Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW 4 Cabrio je tu: Suverénní design s obřími ledvinami a plátěnou střechou

David Bureš
Diskuze (38)

BMW řady 4 Cabrio v nové generaci dostalo plátěnou střechu nahrazující dosavadní pevnou skládanou. Za záda posádky se schová za 18 sekund.

Kabriolety jsou dnes už pomalu vymírajícím druhem, vždyť třeba mainstreamové značky se jich prakticky zbavily - jediným dnes takovým vozem na evropském trhu je SUV-kabriolet Volkswagen T-Roc Cabrio. Pro BMW jsou ale takové vozy už tradicí, kabriolet střední třídy poprvé představilo před 35 lety a tato tradice pokračuje dodnes.

Leccos se ale za tu dobu změnilo. První mnichovské kabrio střední třídy bylo odvozeno od řady 3, postupem let se ale od výchozího auta odlišovalo. V minulé generaci si kabriolet od trojkové řady osamostatnil, když se stal součástí nové řady 4. U nové generace odlišení dále eskaluje, když se BMW řady 4 od trojky výrazně odlišilo i svým designem.

Čtyřkový kabriolet tak po vzoru dříve odhaleného kupé přebírá styl s obřími, vertikálně orientovanými ledvinkami. Sama automobilka hovoří o suverénním designu, který se inspiroval v minulosti. Odkazují na někdejší modely 328 a 3.0 CSi. Nízké světlomety s denním osvětlením ve tvaru písmena U jsou pak standardně full-LED, za příplatek mohou být laserové, které zvyšují dosvit dálkových světel až na 550 metrů.

Sportovní tvar dále zdůrazní provedení M Sport. To přidává extra velké nasávací otvory v předním nárazníku nebo nápadně tvarovaný zadní nárazník s difuzorem. Za příplatek je pak k němu k dispozici paket M Carbon, s vybranými detaily vyrobenými z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP).

Plátno místo pevné střechy

Elektrická stahovací střecha je podle očekávání tentokrát plátěná, nahrazuje tak dosavadní pevnou skládací střechu. Podle BMW je díky tomu konstrukce o 40 kilogramů lehčí, pomáhá i vnitřnímu prostoru. Konkrétně zavazadelník má nyní po složení střechy objem 300 litrů, o 80 litrů více než u minulé generace. Při natažení střechy se pak kufr zvětší až na 385 litrů, o 15 litrů více než dosud.

Střechu tvoří velké panely z papírové voštinové konstrukce, skleněné zadní okno, několik vrstev izolace a látková horní vrstva nabízená ve dvou barvách. Plátěná střecha se v uzavřeném stavu klene nad prostorem pro posádku jako samonosná konstrukce překrytá plátěnou svrchní vrstvou, která těsně obepíná jednotlivé pevné panely střechy. Na povrchu tak nejsou vidět žádné kontury nebo tvar rámu, střecha se tedy vyznačuje naprosto plynulým a hladkým povrchem. Výsledkem je linie střechy jako u kupé.

Video se připravuje ...

Při stahování střechy se jednotlivé střešní panely v jednom plynulém pohybu vrší na sebe a poté se uloží pod víko plátěné střechy, které se současně odklápí směrem dozadu. Tři pevné segmenty plátěné střechy se před tím, než se překlopí do úložného prostoru, skládají kompaktním způsobem do tvaru písmene Z. Celý proces trvá 18 sekund a lze provádět až do rychlosti 50 km/h.

Není to ale jediná zásadní změna proti předchozí generaci. Došlo totiž také k výraznému nárůstu rozměrů. Novinka je dlouhá 4.768 milimetrů, díky čemuž je o 128 mm delší než jeho předchůdce. Šířka se zvětšila o 27 mm na 1.852 mm a rozvor se prodloužil o 41 mm na 2.851 mm.

Kabina je čtyřmístná. Standardně dodávaný Live Cockpit Plus tvoří 8,8" kontrolní displej na vrchu středového panelu a přístrojový štít soustředěný okolo 5,1" barevného displeje. Za příplatek lze však objednat zvětšené obrazovky s úhlopříčkami 12,3", respektive 10,25".

Standardem jsou přitom nejen nově vyvinutá sportovní sedadla vpředu, ale také třeba třízónová automatická klimatizace a akustické čelní sklo. Kromě větrného deflektoru lze zvolit tzv. vzduchový límec, přivádějící k zátylku cestujících teplý vzduch z otvorů v hlavových opěrkách.

