Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan: Žádné slitování s alkoholem

Miro Mihalik
Diskuze (20)
Bioetanol se stále častěji přimíchává do benzinu, ale sloučenina C2H5OH je pořád spíše celospolečenským problémem, který zatemňuje mozek, než východiskem z ropné krize. A Nissan má možná nápad, jak by se to dalo řešit.

Pohled na statistiku dopravních nehod spáchaných pod vlivem alkoholu (za minulý rok) v něčem překvapí. Dokazuje, že skupina neukázněných českých řidičů si v poslední době opravdu vstoupila do svědomí. V roce 2006 sice zemřelo kvůli alkoholu 42 lidí, jde však o nejnižší počet za posledních 25 let. Někdo by to možná připsal na vrub faktu, že auta jsou neustále bezpečnější, což není nesmysl, ale významně poklesl také celkový počet dopravných nehod, při kterých asistovaly lihoviny. Cynik by možná ještě poznamenal něco o tom, že jde o přirozený výběr druhů, kde rozumnější přežije a hloupější ke své smůle ne, jenže velice často se obětí stávají nevinní účastníci provozu. Proto bude tohle číslo nízké jen pro toho, komu nesebralo někoho z rodiny nebo okolí. Tady se asi dostáváme k otázce – co s tím?

Myslet si, že návykové látky zcela vymítí legislativa zastupovaná represivními složkami, je nesmysl. Problém je v tom, že jisté procento opilých lidí si za volant sedne vždycky, či už kvůli nerozvážnosti vyplývající z nízkého věku, nebo notorické závislosti spojené s nedostatkem odpovědnosti. Jak ale zabránit tomu, aby se z člověka prosáklého alkoholem stal řidiče? Nejsme sami, ani první, komu to vrtá hlavou. V severských státech se chopil iniciativy kupříkladu Saab, který již zkušebně vybavil své vozy systémem AlcoKey, klíčem schopným provést dechovou zkoušku a v případě potřeby zablokovat auto. Ve fázi finálních testů se momentálně nachází i Volvo.

Jako u každého omezujícího prvku, i tady se budou hledat způsoby, jak ho obejít. Rozumného člověka, se zbytkovým alkoholem po nočním flámu, negativní výsledek elektronického testu odradí, „vychytralého“ mizeru ovšem napadne, že za něj nastartuje někdo jiný. Podobnému chování se snaží zabránit systém používaný v USA. Říká se mu Smart Start a najdete ho už v třiadvaceti státech. Základem je zařízení SSI-1000 (Smart Start Ignition Interlock) o velikosti mobilního telefonu, které je bezdrátově propojené s řídicí jednotkou motoru. Také vám dovolí nastartovat až po provedení dechové zkoušky, ale na rozdíl od AlcoKey si SSI-1000 může kdykoliv vynutit opakovanou kontrolu při jízdě. Že je to nepohodlné a obtěžující? Souhlasíme, takže se přesuneme na východ, do automobilky Nissan, kde postavili komplexní systém odhalující opilého řidiče.

Jde o prototyp zařízení, které je namontované do sedanu Nissan Fuga a alkohol u řidiče doslova vyčmuchá. Do předních sedadel jsou totiž namontované senzory, které dokážou detekovat alkoholické výpary uvnitř kabiny. Pokud elektronika naměří předem naprogramovanou hraniční hodnotu, na monitoru navigačního systému se objeví varování a stejnou informaci oznámí i hlasová signalizace. Vodič je však kontrolován dvojicí dalších zařízení, aby se nemohl pokusit obelstít počítač kupříkladu intenzivním větráním. Ve volicí páce automatické převodovky se nachází snímač, který dokáže bleskově provést rozbor potu z ruky řidiče, odhalit v něm alkohol a případně zablokovat řazení. Opět se spouští hlasové varování přes reproduktory.

Tisková zpráva neříká, jak se systém zachová ve chvíli, kdy řidič pro jistotu otevře okna a použije rukavice. Je však veliká šance, že mu ani tohle neprojde. Nad přístrojovým panelem ho totiž hlídá kamera, doplněná chytrým softwarem. Ten si pamatuje stav vědomí konkrétního člověka podle mrkání a pohybů hlavy. Pokud systém zaznamená známky únavy, zazní známý hlas a bezpečnostní pás se automaticky přitáhne, aby řidič zvýšil svou pozornost. Součástí by mělo být i zařízení varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu.

Jak jsme říkali, jde o zkušební auto, ale skoro s určitostí můžeme napsat, že zanedlouho nám bude při výběru příplatkové výbavy nabízen, kromě DVD přehrávače nebo xenonových světel, mnohem pikantnější nadstandardní prvek. Pro prodejce to znamená, že si budou muset doplnit znalosti v oboru diplomatického vystupování, zákazníci zase natrénovat věty typu – „To opravdu není pro mě, ale mé zaměstnance“.

Dobře, tohle si v podstatě představit umíme. Nás by ovšem zajímalo, jak jednou budou vypadat analyzátory určené k odhalování jiných návykových látek. A pokud bereme do úvahy, že screening zaměřený na drogy vyžaduje vzorky moči, vlasů, slin nebo krvi, z vozu budoucnosti se rýsuje trochu úchylná představa.

Miro Mihalik
Diskuze (20)
14. 8. 2007 10:05
Re: ???
No, to je otazka - pokud je to nejaka vetsi party, jestli by nebylo moudre, kdyby nekdo zustal strizliv. Ikdyz realna pravdepodobnost takove modrousti je miziva, moznost tu je.
14. 8. 2007 10:04
Kdo plati?
No jo, ale ukazte mi cloveka co si do sve fungl nove Fabie HTP objedna zarizeni na kontrolu alkoholu? Opet je to jako priplatkova vybava naprosty ale uplny nesmysl - prece kdyz jsem dostatecne uvedomely na to, abych si auto s takovym zarizenim koupil a za to zarizeni slusne priplatil, tak nebudu takovy pako abych sedal opily za volant, ne? Jo kdyby to byla povinna vybava vsech vozu, a vsechna nova auta by odhalila opileho ridice, tak by to bylo fajn - chlastas - nejedes.
Avatar - Falco
13. 8. 2007 22:01
Re: hnus
:yes: :yes:
Avatar - Dragon.001
12. 8. 2007 22:00
Re: No ja nevim...
Ty vole, tys to vystih.

Fakt smích, málem jsem spad ze židle :yes: >:D :yes:
Avatar - da_b0mb
12. 8. 2007 21:03
No ja nevim...
Kolikrat jako jedinej nepiju a tudiz potom ridim...ale casto vozim lidi,ktery jsou nality jak kbelik...a zadejchaj mi cely auto a ono to pak bude hlasit,ze jsem pil...no supr :-) Predstava ze jedu, borci pod vlivem mi tam smrdej,kricej,zpivaj...do toho na me mluvi auto, pasy se mi pritahujou,tak oteviram okno abych udelal pruvan, navlikam rukavici na pravou ruku,nasazuju slunecni bryle, aby nebyla znat moje unava...To to pichnu do prvniho pangejtu :-)