Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan se vrátí příští rok do Le Mans v plné zbroji

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Audi, Porsche a Toyota dostanou příští rok ve vytrvalostním šampionátu dalšího soupeře – Nissan. Chystá se japonsko-německá bitva včetně Le Mans. Cílem Nissanu není nic jiného než absolutní vítězství. První.

Na DeltaWing rovnou zapomeňte, ten přece skončil soudní pří s americkým týmem Highcroft Racing. Letos se bude prohánět po okruhu La Sarthe jeho uzavřená evoluční verze ZEOD RC s hybridním pohonem, se startovním číslem 0 pojedou Španěl Lucas Ordóñez, Belgičan Wolfgang Reip a Japonec Satoshi Motoyama. Právě ZEOD RC je předmětem sporu, Ordóñez je zase mimochodem vůbec prvním vítězem virtuální Nissan GT Academy. Ale na příští rok chystá japonská automobilka velký návrat. Postaví totiž prototyp nejprestižnější kategorie LMP1! Přidá se tak k Toyotě, Porsche a Audi. Škoda, že nevydržel Peugeot, ale PSA má bohužel úplně jiné starosti. Příští rok uvidíme na proslulé francouzské trati, která zčásti slouží jako běžná komunikace, opravdovou bitvu velkých automobilek. Navíc ze dvou zemí.

První auto s typovým označením GT-R LM Nismo už existuje, ale zatím zůstává skryto pod plachtou. Zda je funkční, nebo se jedná o maketu 1:1 bez motoru, vám v tuto chvíli nikdo oficiálně neřekne. Nebude mít ale nic společného s běžným GT-R, je to placka stejně jako konkurenti. Jméno bylo mimochodem vybráno hlavně z marketingových důvodů. Nebo není stejná? „Chceme vyhrát, ale velmi odlišným způsobem než naši soupeři. Nepostavíme vozidlo, které bude jen dalším hybridem a vypadá stejně jako Porsche, Audi nebo Toyota.“, řekl Andy Palmer, šéf pro plánování a zároveň výkonný viceprezident Nissanu. Více důležitého ale oficiální tisková zpráva nesděluje, takže se můžeme jen dohadovat, s jakou technikou přijdou. Na prvním ze dvou zveřejněných videí je vidět zadní čtveřice kulatých světlometů, která jakoby z oka vypadla zmíněnému sériovému silničnímu GT-R. Toť zatím vše. Budoucí program závodní divize Nismo byl odhalen 23. května 2014 v Londýně. Projekt je globální záležitostí, podílejí se na něm inženýři z Evropy, Japonska i USA.

Účast továrního týmu se pochopitelně netýká jen francouzské čtyřiadvacetihodinovky, ale celého seriálu vytrvalostního mistrovství světa (WEC - World Endurance Championship). Nasazeny budou dva vozy, na jména pilotů je pochopitelně zatím ještě brzy, určitě nepůjde o žádná závodnická béčka. A soukromníci typu švýcarského Rebellionu (letos nasazuje přestavěné Loly pod vlastní značkou), respektive armáda prototypů LMP2 to budou mít zase o něco těžší. Ale i Nissan čeká ještě spousta práce a zmíněná tvrdá konkurence.

Nissan má v závodech sportovních prototypů dlouhou a úspěšnou tradici, vavříny sbíral hlavně na oceánem v šampionátu IMSA. Ale to se psala druhá polovina osmdesátých let minulého věku a ještě počátek další dekády. Od té doby uplynulo hodně času. V Le Mans se stejně jako Toyota z absolutního vítězství nikdy neradoval. Poslední opravdu výrazný počin v tovární režii představovalo třetí místo posádky Aguri Suzuki/Kazuyoshi Hoshino/Masahiko Kageyama v ročníku 1998 s uzavřeným kupé R390 GT1. Další vozy stejného typu obsadily páté, šesté a desáté místo. Nissan Motorsports tehdy spolupracoval s firmou TWR Toma Walkinshawa. Výše to na této trati žádný jiný prototyp japonské značky nedotáhl.

Ročník 1999 skončil pro spidery R391 neúspěchem. Jeden odpadl po absolvovaných 110 kolech pro problémy s elektronikou, druhý boural už v kvalifikaci a v závodě nestartoval. Mise tak zůstala nedokončena.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - lexi
25. 5. 2014 22:12
čím více tím lépe
Je dobré když se zapojí další velké značky, které mohou investovat peníze do vývoje !!
Avatar - Ada je zase tady
25. 5. 2014 20:16
Technika koncernu VW proti technice koncernu rendlík a syn
A diesel proti benzínu >:-[]
Avatar - Pekelná Micinka
25. 5. 2014 19:52
Le Mans
Avatar - Pekelná Micinka
25. 5. 2014 19:51
Le Mans
Jen houšť! Chybí mi tam už jen Jaguar, třeba se jednou dočkám. Bravo Nissan!