1020 1090
Délka kufru [mm] 765 835
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] 1670 1810
Výška pod plato [mm] 435 390

Oba aktéři dostali dvojité dno zavazadelníku. Pod zvýšenou podlahou nabízí Suzuki prostor o výšce 115 mm, Nissan pouhých 77 mm. Po sklopení asymetricky děleného opěradla zadní lavice vznikne v obou případech téměř rovná plocha, ale jen za předpokladu, že máte podlahu ve vyšší poloze. Maximální ložná délka po zadní stěnu opěradla pravého předního sedadla při jeho posunutí úplně dopředu je u Nissanu 1810 mm, zatímco u Suzuki 1670 mm.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4

Motor, jízdní vlastnosti


Jestliže až dosud měl Qashqai trochu navrch, mimo jiné zásluhou bohatší výbavy a prostornější kabiny a v podstatě zaostával zejména cenou, tak v této disciplíně by se mohla karta obrátit. Předpoklady pro to Suzuki má, už jen proto, že nabízí pohon všech kol. Na rozdíl od Qashqaie, u něhož se „čtyřkolka“ pojí se zadní víceprvkovou nápravou, si technici Suzuki stejně jako třeba u původní SX4 vystačili i v případě této varianty s jednodušší a servisně méně náročnou torzní příčkou.

Pohon všech kol, jemuž u Suzuki říkají AllGrip Select, využívá aktivní elektromagnetickou lamelovou spojku, kterou najdete před diferenciálem zadní nápravy. V zásadě se jedná už o třetí generaci takto řešeného pohonu. První se objevila na SX4, druhá v sedanu Kizashi, oboje coby i-AWD.  

Je to právě pohon všech kol AllGrip Select, který má podíl na vynikajících jízdních vlastnostech Vitary. Jeho součástí je totiž funkce Vehicle Dynamic Synergetic Control, kdy řídicí jednotka pohonu pozná nedotáčivé, případně přetáčivé chování vozidla a na základě toho upraví rozdělení hnací síly. A to nejen mezi nápravy, ale prostřednictvím ESP, které supluje funkci samosvorného diferenciálu, také kola. Pohon dále nabízí režimy Snow a Sport, které doplňují standardní Auto. Pak je tu ještě tlačítko „Lock“, jímž spojíte pohon obou náprav natvrdo (dojde k úplnému sevření lamel spojky). A pokud byste se s Vitarou vydali do terénu, lze využít ještě režim pro sjíždění prudkých svahů, kdy vůz udržuje samočinně nájezdovou rychlost, aniž vyžaduje, aby řidič brzdil. Testovaný Nissan se musel spokojit pouze s poháněnou přední nápravou.

Nissan Qashqai DIG-T 160 Nissan Qashqai DIG-T 160

A jsou to právě jízdní vlastnosti, kde až dosud suverénní Qashqai ztrácí. Vitara se v zatáčkách chová jako velmi dobrý hatchback. Nedotáčivost je zdařile potlačena, navíc auto při svižné jízdě rychle reaguje na pokyny volantu a hbitě mění směr. Je to i zásluhou relativně malých záklonů rejdové osy, které, jak známo, zvyšují vratný moment v řízení. To jde navíc plynule a přiměřeně lehce.

Vitara tak na zatáčkovité trati působí lehkým a hbitým dojmem. Reakce vozu jsou nečekaně bezprostřední, takže za chvíli najíždíte do vinglů jak s nějakým sportovním hatchbackem. Také řízení je velmi přesné. Dynamicky je Vitara na vrcholu svého segmentu a její řízení nabízí v této třídě málo vídanou jiskru. Daní za to je ovšem tužší odpružení. Běžné nerovnosti pohltí, o těch větších ale již trochu víte. Přesto se podařilo udržet kola na vozovce i na velkých nerovnostech. Navíc tužší tlumiče přijdou vhod při jízdě po nezpevněné cestě, neboť zabraňují přenosu rázů do karoserie, kdy se tlumič dostane na mez své pružnosti, takže vše musí pochytat jeho uložení a tedy skelet.

