Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
66 Fotogalerie

Nové Audi A6 Avant oficiálně včetně českých cen! Skvělá aerodynamika a obligátní šestiválec

Ondřej Šámal

Značka z Ingolstadtu představuje novou generaci jednoho ze svých stěžejních modelů. A6 se zatím ukazuje jako kombi Avant s nízkým aerodynamickým odporem.

Audi má za sebou relativně náročné období. Jednak se musí vyrovnávat s komplikacemi na čínském trhu, prodeji elektromobilů zaostávajícími za očekáváním a klesající marží, jednak v posledním zhruba roce a kousek představilo tolik zásadních novinek, že by to ostatním stačilo na několik let.

Premiéru slavila například nová generace Audi A5 (dříve A4), elektrické SUV Q6 e-tron a jeho nižší sourozenec A6 e-tron, dříve se pak ukázaly též omlazené verze velmi oblíbených SUV Q7 a Q8. Menší Q5 zase začátkem loňského září prošlo generační obměnou. A aby se v Ingolstadtu nenudili ani v roce 2025 (ne že by k tomu globální situace sváděla), přichází i nové Audi A6 se spalovacími motory.

Novinka sice podle původních plánů měla nést označení A7, po nedávném „kotrmelci“ (vizte článek pod tímto odstavcem) si zachová tradiční označení. Jako první se světu ukazuje kombi Avant, které je v Evropě oblíbenější než sedan (ten pravděpodobně nevznikne, místo něj přijde liftback s názvem Sportback). To se vedle atraktivního designu může pochlubit vynikající aerodynamikou. Součinitel aerodynamického odporu totiž dosahuje pouze cx 0,25.

K nízkému číslu vedle velkých otvorů systému „vzduchových clon“ a variabilně nastavitelného otvoru pro přívod chladicího vzduchu na přídi přispívá především výrazný střešní spoiler spolu s aerodynamickými prvky po stranách zadního okna.

Zase ta světla

Audi u své veledůležité novinky opět vsadilo na špičkovou světelnou techniku. V závislosti na výbavě jsou k dispozici digitální LED světla pro denní svícení, která jsou tvořena 48 jednotlivými segmenty LED v každém světlometu. Charakteristickým rozpoznávacím znakem na přání dodávaných světlometů Matrix LED je kryt z ušlechtilé oceli s šestiúhelníkovou perforací, za nímž se ukrývá technika digitálních světel pro denní svícení.

Vzadu najdeme druhou generaci digitálních svítilen OLED s osmi digitálními panely OLED. Celkem 198 digitálních segmentů OLED na každé straně vytváří digitální designy, z nichž některé jsou dokonce aktivní. V tomto případě je světlo udržováno v neustálém pohybu. Speciálně pro tuto funkci vyvinutý algoritmus pomocí generuje 396 segmentů OLED mnohokrát za sekundu nový obraz. Ovládání jednotlivých segmentů je přitom vzájemně sladěno tak, aby se celková intenzita světla neměnila.

Video placeholder
Audi A6 Avant 2025 • Audi

Součástí digitálních svítilen OLED 2.0 jsou funkce zvyšující bezpečnost silničního provozu. Jedná se o rozpoznávání přiblížení a komunikační světlo. Ostatní účastníci silničního provozu jsou upozorňováni, že se například blíží úsek s dopravní nehodou nebo odstaveným vozidlem v důsledku poruchy. Komunikační světlo v digitálních koncových svítilnách OLED v kritických jízdních nebo dopravních situacích předvídavě přejde na specifický světelný design. Kromě běžného grafického pojetí zadních svítilen upozorní v tomto případě vzadu jedoucí řidiče osm trojúhelníků napříč celou zádí vozidla.

Pět metrů na dohled

Nové Audi A6 Avant měří 4,99 metru, rozvor dosahuje 2927 milimetrů. Bez vnějších zpětných zrcátek je kombi široké téměř 1,88 metru. Pocit vzdušnosti podpoří nová panoramatická střecha s devíti segmenty s nastavitelnou průsvitností. Zavazadelník o šířce 1050 mm pojme v základní konfiguraci až 503 litrů, maximálně pak 1534 l, což je méně než je v segmentu běžné. Po vzoru Audi Q6 e-tron mohou být na palubní desce až tři displeje s úhlopříčkami 11,9 a 14,5 palce před řidičem a uprostřed a 10,9“ před spolujezdcem.

Audiosystémy Bang & Olufsen budou dodávanými na přání. Jejich vrcholná verze je vybavena dvěma dodatečnými reproduktory v každé opěrce hlavy na předních sedadlech. Trojrozměrný zvuk je vytvářen 16, respektive 20 reproduktory včetně subwooferu a zesilovače s výkonem 685 W, respektive 810 wattů. Ve standardní výbavě se budeme moci těšit na čtyřzónovou klimatizaci.

Čtyřválec a šestiválec

Zpočátku budou k dispozici dvě pohonné jednotky, obě vybavené mild-hybridem s elektromotorem s 18 kW a 230 Nm, který bude čerpat energii z 48V akumulátoru s vysokou kapacitou 1,7 kWh. Takovou přitom nedisponují ani některé klasické hybridy. Při zpomalování systém rekuperace dosahuje výkonu až 25 kilowattů.

