Nová Toyota Land Cruiser poprvé v Česku: Víc místa a lepší ergonomie
Pátá generace menší Toyoty Land Cruiser se sice představila už docela dávno, do Česka však na novinářskou premiéru dorazila až nyní, a tak máme příležitost se podívat na všechny oblasti, kde se zlepšila oproti předchůdci.
Je tomu rok, co se poprvé představila Toyota Land Cruiser v nové, páté generaci. Má označení J250 a na některých trzích také přídomek Prado, u nás se však bude, stejně jako předchůdce, prodávat prostě jako land cruiser. Po čtrnácti letech to je zcela nová generace, která podle automobilky řeší některé neduhy předchozího „lanďáku“.
Třebaže se s ním někteří kolegové měli možnost už i svézt, české zastoupení Toyoty ji přivezlo k národní statické premiéře až nyní. Označení „Prado“ na zádi i zážehový motor pod kapotou navíc ukazují, že nejde o evropskou specifikaci; až na tyto detaily je však vůz takový, jaký budou dostávat čeští zákazníci.

Jaký tedy je na první statický dojem? Robustní stejně jako dosud, prostornější, komfortnější – přinejlepším na předních sedačkách. Toyota v prezentaci slibovala lepší ergonomii tlačítek v interiéru – těch tady je opravdu hromada – a na první dojem, aniž bych cokoliv mačkal, to tak oproti minulé generaci skutečně působí. Ta totiž měla hromadu tlačítek na středové konzoli a některá z nich byla, zejména při jízdě v terénu, špatně přístupná.
Za volant i na zadní místa se nastupuje snadno díky madlům na A- i B-sloupcích a nášlapu, ovšem stejně jako jsou přední sedadla pohodlná, zadní lavice je poměrně tvrdá. Její opěradla však mají nastavitelný sklon. O příplatkové třetí řadě sedadel – jsou tu dvě individuální, do podlahy elektricky sklopné sedačky – se Toyota vyjadřuje jako o dostatečně prostorné pro dospělé lidi, ovšem to s mou výškou 184 cm nemá smysl ani zkoušet. Oceňuji ale, že i takto daleko vzadu mají cestující k dispozici výdechy ventilace, odkládací schránky a nabíjecí porty USB-C.
Nový land cruiser se vyrábí už jen v pětidveřovém provedení, kdežto ten předchozí mohl být i třídvířkem. S tím souvisí také zásadní změna vzadu – páté dveře se otvírají elektricky a nahoru, nikoliv do strany. Není už totiž možnost, jako dosud u třídveřového provedení, mít rezervní kolo na pátých dveřích. Nově je vždy pod autem mezi zadní nápravou a nárazníkem, navíc bez ochrany před blátem.
Co bude pod kapotou u nás? Žádné překvapení – bude to osvědčený vznětový čtyřválec o objemu 2,8 litru, výkonu 150 kW a točivém momentu 500 Nm. Zcela nová je však osmistupňová automatická převodovka, kterou vyvinula sama Toyota. Jízda s ní má být oproti dosavadnímu šestikvaltu komfortnější a méně cukavá.
Jelikož jsme v land cruiseru, převodovkou pohonné ústrojí nekončí. Následuje dvoustupňová přídavná převodovka a stálý pohon všech kol se středovým diferenciálem uzamykatelným nezávisle na zvoleném stupni přídavné převodovky. Všechny verze vyjma druhé nejnižší Prestige nabídnou také uzávěrku zadního diferenciálu, vrcholná Executive přidá i rozpojitelný přední stabilizátor. Ten zásadně zlepšuje křižitelnost kol i pohodlí při jízdě v terénu.
Nový land cruiser stále používá klasický žebřinový rám; Toyota jeho platformě říká TNGA F1 a používá ji i pro větší model Land Cruiser 300. Pro verzi 250 to znamená delší rozvor i celkovou délku, kratší přední a delší zadní převis či více místa v příplatkové třetí řadě sedadel. Přední kola mají lichoběžníkové zavěšení, vzadu je tuhá náprava s vinutými pery.
