TEST Nissan Tiida: první jízdní dojmy
Tiida pro věrné nissanisty
Modely, které Nissan v posledních letech uvedl na trh, měly za úkol přivést ke značce zákazníky od konkurence. Je to případ relativně dostupného kupé 350Z, malého vozu Note, na hranici segmentu MPV, ale i crossoveru Qashqai. Co ale mají dealeři nabídnout věrným zákazníkům, kteří své Nissany chtějí vyměnit za nové auto?
Měnící se rozložení prodeje v jednotlivých automobilových segmentech v Evropě, relativně malé objemy prodeje vozů značky Nissan, složení modelové nabídky a ne právě růžové vyhlídky na její další vývoj, přivedly evropské vedení japonské značky k rozhodnutí uvést místo zcela nového modelu, zámořský derivát, který se vyrábí už od roku 2004. Automobil prodávaný v Japonsku, v Severní i Jižní Americe, Austrálii, Číně i Rusku, se dostane na sklonku letošního léta do dalších středoevropských a východoevropských zemí. Dovážet se přitom bude až z Mexika.
Co od něj Nissan očekává?
Note nebo Qashqai jsou modely, které přivádí 80 % zákazníků od konkurence. Tiida má naproti tomu oslovit z 80 % současné zákazníky Nissanu, kteří dnes jezdí dosluhujícími Almerami nebo Primerami. Podle aktuálních informací představitelů Nissanu se s nástupcem Primery pro Evropu nepočítá.
Očekávaný objem prodeje řady Tiida je 25 tisíc vozů ročně, z čehož lze usuzovat na spíše menšinový podíl na současném trhu.
Jaká tedy je?
Tiida, původem japonský model, byl v evropských centrech Nissanu - ve Spojeném království, Německu a Španělsku - upraven v souladu s evropskými specifiky. Týká se to designu, ale i nastavení podvozku.
Z výchozího produktu, o jehož vzhledu si asi každý udělá obrázek sám z přiložených fotografií, nemělo smysl vytvářet sportovně orientovaný model, a tak se Nissan pustil do vyplňování dalších skulin na trhu. Na mušce se totiž objevila stále početnější skupina starších řidičů, kteří chtějí pohodlný a snadno přístupný automobil s přiměřenými vnějším i rozměry. Těmto charakteristikám Tiida přesně odpovídá, a rázem je marketingové zdůvodnění existence tohoto modelu na světě.
Sedan 1,6 AT (81 kW)
První stovku kilometrů jsme absolvovali se sedanem, který v mnoha směrech připomíná Hondu City. Jde ale o 1,5 třídy větší automobil s jistými jízdními vlastnostmi. Vyšší stavba Tiidy se pochopitelně v zatáčkách více naklání, ale to asi nebude pro cílovou skupinu podstatná informace.
Prodejním argumentem číslo jedna na druhou stranu bude v rámci velmi třídy velmi dobré odhlučnění interiéru jak od kol, tak od motoru. Automatická převodovka s měničem a pěti převodovými stupni obstarává sametový rozjezd i řazení. Základní motor 1,6 16V (81 kW) poskytuje vozu průměrnou dynamiku, ale uvážíme-li, že jde o dostupný základ, je to velmi slušný standard. Specifická zákaznická skupina řidičů preferujících komfort bude s tímto motorem naprosto spokojena. Dobrou zprávou je i to, že na stokilometrovém okruhu s převahou silnic první třídy jsme zaznamenali přijatelnou spotřebu benzinu 7,8 l/100 km (Automat).
Uvnitř vozu s konvenčním, ale pečlivě vyrobeným interiérem, je nadprůměrně mnoho místa, dopředu i dozadu se nastupuje velkými dveřmi. Výrobce se chlubí délkou interiéru, která je prý větší než u manažerských sedanů jako je Volkswagen Passat. Sedáky jsou rozměrné, ale jejich hi-tech potah není příliš příjemný na dotek, což známe i z Qashqaie. V sedadlech se pohodlně sedí na dálnici. V zatáčkách se bude průměrně vzrostlý cestující v opěradle smýkat sem a tam. Jestli budou zákazníci Tiidy opravdu průměrně rostlí, to nevíme, ale po krátkém svezení jsme nabyli dojmu, že klidná, pohodlná a tichá jízda je doménou tohoto auta. Jízdním vlastnostem napomáhají velká kola (pneu 195/65 R15) a rozvor (2600 mm) prodloužené koncernové platformy B. Řízení a brzdy nejsou ani slabinou ani předností Tiidy, ale plní vše, co od nich čekáte.
Nissan Tiida sedan vs. konkurence | |||
Rozměr | Nissan Tiida | Toyota Corolla | Volkswagen Jetta |
Délka [mm] | 4474 | 4540 | 4554 |
Šířka [mm] | 1695 | 1760 | 1781 |
Výška [mm] | 1535 | 1470 | 1459 |
Rozvor [mm] | 2600 | 2600 | 2578 |
Zavazadlový prostor [l] | 467 | 450 | 527 |
Hatchback 1,8 16V (93 kW)
Druhou stovku kilometrů jsme absolvovali s velkým hatchbackem, jehož interiér nabízí ve srovnání s konkurencí větší variabilitu a vnitřní výšku, která se blíží velkoprostorovým automobilům.
