Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
23 Fotogalerie

TEST Nissan Qashqai – jízdní dojmy a české ceny

Auto s nevyslovitelným jménem má nahradit Almeru a není nepodobné Muranu… Bude to trhák?

Tak především – na rozdíl od Dodge Caliber, které spadá do podobné kategorie crossover, má Qashqai skutečně možnost pohonu všech kol a zasahuje tedy spíše do revíru Sbaru Forester – Nissan to s okupováním každé myslitelné mezery v segmentu čtyřkolek zjevně myslí vážně.

Neuvěřitelné jméno je odvozeno od pouštního kočovného kmene žijícího nedaleko pohoří Zargos v jihozápadním Íránu. I když počáteční návrhy pocházejí z Japonska, auto dokončilo design centrum Europe v Londýně a Nissan Technical Center Europe v Grandfieldu. Auto se v severovýchodní Anglii i vyrábí. Zmenšené SUV, jak jej okamžitě překřtili někteří kolegové, nemá příliš výrazný design, ozvěny Murana jsou decentní a auto působí dotaženě, leč nenápadně. Exaktním srovnáním vychází najevo, že délka, šířka i rozvor zcela odpovídají C segmentu, narostla pouze výška.

A právě výška má, kromě lepší světlosti, zásadní vliv na pohodlí a prostor. Výrazný komfort umožňuje už při nastupování: i když jsou sedáky výše nad zemí, stále ještě umožňují posádce pocit osobního vozu. S prostorem na délku patří Qashqai k průměru, zejména na zadních sedadlech. Naopak výška interiéru, zejména na předních sedadlech, je příkladná – na klobouk to sice není, ale ani dlouhán se o kontakt se stropem bát nemusí. a příplatek lze objednat velkoplošně prosklenou střechu. Mimochodem – klimatizaci lze nastavit tak, aby směřovala chladný vzduch právě na toto okno a prostor se příliš neprohříval. Vyzkoušeli jsme a rýmu nemáme, tak to snad bude fungovat. Na palubě vládnou měkké plasty, přístroje jsou standardní, ovladače nezáludné a dosažitelné, takže nás překvapila jen dvojí barva podsvícení. Volant má sice trochu slabší věnec, ale je konečně seřiditelný v obou osách. Zavazadlový prostor o objemu 410 litrů je dobře přístupný a po sklopení zadních sedaček (není nutno vyjímat opěrky hlavy!) nabídne až 1513 litrů prostoru.

Vyzkoušeli jsme nejprve dvoulitrový benzinový motor s výkonem 104 kW v kombinaci s bezestupňovou převodovkou CVT. Specifické dynamické vlastnosti tohoto uspořádání jsme ocenili opravdu spíše v městském provozu, spotřeba se v takovém případě pohybovala okolo 10,5 l/100 km. Daleko lépe se nám jezdilo s dvoulitrovým turbodieselem v kombinaci s manuální převodovkou a pohonem 4x4. Vyšší cena je vykoupena spotřebou jen okolo 7,5 litrů, potěšilo nás solidní odhlučnění motoru a tah od nízkých otáček.

Ještě před startem je potřeba si uvědomit, že opravdu nesedíme v běžném hatchbacku. Podvozek má světlou výšku 200 mm, lehce nadstandardní jsou i nájezdové úhly. Kromě běžného pohonu předních kol nabízí Nissan vůz i se systémem All Mode 4x4. K dispozici jsou v tom případě tři režimy: 2WD, tedy pohon pouze přední nápravy, pak automatický režim, kdy si auto čtyřkolku samo přiřazuje a odpojuje, a Lock, kdy se systém přepne do trvalého pohonu všech kol a rozdělí výkon 50:50 mezi přední a zadní nápravu. Standardem je samozřejmě ESP.

Řízení je spíše komfortní než sportovní a neposkytuje řidiči mnoho zpětné vazby. Jinak docela rychlý podvozek se pochopitelně nemůže měřit se špičkovými hatchbacky, vzhledem k výšce se ale v zatáčkách chová způsobně a posádka náklony příliš nepociťuje. Neotáčivost je vozu, zvláště těžké naftové motorizaci vlastní, hranice smyku ale leží překvapivě daleko a byli jsme překvapeni, jak rychlé průjezdy zatáčkami vůz snáší.

Nejlevnější verze se zážehovým motorem 1.6/84 kW a pohonem předních kol bude i se solidní výbavou k dispozici od 531.000 Kč, turbodiesel 1.5 dci/78 kW pak od 576.900 Kč. Čtyřkolky jsou k dispozici jen s dvoulirovými motory, přičemž v kombinaci se zážehovým 2.0/104 kW stojí od 651.000 Kč a cena vrcholného turbodieselu zatím nebyla stanovena.