Nizozemsko konečně vrací na dálnice stotřicítku. Zatím na třech úsecích
Tři úseky nizozemských dálnic se od poloviny roku 2025 vrátí k limitu 130 km/h. Od roku 2020 v této zemi přes den platí plošná stovka. Už roky se ví, že kýžený účinek neměla.
Nizozemský ministr dopravy Barry Madlener (PVV, Partij voor de Vrijheid, Strana pro svobodu) oznámil, že od poloviny roku 2025 se na třech úsecích dálnic obnoví maximální rychlost 130 km/h. Jde o 44 kilometrů dálnice A7 mezi Stevinem a Lorentzem, 24 km dálnice A7 mezi Winschotenem a německými hranicemi a 18 km dálnice A6 mezi sjezdem Lelystad-Nord a mostem Ketel. Celkem tedy 86 kilometrů.
Původně měl být zařazen delší úsek A7 směrem na Groningen, ale požadavky na protihlukovou ochranu to prozatím znemožnily. Po úpravách, plánovaných na roky 2028–2032, by tam mohla být stotřicítka zavedena. Možná však přibude ještě úsek A37 mezi Holsslootem a Zwartemeerem; zatím se podle magazínu Auto Motor und Sport, který zprávu přináší, zkoumá.
V březnu 2020 byla maximální rychlost na nizozemských dálnicích ve dne snížena ze 130 na 100 km/h s cílem snížit emise dusíku. V nočních hodinách, konkrétně mezi 19:00 a 6:00, zůstala závislosti na úseku rychlost 100, 120 nebo 130 km/h. Již koncem roku 2020 však bylo jasné, že dopad na snížení emisí dusíku byl zanedbatelný; nejvyššími znečišťovateli v tomto ohledu totiž nejsou auta na dálnicích, nýbrž zemědělské provozy.
Znovuzavedení limitu 130 km/h je politickým cílem zakotveným v současné koaliční smlouvě. Realizaci však komplikují požadavky na ochranu proti hluku a dodržování limitů emisí dusíku. Pro každý úsek je nutné provést důkladné analýzy, aby bylo zajištěno, že opatření nebude mít negativní dopad na kvalitu ovzduší ani na bezpečnost silničního provozu.

Zavedení rychlosti 130 km/h je plánováno na konec druhého čtvrtletí roku 2025. Před tím proběhne veřejná konzultace, během níž budou moci občané vyjádřit své názory a námitky. Po ukončení této fáze a případných úpravách rozhodnutí dojde ke změně dopravního značení.
Ministr Madlener zdůraznil, že plánované změny jsou pouze prvním krokem. „Začínáme s těmito úseky a příští rok provedeme další hodnocení, abychom mohli zvýšit maximální rychlost na dalších dálnicích,“ uvedl.
Zvýšení maximální rychlosti je součástí programu „Actieagenda Auto“, který zahrnuje opatření na podporu mobility. Program zahrnuje kroky ke zlepšení dostupnosti nových obytných projektů, zvyšování bezpečnosti provozu a zmírnění problémů se zácpami.