Qashqai je laděný o něco komfortněji. Jenže zároveň se snaží být i trochu sportovní, což se mu vymstilo. Podvozek nabízí měkčí péra a tlumiče, takže na běžných nerostech je jízda poddajnější. Problémem jsou ale hlubší výmoly, s nimiž si pérování a potažmo tlumiče neporadí a výsledkem jsou rázy. Auto navíc při svižné jízdě působí nepříliš jistě. Důvodem jsou podivné pohyby karoserie, které rozhodně nejsou příjemné.

Dynamické měření na letišti Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Pneumatiky Nokian zimní 215/55 R17 Michelin letní 225/45 ZR19
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] 6,7/9,3 6,2/9,1
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h 2950 2750
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] 49,8/84,8/123,6 44,6/83,8/122,5
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]* 51,9 46,3
*Měření bylo prováděno na suchu

Řízení Nissanu je méně přesné, daleko horší je jeho nepřirozený projev. Na místě jde volant lehce, jakmile se trochu rozjede, zcela proti logice volant nepříjemně ztuhne, takže v zatáčkách se spíše než s odstředivou silou perete s účinkem jeho posilovače, který jakoby pracoval proti vám. Je to, jako kdyby vám někdo uchopil volantovou tyč a vy byste museli při točení volantem překonávat kromě běžných sil ještě tu jeho. Označení řízení za strnulé patrně nejlépe vystihuje dojem z něj. Nissan je navíc pocitově více nedotáčivý než Suzuki, což k dobrému dojmu z jízdy s ním také nepřispívá.

Snad jediný prvek, který Vitaru předčí, jsou brzdy, když z rychlosti 100 km/h do klidu potřeboval Nissan námi změřenou dráhu 46,3 metru, zatímco Suzuki 51,9 metru. Bylo to na stejné trati za obdobných podmínek. Svoji roli zde sehrály jistě pneumatiky. Vitara měla ještě zimní obutí, což při teplotě 15 stupňů, které při měření panovala, není zrovna to pravé ořechové. Nissan přijel už s letními pneumatikami. Přesto v praxi zůstávají rozdíly v naměřené brzdné dráze minimální a mnohem více bude rozhodovat zkušenost řidiče a rychlost jeho reakce.

Motory s velkým „M“

Obě auta nás ale naprosto šokovala svými pohonnými jednotkami. Ty jsou jedním slovem skvostné a opravdu dávají zcela zásadní úder všem těm, kteří ještě dnes pochybují o výhodách přeplňování.

Začněme Suzuki, které poháněl větší z BoosterJetů, a sice čtyřválec o objemu 1,4 litru. Technicky vychází z menšího tříválce 1.0 BoosterJet, ovšem rozhodně nejde jen o přidání válce. Naopak změn je docela dost. Oba motory mají shodné vrtání 73 mm, zdvih je však u čtrnáctistovky zvětšený ze 79,5 mm na 82,0 mm. Současně se mírně snížil kompresní poměr, a sice z 10,0:1 na 9,9:1.  Jedná se motory řady K (označení K14C), tedy stejně jako třeba v minulém Swiftu (tady bylo K12B, respektive pro japonský trh K14B). Rozdílů je ovšem celá řada. Tím hlavním je samozřejmě přeplňování a dále přímý vstřik benzínu. Nová je hlava válců, která dostala nově hydraulické vymezování vůle ventilů s vahadly a rolnami. Proměnné časování VVT je tady jen na sání (u starší nepřeplňované verze bylo i na výfuku). Zajímavostí je, jak motor bojuje s nadměrnou teplotou oleje. Řídicí jednotka umí za tímto účelem zvýšit otáčky volnoběhu, pokud je teplota oleje příliš vysoká. Tím se zrychlí cirkulace oleje přes tepelný výměník „voda/olej“, který se tak ochladí.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4

Jenže na minimálně stejné technické úrovni je i motor Nissanu. Tím je nám už dobře známý čtyřválec 1,33, který jsme měli možnost už vyzkoušet v celé řadě vozů Renault a Dacia. Testovaný čtyřválec obchodně nazývaný DIG-T o nezvyklém objemu 1333 cm3 konstrukčně vychází ze starší dvanáctistovky DIG-T. Jenže tohle tvrzení je, dalo by se říci, dost odvážné, neboť Aliance Nissan-Renault na motoru změnila takřka vše, co mohla. Odkaz na starší agregát tak prozradí jen označení nového pohonu H5H, zatímco starší se interně jmenoval H5F.  

