Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan v Ženevě 2005

Ondřej Šuch
Navara je u současné generace označení pro vrcholnou verzi pick-upů – od nynějška se tak bude jmenovat celá modelová řada.

Navara

Navara byla navržena - a je také vyráběna - společně s novým SUV Pathfinder ve španělské továrně Nissanu v Barceloně. S Pathfinderem sdílí mechanický základ, podobný vzhled a spoustu prvků komfortní výbavy. Oba modely mají zcela shodnou příď, odlišnosti začínají až od sloupku A.

Navara má pochopitelně žebřinový rám, vpředu s nezávisle zavěšenými koly s dvojitými trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava je klasické koncepce s odpružením listovými pery.

Navara zachovává koncepci přiřaditelného pohonu všech kol, kombinovaného s redukční převodovkou.. Světlá výška vozu, postaveného na šestnáctipalcových kolech, je 238 mm. Stejně jako Pathfinder pohání Navaru modernizovaný motor Nissan 2.5dCi o výkonu 174 k s točivým momentem 403 Nm. Turbodiesel dostal systém přímého vstřikování nafty do válců druhé generace. Tak jako v Pathfinderu má majitel na výběr buď šestistupňovou, přímo řazenou převodovku, nebo pětistupňovou samočinnou převodovku. Navara bude k dispozici opět ve dvou verzích - Double Cab a King Cab.

ZAROOT KONCEPT

Nejobletovanějším vozem na stánku byl ovšem futuristický koncept Zaroot, který dostal za úkol zdůraznit pevné postavení Nissanu na rostoucím evropském trhu SUV. Svými vnějšími rozměry 4500 mm x 1800 mm x 1660 mm (délka / šířka/ výška) se Zaroot řadí spíše ke kompaktním SUV, vypadá však díky vyklenuté linii střechy a výklopným dveřím daleko prostornější.

Rozměrné, za pomoci elektromotorů vzhůru výklopné dveře sahají od sloupku A až ke sloupku C. Středový B sloupek konstruktéři zcela vypustili. Díky širokému vstupnímu otvoru se do kabiny velmi pohodlně nastupuje. Boční okna jsou pevná, jen s malými otevíratelnými výřezy.

Futuristické detaily, naznačené už nekonvenčními dveřmi nebo koncovými světly obkružujícími ve tvaru U okno zadních dveří, najdete také v interiéru - prodloužená středová konzole z jednoho kusu hliníku vypadá, jako kdyby volně plula mezi předními sedadly.

PATHFINDER

Prakticky souběžně s předvedením nového 4x4 SUV Pathfinder na autosalonu v Ženevě se v Evropě rozběhne i prodej těchto vozů. Pathfinder má důležitý úkol: upevnit pozici značky Nissan jako lídra segmentu vozů 4x4. Pathfinder se bude vyrábět v továrně automobilky Nissan ve španělské Barceloně.

Největší odlišností evropské verze Pathfinderu proti jeho americkému sourozenci je pohonná jednotka, protože evropskému segmentu SUV jednoznačně dominují vozy vybavené vznětovými motory.

Pod kapotou Pathfinderu pracuje moderní 2,5 litrový turbodiesel dCi s přímým vstřikováním paliva commonrail a mezichladičem stlačeného vzduchu, který dává nejvyšší výkon 128 kW (174 k) a točivý moment 403 Nm. Průměrná spotřeba paliva se pohybuje okolo 9 l/ 100 km.

Sedmimístný interiér spojuje praktičnost s prostorností - sedadla ve třech řadách mohou být individuálně sklápěná a do kabiny se bez problémů vejde i náklad dlouhý 280 cm. Pathfinder využívá vylepšenou verzi elektronicky řízeného pohonu všech kol ALL MODE 4x4, známého z X-Trailu. Systém umožňuje volbu některého ze čtyř režimů pouhým otočením ovladače na palubní desce: 2WD, Auto, 4Hi Lock a 4LO. V normálních podmínkách řidič bohatě vystačí s pohonem pouze zadní nápravy 2WD.

K největším soupeřům na trhu budou patřit Toyota Landcruiser, Land Rover Discovery, Mitsubishi Pajero a Jeep Grand Cherokee. Po boku Pathfinderu bude i nadále pokračovat výroba krátké třídveřové verze Nissanu Terrano, po které je na evropských trzích stále vysoká poptávka.

Pathfinder se začne prodávat v České republice od dubna 2005 a jeho cena zatím nebyla stanovena.

350Z ROADSTER

Dobrá zpráva pro nadšence, kteří oceňují výkony a dynamiku skvělého modelu 350Z a zároveň si chtějí vychutnávat požitek dravé jízdy s větrem ve vlasech: Dodávky modelu 350Z Roadster se rozběhnou už v březnu tohoto roku!

Stahovací střecha vozu se automaticky sklopí nebo vztyčí jen za necelých 20 vteřin. Při skládání se lehce zasune pod pevný kryt před zavazadlovým prostorem, hned za dvojici sedadel. Nepříjemné víření vzduchu v kabině výrazně omezuje malý skleněný deflektor a pro zajištění výborného výhledu z vozu s nataženou střechou má Roadster vzadu skleněné vyhřívané okno. Při vztyčování střechu nakonec pevně zajistí trojitý uzamykací systém. Velmi jednoduše a bezpečně střechu třemi zámky připevní k rámu čelního skla.

Nissan vyvíjel Roadster s cílem zajistit mu stejnou tuhost, jakou má uzavřené kupé. Například mohutná zadní vzpěra, dominující zavazadlovému prostoru 350Z, zůstává i v Roadsteru, i když je tu víceméně skrytá mezi úložným prostorem na střechu a zavazadlovým prostorem. 350Z Roadster se chlubí optimálním poměrem hmotnosti přední/ zadní náprava 53:47.

Nissan 350Z Roadster je v České republice již v prodeji, a to za 1,186.000 Kč v základní výbavě a ve výbavě Pack za 1,276.000 Kč.


Ondřej Šuch