Toyota Land Cruiser J250 - Porovnání rozměrů s předchůdcem | ||
Délka | 4.920 mm | + 95 mm |
Rozvor náprav | 2.850 mm | + 60 mm |
Šířka bez zrcátek | 1.980 mm | + 95 mm |
Šířka se zrcátky | 2.138 mm | beze změny |
Světlá výška | 230 mm | + 5 mm |
Přední převis | 930 mm | - 35 mm |
Zadní převis | 1.140 mm | + 70 mm |
Přední/zadní nájezdový úhel | 32°/24° | + 2°/+ 1° |
Z dalších novinek stojí za zmínku elektrický posilovač řízení, díky němuž kola v terénu do volantu méně „kopou“ a řízení je snazší. Také umožňuje lepší fungování moderních jízdních asistentů, sdružených v systému Toyota Safety Sense 3. Ten obsahuje všechno, co je dnes v toyotách běžné, a navíc např. automatická výstražná světla pro rychle se přibližující vozidla zezadu nebo nouzový asistent řízení s aktivní podporou.
Infotainment Toyota Smart Connect navíc umožňuje softwarové aktualizace na dálku, zná události v dopravě na trase a podporuje připojení smartphonové aplikace pro vzdálené ovládání některých funkcí. Vůz dostal také head-up displej promítaný na čelní sklo a dva 12,3“ displeje na palubní desku.
Toyota se ovšem vyvarovala přesunutí veškerého ovládání do centrální obrazovky. Ba naopak, všechno důležité má své tlačítko – od klimatizace přes přenosovou soustavu až třeba po ovládání regenerace filtru pevných částic. Vlastní tlačítko mají i ostřikovače světel. Vpředu najdeme hned tři porty USB-C a jeden HDMI, vzadu zase 230V zásuvku.
Toyota Land Cruiser J250 - Zatím známá technická data | |
Motorizace | 2,8 D-4D 8A/T 4×4 |
Nejvyšší výkon | 150 kW (204 k)/3.000-3.400 |
Nejvyšší točivý moment | 500 Nm/1.600-2.800 |
Kombinovaná spotřeba | 9,6-10,2 l/100 km |
Délka × šířka × výška | 4.925 × 1.980 × 1.935 mm |
Rozvor náprav | 2.850 mm |
Provozní hmotnost | 2.518-2.618 kg |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu | 3.500/750 kg |
„Lanďák“ už má i český ceník. Začíná verzí Prado, která za 1,79 milionu korun nabídne kromě poctivé terénní techniky 18“ litá kola, látkové sedačky, manuální klimatizaci, LEDkové světlomety, bezklíčový přístup a infotainment Toyota Touch 3 s 9“ displejem a podporou zrcadlení smartphonu.
Druhé nejlevnější provedení je Prestige za 1,89 milionu korun, které přidává syntetickou kůži na sedačky, vyhřívání a ventilaci pro ty přední, třízónovou automatickou klimatizaci, parkovací čidla a elektrické páté dveře.
Třetí provedení Invincible stojí od 1,99 milionu korun a přidává projektorové bi-LED světlomety s technologií LED Matrix, infotainment Toyota Smart Connect+ s 12,3“ displejem, stejně velký displej v místě přístrojového štítu, bezdrátovou nabíječku mobilů, a hlavně offroadové jízdní režimy Multi-Terrain Select.
A konečně, vrchol jménem Executive za 2,19 milionu korun má 20“ kola, sedačky čalouněné zčásti přírodní a zčásti syntetickou kůží, head-up displej, vyhřívaná a ventilovaná také krajní sedadla ve druhé řadě, audiosystém JBL či již zmíněný odpojitelný stabilizátor.
Zmíněný systém Multi-Terrain Select byl oproti minulosti také vylepšen. Nově funguje i v režimu přídavky 4H a kromě pěti módů pro různé povrchy nabídne také režim Auto, který po pár metrech jízdy sám zjistí, po čem jedete, a podle toho upraví nastavení jízdních systémů vozu.
Konečně stojí za zmínku, že design vozu byl navržen tak, aby se s ním jezdilo v terénu co nejlépe, s co nejmenším rizikem poškození, a když už rozbijete roh nárazníku či světlomet, tak, aby se poškozený díl dal snadno vyměnit. Souvisí s tím zkosená přední hrana kapoty pro lepší výhled, se stejným účelem nízko ložená dolní hrana oken a podobné detaily. A teď už nezbývá, než se těšit, až se mi nový land cruiser dostane do rukou.