Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Toyota Land Cruiser poprvé v Česku: Víc místa a lepší ergonomie

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
33 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (18)

Pátá generace menší Toyoty Land Cruiser se sice představila už docela dávno, do Česka však na novinářskou premiéru dorazila až nyní, a tak máme příležitost se podívat na všechny oblasti, kde se zlepšila oproti předchůdci.

Je tomu rok, co se poprvé představila Toyota Land Cruiser v nové, páté generaci. Má označení J250 a na některých trzích také přídomek Prado, u nás se však bude, stejně jako předchůdce, prodávat prostě jako land cruiser. Po čtrnácti letech to je zcela nová generace, která podle automobilky řeší některé neduhy předchozího „lanďáku“.

Třebaže se s ním někteří kolegové měli možnost už i svézt, české zastoupení Toyoty ji přivezlo k národní statické premiéře až nyní. Označení „Prado“ na zádi i zážehový motor pod kapotou navíc ukazují, že nejde o evropskou specifikaci; až na tyto detaily je však vůz takový, jaký budou dostávat čeští zákazníci.

Video placeholder
Toyota Land Cruiser - první statické dojmy • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Jaký tedy je na první statický dojem? Robustní stejně jako dosud, prostornější, komfortnější – přinejlepším na předních sedačkách. Toyota v prezentaci slibovala lepší ergonomii tlačítek v interiéru – těch tady je opravdu hromada – a na první dojem, aniž bych cokoliv mačkal, to tak oproti minulé generaci skutečně působí. Ta totiž měla hromadu tlačítek na středové konzoli a některá z nich byla, zejména při jízdě v terénu, špatně přístupná.

Za volant i na zadní místa se nastupuje snadno díky madlům na A- i B-sloupcích a nášlapu, ovšem stejně jako jsou přední sedadla pohodlná, zadní lavice je poměrně tvrdá. Její opěradla však mají nastavitelný sklon. O příplatkové třetí řadě sedadel – jsou tu dvě individuální, do podlahy elektricky sklopné sedačky – se Toyota vyjadřuje jako o dostatečně prostorné pro dospělé lidi, ovšem to s mou výškou 184 cm nemá smysl ani zkoušet. Oceňuji ale, že i takto daleko vzadu mají cestující k dispozici výdechy ventilace, odkládací schránky a nabíjecí porty USB-C.

Nový land cruiser se vyrábí už jen v pětidveřovém provedení, kdežto ten předchozí mohl být i třídvířkem. S tím souvisí také zásadní změna vzadu – páté dveře se otvírají elektricky a nahoru, nikoliv do strany. Není už totiž možnost, jako dosud u třídveřového provedení, mít rezervní kolo na pátých dveřích. Nově je vždy pod autem mezi zadní nápravou a nárazníkem, navíc bez ochrany před blátem.

Toyota Land CruiserToyota Land Cruiser | Zdroj: Jan Kasl

Co bude pod kapotou u nás? Žádné překvapení – bude to osvědčený vznětový čtyřválec o objemu 2,8 litru, výkonu 150 kW a točivém momentu 500 Nm. Zcela nová je však osmistupňová automatická převodovka, kterou vyvinula sama Toyota. Jízda s ní má být oproti dosavadnímu šestikvaltu komfortnější a méně cukavá.

Jelikož jsme v land cruiseru, převodovkou pohonné ústrojí nekončí. Následuje dvoustupňová přídavná převodovka a stálý pohon všech kol se středovým diferenciálem uzamykatelným nezávisle na zvoleném stupni přídavné převodovky. Všechny verze vyjma druhé nejnižší Prestige nabídnou také uzávěrku zadního diferenciálu, vrcholná Executive přidá i rozpojitelný přední stabilizátor. Ten zásadně zlepšuje křižitelnost kol i pohodlí při jízdě v terénu.

Nový land cruiser stále používá klasický žebřinový rám; Toyota jeho platformě říká TNGA F1 a používá ji i pro větší model Land Cruiser 300. Pro verzi 250 to znamená delší rozvor i celkovou délku, kratší přední a delší zadní převis či více místa v příplatkové třetí řadě sedadel. Přední kola mají lichoběžníkové zavěšení, vzadu je tuhá náprava s vinutými pery.

