Nissan TeRRA: Vodíkový teréňák za 250 milionů korun přistižen v Praze
Pražský hotel Panorama se stal dějištěm dealerské konference Nissanu, kde japonská automobilka prezentovala svým současným i budoucím prodejcům vize a strategie pro nejbližší roky. A na takové akci nemůže chybět nějaká ta žhavá novinka – třeba nejnovější prototyp vodíkovo-elektrického SUV.
Do Prahy tedy na tajno dorazil Nissan TeRRA, prototyp, který se poprvé předvedl před měsícem na pařížském autosalonu. Auto o velikosti současného modelu Juke má tři elektromotory, baterii s možností dobíjení z rozvodné sítě a palivové články pro přeměnu vodíku na elektřinu, když je potřeba dobít baterie za jízdy.
Unikátní vůz je plně funkční a má pojišťovací hodnotu 10 milionů euro, tedy téměř čtvrt miliardy korun. Nepřekvapí proto, že se o koncept po celou dobu staral tým dvou lidí, kteří zajišťují i bezproblémový transport. My jsme se jako jediní dostali přímo k nakládání prototypu a u toho jsme vyzpovídali zodpovědné lidi od Nissanu.
Muž, který má celou logistiku na starosti, tají svou identitu. Jeho poslání je ale jasné – umí ovládat prototyp a je stále s ním. Tají i většinu technických informací, ale něco přece jen pustí. Třeba fakt, že auto jako takové by se mohlo vyrábět. Chybí jen potřebná infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. Nissan ale této vývojové cestě věří: automobilka opakovaně deklarovala, že auta na vodík začne prodávat v roce 2017.
Zajímavý není ovšem jen pohon, ale i palubní elektronika. Koncept TeRRA pro všechny funkce používá tablet – nikoliv iPad, ale speciálně vyvinutý nPad. Zařízení pochází od nejmenovaného japonského výrobce a má vlastní operační systém. Prý ale funguje zcela normálně, takže nPad zvládne to samé, co iPad. Navíc je však přístrojovým štítem, navigací, rádiem, diskem s vlastními MP3 a slouží i jako klíč od auta. V záloze je i klasický klíček, který odblokuje základní funkce, takže tablet není nutné mít vždycky s sebou.