Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Z - legenda se vrací

Tomáš Zajíček
U Nissanu nečekejte sportovní automobil pod obvyklým přídomkem S jako sport, GT jako grand turismo, případně R jako racing. Japonská značka totiž zvolila pro svůj dnes již legendární vůz označení Z, které je doplněno trojčíslím, vypovídajícím o...

Toto číslo v průběhu let vzrůstalo, takže se japonský sporťák postupně propracovával z původního Nissanu 240Z z roku 1970 přes vozy 260Z, 280Z až po model 300ZX. Ten měl již karoserii blízkou evropským supersportům, ale jeho výroba skončila bez toho, aby na jeho místo přišel nástupce. Jedinými sportovními vozy japonské značky se tak na dlouhou dobu staly kompaktní automobily řady 200 a kupé GTR.

Myšlenky na oživení legendy však nejspíš existovaly po celou dobu a zhmotnily se v lednu letošního roku na autosalonu v představením studie sportovního kupé Nissan Z Concept, který byl vystaven i na autošou v . Vůz je sice zatím prezentován jako koncept, jeho sériová podoba na sebe údajně nenechá dlouho čekat. Do roku 2003 by měly na silnice vyjet první sériové automobily s označením 350Z.

Jak jeho budoucí název vypovídá, bude vybaven vidlicovým šestiválcem s objemem 3,5 l, který pohání zadní kola. Měl by disponovat výkonem větším než 260 koní, což je 192 kW, bližší údaje zatím k dispozici nejsou. Neurčité jsou zatím i jeho další parametry - "zetko" by však mělo akcelerovat z nuly na 100 km/h za méně než šest sekund. Nissan Z bude vybaven šestistupňovou převodovkou s přímým řazením, její alternativou zejména pro americký trh, bude i pětistupňové samočinné ústrojí.

Interiér působí dost futuristicky, ale zároveň až příliš stroze. Rozhodně proto není vyloučeno, že bude pro sériovou produkci ještě přepracován tak, aby splňoval i představy o jisté míře luxusu a pohodlí. Před tříramenným volantem s tlustým věncem nalezneme dvojice kruhových přístrojů s bílými číselníky a chromovaným tělem. Trojice ukazatelů stejného tvaru se nachází též na středovém panelu, což je stylistický prvek převzatý z Nissanu 240Z. Interiér je 2+2místný, což znamená, že nabídne pořádné sezení pouze řidiči a spolujezdci, zatímco sklopná lavice vzadu mnoho pohodlí neposkytne. Zavazadlový prostor má dno z hliníku a jeho zvláštností je mohutná rozpěra mezi zadními tlumiči s výrazným písmenem Z.

Hlavním designérským prvkem přídě Nissanu Z je velký obdélníkový otvor pro přístup vzduchu k chladiči, který zabírá většinu plochy jinak poměrně vysokého nárazníku. Šípovité hlavní světlomety jsou umístěny poměrně vysoko.

Profil studie zaujme dlouhou přídí a vzad posunutou kabinou stejně tak, jako krátkým předním a delším zadním převisem. To jsou spolu s poměrně malou prosklenou plochou dědičné rysy, které "zetko" převzalo od "dvěstěčtyřicítky". Patřičný šmrnc dávají konceptu tvarově zdařilé dvacetipalcové lité disky se sedmi tenkými paprsky, které jsou vpředu obuty do pneumatik 255/35 a vzadu mají pláště o rozměru 275/35. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, bližší technický popis však zatím automobilka neuvedla.



Tomáš Zajíček