Toyota Land Cruiser J250 - Porovnání rozměrů s předchůdcem
Délka4.920 mm+ 95 mm
Rozvor náprav2.850 mm+ 60 mm
Šířka bez zrcátek1.980 mm+ 95 mm
Šířka se zrcátky2.138 mmbeze změny
Světlá výška230 mm+ 5 mm
Přední převis930 mm- 35 mm
Zadní převis1.140 mm+ 70 mm
Přední/zadní nájezdový úhel32°/24°+ 2°/+ 1°

Z dalších novinek stojí za zmínku elektrický posilovač řízení, díky němuž kola v terénu do volantu méně „kopou“ a řízení je snazší. Také umožňuje lepší fungování moderních jízdních asistentů, sdružených v systému Toyota Safety Sense 3. Ten obsahuje všechno, co je dnes v toyotách běžné, a navíc např. automatická výstražná světla pro rychle se přibližující vozidla zezadu nebo nouzový asistent řízení s aktivní podporou.

Infotainment Toyota Smart Connect navíc umožňuje softwarové aktualizace na dálku, zná události v dopravě na trase a podporuje připojení smartphonové aplikace pro vzdálené ovládání některých funkcí. Vůz dostal také head-up displej promítaný na čelní sklo a dva 12,3“ displeje na palubní desku.

Toyota se ovšem vyvarovala přesunutí veškerého ovládání do centrální obrazovky. Ba naopak, všechno důležité má své tlačítko – od klimatizace přes přenosovou soustavu až třeba po ovládání regenerace filtru pevných částic. Vlastní tlačítko mají i ostřikovače světel. Vpředu najdeme hned tři porty USB-C a jeden HDMI, vzadu zase 230V zásuvku.

Toyota Land Cruiser J250 - Zatím známá technická data
Motorizace2,8 D-4D 8A/T 4×4
Nejvyšší výkon150 kW (204 k)/3.000-3.400
Nejvyšší točivý moment500 Nm/1.600-2.800
Kombinovaná spotřeba9,6-10,2 l/100 km
Délka × šířka × výška4.925 × 1.980 × 1.935 mm
Rozvor náprav2.850 mm
Provozní hmotnost2.518-2.618 kg
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu3.500/750 kg

„Lanďák“ už má i český ceník. Začíná verzí Prado, která za 1,79 milionu korun nabídne kromě poctivé terénní techniky 18“ litá kola, látkové sedačky, manuální klimatizaci, LEDkové světlomety, bezklíčový přístup a infotainment Toyota Touch 3 s 9“ displejem a podporou zrcadlení smartphonu.

Druhé nejlevnější provedení je Prestige za 1,89 milionu korun, které přidává syntetickou kůži na sedačky, vyhřívání a ventilaci pro ty přední, třízónovou automatickou klimatizaci, parkovací čidla a elektrické páté dveře.

Třetí provedení Invincible stojí od 1,99 milionu korun a přidává projektorové bi-LED světlomety s technologií LED Matrix, infotainment Toyota Smart Connect+ s 12,3“ displejem, stejně velký displej v místě přístrojového štítu, bezdrátovou nabíječku mobilů, a hlavně offroadové jízdní režimy Multi-Terrain Select.

A konečně, vrchol jménem Executive za 2,19 milionu korun má 20“ kola, sedačky čalouněné zčásti přírodní a zčásti syntetickou kůží, head-up displej, vyhřívaná a ventilovaná také krajní sedadla ve druhé řadě, audiosystém JBL či již zmíněný odpojitelný stabilizátor.

Toyota Land CruiserToyota Land Cruiser | Zdroj: auto.cz/Marek Bednář

Zmíněný systém Multi-Terrain Select byl oproti minulosti také vylepšen. Nově funguje i v režimu přídavky 4H a kromě pěti módů pro různé povrchy nabídne také režim Auto, který po pár metrech jízdy sám zjistí, po čem jedete, a podle toho upraví nastavení jízdních systémů vozu.

Konečně stojí za zmínku, že design vozu byl navržen tak, aby se s ním jezdilo v terénu co nejlépe, s co nejmenším rizikem poškození, a když už rozbijete roh nárazníku či světlomet, tak, aby se poškozený díl dal snadno vyměnit. Souvisí s tím zkosená přední hrana kapoty pro lepší výhled, se stejným účelem nízko ložená dolní hrana oken a podobné detaily. A teď už nezbývá, než se těšit, až se mi nový land cruiser dostane do rukou.

Vstoupit do diskuze (18)