Nissan DeltaWing živě: Exkluzivní informace o novince pro Le Mans

Nissan DeltaWing živě: Exkluzivní informace o novince pro Le Mans

 
 

Londýnské odhalení Nissanu DeltaWing proběhlo i za naší účasti. Co nám pověděli lidé z vývoje?

Letošní červnový svátek všech motoristů, čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, se stane svědkem zajímavého experimentu. V rámci „Projektu 56“ se v garáži číslo 56 usídlí tým Nissanu s novinkou: automobilem DeltaWing.

Jde o čtyřkolový závodní speciál, který by mohl ukázat další vývoj v oblasti motorsportu. Lidé od Nissanu mu v nadsázce říkají „poloviční auto“: Oproti ostatním závodním vozům má mít poloviční výkon, poloviční potřebu paliva, poloviční opotřebení pneumatik, poloviční odpor vzduchu a také poloviční hmotnost.

Ta by se měla pohybovat kolem 475 kilogramů, ty nejvýkonnější speciály třídy LMP1 váží 900 kg. Poloviční spotřeba paliva i pneumatik by teoreticky mohla vyústit v delší kroužení na trati, avšak palivová nádrž je také v duchu poloviční módy: benzinové LMP1 mají letos nádrž o objemu 75 litrů, DeltaWing jen 40 litrů. Dá se ale čekat, že batmanovský Nissan uvidíme po trati jezdit zhruba o jedno nebo dvě kola déle než ostatní.

Technika

Celý „trik“ spočívá ve tvaru vozu. To, že nemá žádná křídla a spoléhá se pouze na přítlak generovaný tvarem a provedením podlahy, je velkou výhodou i při soupeření s ostatními vozy takzvaně v provozu, protože není citlivý na turbulentní proudění. Jak velký onen přítlak je? Při teoretické nejvyšší rychlosti 320 km/h spodek vozu generuje hodně zajímavých 1200 kilogramů. Součinitel odporu vzduchu je v základní, čisté konfiguraci, 0,19 avšak pro závod na La Sarthe je v zatáčkách potřeba hodně přítlaku a tak je hodnota nastavena na 0,313. Na dlouhých rovinkách by však mělo být používáno zařízení podobné DRS, tedy jakási klapka snižující přítlak (odpor) tehdy, když není potřeba a to až na 0,24.

Audi R18 e-tron quattro: Hybridní čtyřkolka pro Le Mans

V zadní části vozu se nachází čtyřválec o objemu 1,6 litru DIG-T původem z Nissanu Juke. Díky úpravě pro závod ze sebe umí vydolovat 300 koní a točí až 7.500 otáček. Kolem motoru, uchyceného na gumových silentblocích, je ocelový trubkový rám, přední část tvoří karbonový monokok. Šasi je vytvořeno dle regulí platných pro třídu LMP1. Vůz jako celek taktéž vyhovuje přísným nárazovým regulím FIA a splňuje i požadavky, které na experimentální automobil měl autoklub ACO jako pořadatel závodů v Le Mans.

Zkoumalo se také například to, zda se vůz nevznese (to je černá můra lidí z ACO) a to ani při hodinách ve velmi vysokých rychlostech. Podle simulací se tak nestane. Nařízením vyhovuje i uspořádání interiéru, tedy to že DeltaWing je dvoumístný. To s sebou přináší i další výhodu, budoucí možný vývoj verzí i pro závody jako jsou soutěže do vrchů atd.

Jak rychlé časy bude DeltaWing zajíždět? I to řešila komise ACO, protože samozřejmě nikdo nechce, aby se experimentální vůz pletl do cesty speciálům ze tříd LMP1 a LMP2 soutěžícím o vavříny. Byl proto zadán požadavek minimální rychlosti v zatáčkách, který Nissan splnil, a také minimální čas 3:45 na kolo (o cca. 20 sekund pomalejší než nejrychlejší LMP1), který simulace potvrdily jako reálný.

Rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní kola je v poměru 27,5 ku 72,5, což dělá vůz extrémně stabilní při brzdění (60 % brzdného výkonu obstarává zadní náprava) i na rovinkách, navíc většina aerodynamického odporu se váže k zadní části vozu. Testovací jezdec Eric Comas si chování vozu jako takového velmi pochvaloval, jediný lehký problém má prý vůz v utaženějších šikanách, které však v Le Mans prakticky nejsou. Trefovat vrcholy zatáčky se prý učil tak, že si ze začátku na větrný štítek nalepil červené pásky aby věděl, jak blízko k obrubníku si může dovolit najet.

Přední dvojice pneumatik, které byly vyvinuty Michelinem speciálně pro DeltaWing, má šířku jen deset centimetrů. Ono více ani nebylo potřeba, protože každé přední kolo nese méně než 14 procent celkové hmotnosti vozu. Vzadu najdeme 31 centimetrů široké pneumatiky (taktéž speciálně vyvinuté) na patnáctiplacových ráfcích. Brzdový systém je kompletně karbonový a váží, nikoliv překvapivě, polovinu toho co brzdy v LMP1.

Co nám pověděl Ben Bowlby

Otec celého projektu Ben Browlby začal na myšlence DeltaWingu pracovat už na konci roku 2008, první koncept byl představen v Chicagu o dva roky později. Na voze pro Le mans se usilovně pracuje 9 měsíců, testy probíhaly v Kalifornii. Tam byl také ve větrném tunelu zkoušen model v reálné velikosti (465 x 200 x 103 cm; rozvor náprav 290 cm), který nám Nissan v Londýně představil.

Ben je podle svých slov nesvůj hlavně z toho, že nikdo předtím to s podobným vozem takříkajíc nedotáhl tak daleko jako on. A to i přes to, že tvar vozu je pro závody, při kterých není třeba vycházet ze silničních aut (kde tento tvar není právě praktický), takřka ideální. Ve hře byla i verze s jedním předním kolem, avšak inženýry trápila hrozba defektu a tak se nakonec vydali cestou dvou malých kol.

Toyota TS030 Hybrid: První test před Le Mans (+video)

Zůstává vyřešit několik otázek. Co se třeba stane na mokru? Ano, simulace prý proběhly s uspokojivým výsledkem, ale první opravdu živé mokré podmínky auto zažije až na testování v Sebringu. Kdyby nepršelo, prý si trať pokropí, protože reálné testování může poukázat na některé aspekty, které simulace neodhalily.

Například, zda odstřikující voda od předních kol nebude jezdce obtěžovat – podle simulací ne, ale...kdo ví. Michelin samozřejmě musel vyvinout i speciální sadu gum do mokra, bez ní by nebyl projekt realizovatelný.

Zajímavé je, že celková cena DeltaWingu prý není nikterak závratná. Ano, vývoj stál nějaké peníze, ale podle Bena nebyla fyzika nikterak složitá a tak ceny při případném prodeji modelu soukromníkům v budoucnu nebudou strašidelně vysoké. Ostatně, na autě je v porovnání se speciály LMP přibližně polovina karbonu nebo ušlechtilých ocelí a ani motor 1,6 nestojí moc. Teoreticky se DeltaWing může začít prodávat už příští rok.

Oficiálně se veřejnosti DeltaWing představí už zítra, kdy v Sebringu začíná již zmíněné testování. Tam si auto budou dále osahávat i závodní jezdci Marino Franchitti a Michael Krumm, kteří budou součástí posádky pro Le Mans. Bude zajímavé vůz s číslem 0 sledovat v akci, mimochodem vřele doporučuji ke shlédnutí on-board video z testů.

Video


Nissan Deltawing
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 

Štítky Nissan

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…