S původním přeplňovaným čtyřválcem sdílí nový agregát maximálně rozteče válcových jednotek. Blok novinky je tužší. Stěny válců jsou nově potaženy kovovým povlakem za přítomnosti Plasmy (technologie Bore Spray Coating). Ta je velmi dobře známá hlavně z motorů Mercedesu. Zcela nová je hlava válců, která se vyznačuje neobvyklým „úsporným“ trojúhelníkovým profilem, hlavně však integrovanými chlazenými svody výfuku, což je dle našeho názoru klíčová novinka.

Díky ní se podařilo snad již nadobro vyřešit problémy týkající se ředění oleje benzínem, které postihuje starší motor 1.2 DIG-T (TCe). Příčinou, proč se to dělo, lze hledat v tom, že starší čtyřválec neměl chlazení výfukových svodů. Zejména časté studené starty a následné krátké jízdy s vozem vedly k tomu, že vstřikovaný benzin všechen nevyhořel, ale spíše ulpíval na stěnách válců, z nichž se následně dostal do olejové vany. A asi s námi budete souhlasit, že olej kontaminovaný benzinem má podstatně horší mazací schopnosti.

HODNOCENÍ MOTORU Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Zrychlení 9 9
Pružnost 7 8
Spotřeba udávaná 8 8
Spotřeba v testu 7 8
Odhlučnění motoru 7 8
Průměr 7,60 8,20

Svižně a svižněji

O potenciálu obou agregátů nejlépe vypovídají naměřené hodnoty. Nemůžeme si pomoci, ale oba jedou jako z praku. Navíc i jejich zvuková kulisa musí uspokojit i náročnějšího řidiče. Takže tady máte nějaká čísla. Ač to běžně neměříme, tak Vitara dosáhla rychlosti 100 km/h z klidu za 9,4 sekundy. Výrobce udává 10,2 sekundy. Nissanu to i přes vyšší výkon (103 kontra 117 kW) trvalo o něco déle, a sice 10,5 sekundy. Výrobce při tom udává 8,9 sekundy. Tady svoji roli sehrál pohon pouze předních kol, kdy se mám nepodařilo optimálně využít hnací sílu. Přední kola si tak trochu hrábla.

Qashqai to Vitaře ovšem vrátil při měření pružného zrychlení. V disciplíně z 60 na 100 km/h na čtvrtý převod byl rozdíl větší než při měření na pětku z 80 na 120 km/h. Z toho můžeme usuzovat, že motor Nissanu je ve spodních otáčkách o špetku pružnější. Vrchol točivého momentu 260 N.m nabízí při 1600 až 3500 otáčkách za minutu. Pro srovnání čtyřválec Vitary se chlubí 220 N.m při 1500 až 4000 otáčkách za minutu. Motor Suzuki je točivější a mnohem více vyhoví sportovním řidičům. Od nízkých otáček se sbírá o špetku vlažněji než motor Nissanu, na druhou stranu ve vysokých otáčkách jede subjektivně lépe.

Suzuki rovněž nabízí kratší převody, takže při rychlosti 130 km/h točí na šestku 2750 otáček za minutu. Motor Nissanu točí při stejném režimu a podmínkách o 200 otáček za minutu méně. Opět to dokazuje, že agregát Vitary je sportovnějšího ražení než čtyřválec Qashqaie.

Rozdíly ovšem panují v řazení. U Vitary je přesné s krátkými drahami a relativně krátkým zdvihem spojky. Nissan nabízí delší dráhy páky s lehkým nádechem topornosti. Navíc i spojka měla nezvykle v této třídě dlouhý chod.