Technický základ je logicky sdílen s kupé. Podvozek vpředu tvoří náprava se dvěma spodními rameny a svislou pružicí a tlumicí vzpěrou, zatímco vzadu najdeme pětiprvkové zavěšení. Nechybějí tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu, ty přední mají navíc hydraulické dorazy, zatímco ty zadní systém omezující kompresi. K dispozici je samozřejmě rovněž adaptivní podvozek, objednat lze i M sportovní diferenciál.

Konstrukce karoserie je pro kupé a kabriolet svébytná, tuhost kabrioletu navíc zvyšují dodatečné výztuhy. Kapota, přední blatníky a dveře jsou vyrobené z hliníku, což samo o sobě snižuje hmotnost oproti předchozímu modelu přibližně o 20 kilogramů. Víko zavazadlového prostoru je pak vyrobené z termoplastu, zatímco na jeho vnitřní obložení je použit materiál z přírodních vláken, což pomáhá snižovat hmotnost a šetřit zdroje. To vše pomáhá tomu, že v závislosti na motoru a výbavě činí rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy.

Nabídka motorů navazuje na kupé. Základem je benzinový čtyřválec 420i (135 kW), který doplňuje silnější provedení 430i (190 kW) a vrcholný šestiválec M440i xDrive (275 kW). Z turbodieselů bude zatím k dispozici čtyřválec 420d (140 kW), který postupně doplní i šestiválce 430d a M440d xDrive, které se později objeví i v uzavřené variantě.

BMW 4 Cabrio  – technická data nabízených motorů
Model 420i 430i M440i xDrive 420d 430d M440d xDrive
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 2998 1995 2993 2993
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 135/5000-6500 190/5000-6500 275/5500-6500 140/4000 210/4000 250/4400
Točivý moment [N.m/min]  300/1350-4000 400/1550-4400 500/1900-5000 400/1750-2500 650/1500-2500 700/1750-2250
Převodovka 8A 8A 8A 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 236 250 250 236 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2 6,2 4,9 7,6 5,9 5,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 6,0 6,9 4,2 5,6 6,3

Všechny motory jsou standardně spárovány s osmistupňovou automatickou převodovkou. Všechny vznětové jednotky a šestiválec M440i xDrive jsou navíc mildhybridy, doplněné o startér-generátor, pomáhající při akceleraci dodatečnými 8 kW.

BMW řady 4 Cabrio bude na trh uvedeno v březnu 2021. Vyrábět se bude v závodě BMW v Dingolfingu, největší továrně automobilky v Německu a domově řady 8 Cabrio a jeho sourozenců. Mezi další modely sjíždějící z výrobní linky v Dingolfingu patří řada 5, řada 6 Gran Turismo a řada 7.

David Bureš
Diskuze (38)

Doporučujeme

1. 10. 2020 08:44
Re: Hmotnost
vždyť jsem to psal Dědovi, mildhybrid plus povinný pohon všech kol, který je u auta s látkovou střechou naprosto nutný... však už se taky dívám, jestli někde nebude na prodej zánovní 440i předchozí generace...

edit nicméně už asi chápu, proč by v téhle generaci nemohl být plech, celková hmotnost by musela být logicky někde okolo 2,1 tuny...
1. 10. 2020 08:05
Re: Hmotnost
Samozřejmě, předpokládám, že tam bude defaultně mildhybrid. To něco váží.
1. 10. 2020 07:58
Re: Hmotnost
Tak látka vs plech... to by asi mělo být poznat víc
1. 10. 2020 07:45
Re: Hmotnost
Ano, pohotovostní hmotnost je 1965kg. Příšernost.

Nicméně předchůdce se 440ix cabrio měl 1964kg. 1845 vážila verze RWD, ta už ale podle všeho nebude.
1. 10. 2020 07:44
Re: Jak bude vypadat pristi BMW 3 facelift?
3er jako takové by se to nemělo týkat. Zůstane konzervativnější. Navíc nevím proč musí BMW přicházet s globálním designem, který vychází zřejmě z prodejně silných trhů. Není to zrovna fabrika, která by si nemohla dovolit mít u svých aut dvě verze nárazníku a masky.