Norové se soudí s Teslou. Model S P85D je prý příliš pomalý
Norsko patří mezi největší trhy Tesly, hlavně díky různým výhodám jsou v této severské zemi elektromobily obecně nadmíru oblíbené. Nyní ale americkému výrobci elektroaut hrozí mezi norskými zákazníky zhoršení image. Na 126 tamějších majitelů Tesly Model S automobilku žaluje, protože se jim nelíbí rychlost jejich vozů.
Žaloba se týká Modelu S ve verzi P85D, která podle amerického výrobce díky dvěma elektromotorům dosahuje výkonu 700 koní (515 kW) a zrychlí z 0-100 km/h za 3,3 sekundy. Nezávislé měření ale ukázalo, že automobil dosahuje ve skutečnosti jen 469 koní (345 kW), což je patrné i na jízdních parametrech dotčených aut.
„Jádrem sporu je fakt, že existují majitelé žádající náhradu za to, že jejich auto má nižší výkon, než výrobce sliboval,“ říká jeden z právníků zastupujících majitele dotčených aut Kaspar Thommessen, který dodává, že Teslu žalují za porušení spotřebitelského práva. Výše odškodnění, kterou klienti žádají, však zveřejněna nebyla. Už v létě ale norská Komise pro spotřebitelské spory rozhodla o tom, že majitelé pěti tesel stěžujících si na nedostatečnou akceleraci by měli být odškodněni 50.000 norskými korunami (přes 148.000 korun) za kus.
„Můžete si myslet, že je to jen lamentování. Mnoho lidí ale využilo svých finančních limitů, aby vlastnili auto se 700 koňmi, a když zjistili, že nedostali to, co si zaplatili, cítí se podvedeni,“ tvrdí jeden z majitelů Frode Fleten Jacobsen.
Zástupci norského zastoupení Tesly se vyjádřili v tom duchu, že jejich testy a nezávislá měření potvrdily, že auto jezdí tak, jak je propagováno a v některých případech dokonce ještě rychleji. „S ohledem na akceleraci, Tesla popisovala, že Model S P89D zrychlí z 0-100 km/h za 3,3 sekundy, přičemž časopis Motor Trend a jiní dokonce dosáhli času 3,1 sekundy,“ tvrdí mluvčí Tesly. S jakým časem na stovku zrychlí vozy s údajně nižším výkonem, jejich vlastníci neuvádí.
V době příprav na uvedení Modelu 3, zatím nejmenšího vozu v nabídce, tak Tesla musí řešit další potíže. V poslední době se píše hlavně o funkci Autopilot. Vůz se zapnutou funkcí poloautomatického řízení havaroval, následkem čehož jeho řidič zemřel. Tesla na tuto tragickou nehodu musela zareagovat vylepšením funkčnosti tohoto systému.
Tesla Model S ve verzi P85D debutovala v roce 2014, kdy přivezla důležité novinky. Vůbec poprvé se Model S stal čtyřkolkou, daná varianta totiž používá dva elektromotory – ten u přední nápravy má 165 kW a ten zadní 350 kW. Vůz také poprvé nabídl poloautomatické řízení nebo šílený mód (Insane Mode) pro co nejlepší akceleraci.