Základem je vznětový čtyřválec 2.0 TDI se 150 kilowatty a 400 newtonmetry, který je standardně spojen s pohonem všech kol quattro ultra (předokolka v Česku ani nebude) a sedmistupňovou dvouspojkou.

Druhou možností je rovnou šestiválec 3.0 TFSI. Šestiválec disponuje 270 kW a 550 Nm a představuje velmi příjemnou alternativu k dieselu 3.0 TDI, kterého se velmi pravděpodobně také dočkáme. I v tomhle případě je pohon spojen pohonem všech kol quattro ultra s elektronicky řízenou mezinápravovou vícelamelovou spojkou pro připojování zadních kol. Šestiválec navíc za příplatek může dostat sportovní diferenciál quattro na zadní nápravě.

Audi A6 Avant - Technické údaje a ceník
 2.0 TDI quattro3.0 TFSI quattro
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec + mild-hybridpřeplňovaný zážehový šetiválec + mild-hybrid
Objem [cm3]19682995
Výkon [kW/min]150/3800-4200270/5550-6300
Točivý moment [Nm/min]400/1750-3250550/1700-4000
Výkon elektromotoru [kW]1818
Točivý moment elektromotoru [Nm]230230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,04,7
Maximální rychlost [km/h]238250
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,1-5,96,9-7,8
Základní cena [Kč]1.719.9001.948.900

Audi A6 Avant má vpředu i vzadu pětiprvkovou nápravu, přičemž k dispozici budou tři varianty podvozku. Standardní odpružení je v porovnání s předchůdcem komfortnější. Sportovní podvozek se světlostí nižší o 20 mm (sériově s paketem vnější výbavy S line pak doplňuje třetí možnost v podobě adaptivního vzduchového podvozku s elektronicky řízenými tlumiči pérování.

V porovnání se sériovým podvozkem má nejpokročilejší řešení v normální poloze (režimy balanced, comfort a efficiency) o 20 milimetrů nižší světlou výšku, podobně jako sportovní podvozek. V režimu dynamic se sníží o dalších 10 milimetrů. V rychlostech od 120 km/h klesá karoserie na tuto nízkou úroveň také v režimech balanced a efficiency, aby se snížil aerodynamický odpor vzduchu. Světlá výška modelu A6 Avant může být také zvýšena, a to o 20 milimetrů nad normální úroveň. V tomto nastavení lze vůz nyní provozovat až do rychlosti jízdy 85 km/h.

A6 Avant dostalo systém Brake Torque Vectoring pro rozdělování točivého momentu selektivním přibrzďováním kol. Nechybí ani sériové progresivní řízení s elektromechanickým posilovačem. Řízení všech kol do rychlosti 60 km/h dokáže zadní kola v opačném úhlu k předním natočit v úhlu až pět stupňů, čímž se průměr otáčení zmenší na 11,3 metrů. Při střední a vyšší rychlosti jízdy jsou zadní kola natáčena ve stejném směru, což umožňuje stabilní a lepší vedení stopy.

Poprvé v rámci Audi A6 se objevuje integrovaný systém řízení brzdové soustavy iBRS. Jedná se o tzv. systém „Brake-by-Wire“, u něhož je brzdový pedál kompletně oddělený od hydraulické brzdové soustavy a ovládání systému probíhá elektronicky. Ve variantách s technologií MHEV plus vypočítává systém při sešlápnutí pedálu brzdy, zda pro požadovaný brzdný účinek postačuje rekuperační výkon elektromotoru.

Multimediální systém je postaven na platformě Android Automotive, přičemž aktualizace probíhají on-line. Uživatelé si mohou stahovat aplikace třetích stran (třeba Spotify či YouTube), díky čemuž není nutné propojení s mobilním telefonem. Samozřejmostí je propojení multimédií s ChatGPT.

Nabídka jízdních a bezpečnostních asistentů je tradičně bohatá. Vypíchnout mohu například adaptivní asistent řízení plus, který kromě různých senzorů pro trvalé sledování okolí vozidla používá také mapové podklady s vysokým rozlišením a kolektivní data z ostatních vozidel spravovaná v cloudu. Systém tak optimalizuje rozpoznávání dopravních značek a podporuje řidiče při zrychlování, dodržování rychlosti jízdy a bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla i při řízení vozu v jízdním pruhu.

Z dat vypočítává systém další průběh trasy a podpůrnými zásahy do řízení zajišťuje komfortní jízdu vozidla uprostřed jízdního pruhu. Současně reaguje na vpředu jedoucí vozidla nebo na vozidla, která se náhle zařadí do mezery před vozem, prostřednictvím funkce pro udržování bezpečné vzdálenosti a navíc předvídavě přizpůsobuje rychlost jízdy rychlostním omezením a dopravním situacím, jakými jsou zatáčky, křižovatky a kruhové objezdy.

V kolonách brzdí systém až do úplného zastavení a v závislosti na době stání vozu se dokáže automaticky znovu rozjet. Před značkou „Stop“ se rychlost jízdy sníží, aby mohl řidič komfortně převzít kontrolu.

Nové Audi A6 Avant stojí na platformě PPC, stejně jako menší A5 a SUV Q5. Spolu s A5 bude o třídu větší novinka vznikat v závodě v německém Neckarsulmu. Vzhledem k zveřejněným cenám je možné vůz prakticky okamžitě objednávat.