Nissan slaví kulatiny! Dvacet let háčku na tašky...
Jednou z důležitých priorit při nákupu mainstreamového automobilu je bezesporu jeho praktičnost. Vědí to i samy automobily, které zákazníkům nabízejí různé praktické doplňky, ať už to jsou to sítě na zavazadla, kolejnicové systémy nebo třeba držák na kola integrovaný do zadního nárazníku. Jedna z takových praktických vychytávek letos slaví 20 let.
Tvrdí to alespoň Nissan, který nedávno oslavil dvě desetiletí od premiéry praktického háčku na tašky. Vůbec poprvé se takový háček podle japonské značky objevil v první generaci kompaktního modelu Almera, která se v Evropě prvně ukázala na jaře 1996.
Zatímco dnes háčky najdeme hlavně v zavazadelnících nebo u madel nad bočními okny, v případě Almery byl umístěn na palubní desce. Zde měl sloužit k zavěšení nákupní tašky nebo kabelky, přičemž krátce po představení se mu začalo přezdívat curry hook (hák na kari). Šlo totiž o skvělou pomůcku, jak zabránit znečištění podlahy vozu od rozlitých nápojů či rozsypaného jídla – třeba právě od kari.
Háček na tašky se během let osvědčil, a proto jej Nissan dodnes používá. Podobně jako další výrobci ho ale už nepoužívá na palubní desce, ale přesunul jej do zavazadelníku, kde přece jen dává větší smysl.
Držák na tašky ale není jediným chytrým detailem z dílny Nissanu. Už v roce 1986 Nissan nabídl v modelu Bluebird dva analogové měřiče ujeté vzdálenosti. Dnes obvyklý prvek byl v polovině osmdesátých let unikátem, automobilka jej představila kvůli tomu, aby firemní uživatelé mohli snadno oddělit a zaznamenat počet najetých kilometrů při služebních a soukromých jízdách.
Dodnes využívaným prvkem je i deska „Karakuri,“ známější pod obchodním označením Flexi-Board, která umožňuje rozdělit zavazadlový prostor vozu podle potřeby. Navíc ji lze v různých variacích nastavit tak, aby podpírala nebo chránila přepravovaný náklad. A když není potřeba, může se snadno složit na podlahu zavazadelníku. Dostupná je pro Qashqai, Juke nebo Note.
V novém pick-upu Navara se pak objevila 12voltová zásuvka v horní přihrádce palubní desky. Ta je určena primárně pro ty zákazníky, kteří nevyužívají zabudovanou navigaci, ale vlastní, přenosnou. Díky tomuto řešení na palubní desce nepřekážejí kabely.