Zbývá odpovědět, jaká byla žízeň obou aktérů. Po týdenním ježdění Suzuki spotřebovalo v průměru 7,1 litru na 100 km, po dynamickém měření se spotřeba zvedla o více než litr na 100 km. Výrobce udává v kombinaci 6,1 litru, Nissan spotřeboval 7,7 litru, ovšem nejlepší výsledek byl 5,9 litru. Nissan má v tabulkách uvedenou hodnotu 7,0 až 7,3 litru dle WLTP.  

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ Suzuki Vitara Nissan Qashqai
Ovladatelnost 10 6
Komfort odpružení 8 8
Odhlučnění podvozku 8 6
Řízení 9 6
Řazení 9 6
Brzdy 7 8
Průměr 8,50 6,67

Závěr


Závěr

Oba japonské crossovery vyráběné v Evropě nezapřou svůj původ. Každý však jde k vytčenému cíli jinou cestou. Qashqai není po stránce jízdních vlastností žádný zázrak, což tvrdíme od začátku, kdy se tento vůz vyrábí. Auto chce být trochu sportovní, ale zároveň vyhovět těm, kteří hledají komfortní svezení. Výsledek ale zůstal na půlce cesty, a to se asi do ukončení výroby této generace nezmění. Vitara naproti tomu patří jízdním projevem a zejména ovladatelností ke špičce segmentu. Je to jistě i zásluhou pohonu všech kol, který je také nepopíratelnou výhodou tohoto vozu.

Celkově působí Vitara jednodušším nebo lépe přímočařejším dojmem než Qashqai. Třeba tím, že není tak dobře vybavena, když chybí dvouzónová klimatizace či elektrické ovládání sedadla řidiče. Z hlediska dostupnosti prvků výbavy je Nissan lepším autem, navíc nabízí prostornější interiér i větší kufr. Největším problémem Nissanu je ale jeho cena, která je u vyšších variant příliš vysoká.

U dvou porovnatelných motorizacích ve srovnatelných výbavách (druhá nejvyšší) je cenový rozdíl téměř 150.000 korun až nečekaný. Ano, u základních testovacích verzích sice Nissan cenově vyjde lépe, zase ale ne o tolik a navíc na rozdíl od Vitary nemá nákladný pohon všech kol. I to nakonec rozhodlo o tom, že v tomto srovnání zvítězilo Suzuki Vitara.

SHRNUTÍ HODNOCENÍ Suzuki Vitara Nissan Qashqai
POŘIZOVACÍ NÁKLADY 8 7,50
DESIGN 8,00 8,00
INTERIÉR 6,60 7,20
MOTOR 7,60 8,20
JÍZDNÍ VLASTNOSTI 8,50 6,67
CELKOVÝ PRŮMĚR 7,74 7,51

Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna

Plusy

  • Bohatá výbava
  • Hodně prvků ve standardu
  • Vnitřní prostornost
  • Zavazadelník
  • Vynikající brzdy
  • Fenomenální motor
  • Pohodlná sedadla a nastupování

Minusy

  • Lomozivý podvozek
  • Sotva průměrné jízdní vlastnosti
  • Mírně toporné řazení, dlouhá dráha spojky
  • Vysoká cena
  • Dražší značkový servis (hodina mechanické práce 1.150 korun)
Nejlevnější verze modelu 448.590 Kč (DIG-T 140 Visia/103 kW)
Základ s testovaným motorem 495.190 Kč (DIG-T 160 Visia/117 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 695.490 Kč (DIG-T 160 Tekna/117 kW)
Testovaný vůz s výbavou 781.390 Kč (DIG-T 160 Tekna/117 kW)

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 Elegance

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Fenomenální motor
  • Nabízí pohon všech kol
  • Přesné řazení a řízení
  • Příznivá cena
  • Bohatá výbava
  • Dílenské zpracování

Minusy

  • Mírně tužší podvozek
  • Průměrný zavazadelník
  • Nelze objednat dvouzónovou klimatizaci
  • Nulová individualizace (musíte si koupit vyšší verzi)
Nejlevnější verze modelu 393.900 Kč (1.0 BoosterJet 4x2 Comfort/82 kW)
Základ s testovaným motorem 456.900 Kč (1.4 BoosterJet 4x2 Premium/103 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 549.900 Kč (1.4 BoosterJet 4x4 Elegance/103 kW)
Testovaný vůz s výbavou 562.900 Kč (1.4 BoosterJet 4x4 Elegance/103 kW)
Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (46)