Zadní sedadla lze posunovat v podélném směru o 240 mm, což je výhodné ve chvíli, kdy vzadu sedí malé ratolesti a vy potřebujete zvětšit základní objem zavazadlového prostoru (272 l). K vítanému zpestření cestování na zadních sedadlech patří také polohovatelný sklon opěradel zadních sedadel, opěrky hlav ale nelze výškově seřídit ani pro průměrně vzrostlého cestujícího tak, aby byly splněny všechny předpoklady pro ochranu před zraněním krční páteře při nehodě.
Místa vpředu jsou komfortní, posádku obklopují měkké materiály na přístrojové desce konzervativních tvarů, ale mnohem více oceníte superměkké loketní opěrky v čalounění dveří a mezi sedadly.
Silnější čtyřválec je dodáván jen s ručně řazenou převodovkou, a tak snad nepřekvapí ani subjektivně tužší nastavení podvozku, které sice sníží komfort, ale přidá více kontaktu s vozem, který je na starém kontinentu tolik žádán. Kratší zadní převis změnil téměř houpavou charakteristiku sedanu, a tak Tiida po jízdní stránce dobře odpovídá konvenčnímu střednímu proudu rodinných vozů nižší střední třídy.
Na výběr jsou dva benzinové čtyřválce a jeden turbodiesel. Podle prohlášení představitelů Nissanu se o dalších motorizacích neuvažuje a to ani v případě vznětových jednotek. Poptávku bude muset uspokojit úsporný čtyřválec 1,5 dCi od Renaultu, používaný také v Qashqaji. Silný dvoulitrový turbodiesel již prý není v souladu se strategickým cílením na řidiče, vyhledávající převážně klidnou jízdu.
Nissan Tiida hatchback vs. konkurence | |||||
Rozměr | Nissan Tiida | Citroen C4 | Fiat Bravo | Ford Focus 05 | VW Golf |
Délka [mm] | 4295 | 4255 | 4336 | 4342 | 4204 |
Šířka [mm] | 1695 | 1766 | 1792 | 1840 | 1759 |
Výška [mm] | 1535 | 1473,5 | 1497 | 1489 | 1485 |
Rozvor [mm] | 2600 | 2607,5 | 2600 | 2640 | 2578 |
Zavazadlový prostor [l] | 272 | 323 | 400 | 380 | 350 |
Tiida na českém trhu
V nabídce jsou tři motory a dvě převodovky. Výběr není příliš složitý, protože výsledné dynamické parametry jsou u všech motorizací velmi podobné a tak v rozhodování většiny zákazníků bude hrát roli spíše, cena, spotřeba a případně úroveň výbavy.
Základ tvoří na rozdíl od většiny „čtyřmetrové“ konkurence čtyřválec o objemu 1598 cm3 s výkonem 81 kW, který opodstatňuje první cenu daleko za čtyřsettisícovou hranicí.
Základní výbava Visia nabízí 4 airbagy, ABS, EBD a brzdový asistent, dále elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka a elektricky ovládaná okna (vpředu a vzadu). Nutností se asi vzhledem ke standardu třídy stane zakoupení sady Visia za 30.000,-Kč, ve které dostanete manuálně regulovanou klimatizaci, autorádio s CD přehrávačem, Bluetooth a ovládáním na volantu. První cena dieselu činí 509.900,- Kč, ale reálně za provoz na naftu na počátku připlácíte ne 85 tisíc ale "jen" 55 tisíc korun, protože v ceně dieselu již je pack Visia obsažen.
Dražší Acenta přidává navíc hlavové airbagy, loketní opěrku řidiče a zadní středovou opěrku, automatickou klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, 6 reproduktory, Bluetooth, palubní počítač, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor. ESP, tempomat a kůží potažený volant dostanete za dalších 18.000,-Kč.
Nissan Tiida na českém trhu - hatchback | ||||
Motor | 1,6 | 1,6 AT | 1,8 | 1,5 dCi |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1797 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 81/6000 | 81/6000 | 93/5200 | 78/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 153/4400 | 153/4400 | 173/4800 | 240/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 186 | 170 | 195 | 186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,1 | 12,6 | 10,4 | 11,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,9 | 7,4 | 7,8 | 5,2 |
Cena Visia [Kč] | 424.900,- | - | - | 509.900,- |
Cena Acenta [Kč] | 476.900,- | 511.900,- | 511.900,- | 531.900,- |
Cena Tekna [Kč] | 553.900,- | 588.900,- | 588.900,- | 608.900,- |
Příplatek za metalický lak činí 12.000,-Kč, příplatek za verzi sedan činí 20.000,-Kč.