Nová Honda Civic naživo: Konečně se v ní dobře sedí, do Česka dorazí i sedan
Mohlo by se zdát, že exempláře nové Hondy Civic vystavené na autosalonu v Paříži jsou ve skutečnosti americké verze, zdání však klame. Nejdříve mě zmátla „poziční“ oranžová světla v předních blatnících, ta ale budou mít také verze, které se již od března příštího roku budou pohybovat po českých silnicích. Pro Hondu je desátá generace civicu mimořádně důležitá, byť takovou prioritu jako CR-V nemá, dost to ale podporuje rozhodnutí uvést na českém trhu také elegantnější sedan. Objeví se v červnu, ale na rozdíl od hatchbacku dostane pouze silnější z nabízených agregátů – patnáctistovku Turbo o výkonu přes 180 koní. Cílem českého zastoupení je v příštím roce dohromady prodat asi 500 civiců.
Přiznám se, že sedan si mě napoprvé získal o něco více. Není tak agresivní, koupí si jej motoristický nadšenec i businessman, a tak to má z mého pohledu vypadat. Až po prostřední sloupek se vůz neliší od hatchbacku a stejné je to také v interiéru. Ve srovnání se stávající generací civicu není tak „ufo“, připadá více uhlazený, ale stále velmi moderní. Kupříkladu široký přístrojový štít s centrálně umístěným rychloměrem a se mimořádně povedl, stejně jako „poloplovoucí“ centrální displej infotainmentu. Místa je všude spousta i pro cvalíky, vůbec nejlepší je ale pozice za volantem.
Nový civic se vykašlal na jistě velmi praktická zadní sedadla Magic Seats, kvůli kterým se musela palivová nádrž přemístit pod ta přední. Výsledkem je skutečně nízká a sportovní pozice, čilo to, co modelu jako takovému ve stávající generací schází. Sedadla jsou rozměrná, měkčí, ale v zatáčkách tělo jistě dobře podrží. K materiálům mám pouze jedinou výhradu – lacině vyhlížející kryt přístrojového štítu by klidně snesl potažení kůží nebo koženkou.
Pro českou veřejnost bude nejdůležitější praktičtější hatchback, kterému, ostatně stejně jako sedanu, neschází místo na zadních sedadlech ve všech směrech. Nástupní prostor je široký, pouze pro chodidla moc místa nezbylo a občas se možná budete potýkat s vyšším prahem. Na samotném vrcholu je ale zavazadlový prostor. Vstupní otvor je obrovský, nákladová hrana sice vyšší, ale pořád přijatelná, a potěší možnost uložení méně důležitých věcí do hlubokého prostoru pod podlážkou. Líbí se mi i netradiční krycí roleta – nenavíjí se totiž podélně, ale příčně.
Samostatnou kapitolou je koncept Civicu Type R, o kterém toho ale zatím moc nevíme. Přišel bez ohlášení, snaha usadit se za volant se nesetkala s pochopením, a co bude mít pod kapotou, je zatím tajemstvím. Podle zákulisních informací se ale objeví v prodeji už koncem příštího roku, a alespoň podle mého názoru by se jeho design vůbec nemusel měnit. Je agresivní, ale nedělá z modelu něco mezi „osobákem“ a „závoďákem“, jak stávající generace.
Honda Civic X 5door – základní technická data | ||||
Motor | 1.0 VTEC Turbo | 1.0 VTEC Turbo | 1.5 VTEC Turbo | 1.5 VTEC Turbo |
Převodovka | 6M | CVT | 6M | CVT |
Největší výkon [kW/min] | 95/5500 | 95/5500 | 134/5500 | 134/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/2250 | 180/1700-4500 | 240/1900-5000 | 220/1700-5500 |