Doporučujeme

Model Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 Elegance
Cena základní sestavy 695 490 Kč 546 900 Kč
Cena testované sestavy 781 390 Kč 562 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332 1373
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 117 / 5500 103 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1600 - 3500 220 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 6 / 7 0 / 0 / 6.1
Emise CO2: 158 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1585 375 / 1120
Objem nádrže (l): 65 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 495 1195 / 535
Rozměr pneu: 225/45 ZR19 215/55 R17
Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 Elegance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4394 4175
b) šířka (mm): 1806 1775
c) výška (mm): 1590 1610
d) rozvor (mm): 2646 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1565 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1560 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 8700 / 1090 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860 615 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910 945
k) šířka vpředu (mm): 1470 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520 490
délka sedáku vzadu (mm): 450 490
výška opěradla vpředu (mm): 630 630
výška opěradla vzadu (mm): 650 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
11. 5. 2019 15:35
Re: Dost nesourodé srovnání
S těmi madly byl údajně problém mezi úplně prvními kusy. To mě zpočátku odrazovalo, ale řešilo se to i na Renault fóru, že to určitě běžné není. Já po asi 40k km žádný problém neměl.
11. 5. 2019 12:47
Re: Dost nesourodé srovnání
Napríklad výplne dverí boli pred faceliftom bieda. Stačilo potiahnť za madlo pri zatváraní a ozvali sa aspoň dva rôzne zvuky. Teraz to už vyriešili, ale za jazdy pribudlo vŕzganie tapacírovania strechy nad kufrom a tiež divný zvuk šiltu nad budíkmi pred vodičom. Je samozrejme dosť možné, že sa to týkalo konkrétneho kusu, ale s nájazdom 6000 km by sa také čosi proste nemalo diať.

Pedále sa týkali Qashqaia s manuálom pred faceliftom. Bolo to divne nastavené, s akoby oneskorenou reakciou spojky. Chcelo to zvyknúť si, na čo však nebol čas.
11. 5. 2019 11:56
Re: Oba jedou jako z praku
Tak na malé neprémiové SUV to ide slušne - ako tvoj Golf. Neviem ako merali zrýchlenie, ale všade inde na nete má Vitara medzi 8-9s - tak či mali nejaké horšie podmienky a.k.a. mokrá cesta - neviem - http://www.zeperfs.com/…uel5575-6153.htm teda podľa mňa na pomery malých celkom lacných SUV Vitara ide ako z praku (ale záleží na laťke).
11. 5. 2019 11:42
Re: Vitara
Souhlasím s vámi oběma. Už jsem to tu kdysi psal, nechápu proč je Vitara tak vyzdvihovaná v testech. Já už více než před dvěma rokama vybíral a právě jsem tehdy koupil Kadjar. Už ho přes půl roku nemám, tak to vidím s odstupem a pořád bych vybral stejně. Suzuki obecně mělo tehdy tragický interiér a vzhledem k rozměrům to tedy ani nebylo levné. Jízdně mi to přišlo takové puristické, tzn. ten tichý, pohodlný a utlumený režim který od takového auta očekáváte Suzuki nemá. Co se změnilo po faceliftech a tak nevím, ale nečekám že by tam byl zásadní obrat. Moje žasnutí nad tím, že Vitara zase vyhrála, tedy i po letech pokračuje...
11. 5. 2019 11:37
Re: Dost nesourodé srovnání
Které plasty vrzali? Kadjar jsem měl 2 roky a nic nevrzalo. Facelift odstranil spoustu nedostatků, ale když nepočítám motory, tak to byli spíš drobnosti - nicméně ty určitě pomohli aby to jako celek bylo daleko lepší. Já když ho kupoval tak jsem viděl i tady Vitaru. Samozřejmě ta je tak o třídu až dvě menší auto a kvalita interiéru byla dost tragická.

1.3 TCE je pro Kadjar velké plus. Co myslíš těmi pedály?