Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW řady 4 oficiálně: Obří ledvinky dají stovku za 4,5 sekundy!

Stanislav Kolman
Diskuze (86)

Automobilka BMW dnes oficiálně představila druhou generaci kupé řady 4. O vzhledu její přídě se bude mluvit ještě hodně dlouho.

Vlnu kontroverze vyvolala druhá generace BMW řady 4 (G22) už necelý rok před svým příjezdem. Jako velké překvapení si totiž mnichovská značka pro frankfurtský autosalon připravila koncept BMW 4, jenž se vyznačoval obrovskými ledvinami na přídi. Nejprve se říkalo, že designéři jen testují reakce veřejnosti a fanoušků, že finálová podoba může být jiná. Když se ale auto s takovou přídí začalo objevovat na špionážních fotkách, bylo jasné, že nejkontroverznější část novince zůstane i v sériové podobě.

Ta se světu oficiálně představila dnes v podvečer, podobu produkčního auta však už včera odhalila uniklá brožura, která se začala šířit sociálními sítěmi. Dnes ji v průběhu dne doplnilo několik dalších fotografií včetně interiéru. Narozdíl od frankfurtského konceptu se tentokrát moment překvapení nekoná, přesto jsme až doposud o kupé řady 4 nevěděli úplně vše. Na co se tedy můžeme těšit?

Video se připravuje ...

BMW říká, že se svá kupé snaží v jednotlivých modelových řadách jasně odlišit a řada 4 není výjimkou. Novinka je prý ideální kombinací známého stylu sportovních dvoudveřových modelů BMW, ale i nového designového jazyku značky. S délkou 4768 mm, šířkou 1852 mm a výškou 1383 mm je ve srovnání s předchůdcem o 128 mm delší, 27 mm širší a pouze 6 mm vyšší. Rozvor náprav má hodnotu 2851 mm, což znamená nárůst o 41 milimetrů. Rozchod kol se oproti předchozí generaci zvětšil vpředu o 28 mm a vzadu o 18 mm. Ve srovnání se sedanem řady 3, se kterým novinka sdílí techniku, mají zadní kola rozchod větší o 23 milimetrů.

Řada 4 dostává standardně diodovou světelnou techniku, přičemž volitelně jsou k dispozici adaptivní LED světlomety s laserovými moduly BMW Laserlight. Prvek je dodáván s funkcí adaptivního přisvěcování do zatáček s variabilním osvětlením vozovky pro jízdu ve městech a na dálnicích. Laserové světlomety zvyšují v rychlostech nad 60 km/h dosvit dálkových světel až na 550 metrů.

Eleganci vozu podle mnichovských podtrhuje dynamická karoserie s krátkými převisy, úzkými sloupky a dlouhými dveřmi s bezrámovými okny. Nízké čelní sklo a plynule se svažující záď jsou samozřejmostí, kterou prozrazovaly už špionážní fotografie. Naopak zadní partie charakterizují výrazně tvarované plochy, tenká a zatmavená zadní světla zase mají podtrhovat dojem síly…

Kabina se skoro do puntíku shoduje s nejnovějším BMW řady 3. Standardem jsou sportovní sedadla a nově navržený sportovní volant. V základu je dodávané rovněž akusticky izolační čelní sklo a 12,3” digitální přístrojový štít, který doplňuje 10,25palcová obrazovka multimediálního systému uprostřed (standardně podporuje Apple CarPlay a Android Auto). Specifická jsou rovněž zadní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a výrazným odděleným pojetím, koncipována jsou pro dva cestující.

V dobře příjezdu na trh se vrcholem modelové řady stane provedení BMW M440i xDrive Coupé, které je (stejně jako vznětové modely) vybaveno mild hybridní technologií se 48V startér-generátorem a druhou baterií. Energie slouží nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale i krátkodobému zvýšení výkonu až o 8 kW. O pohon této varianty se stará přeplňovaná řadový šestiválec vyladěný na 275 kW (374 k). Vybaven je lehčími písty a ojnicemi, dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu a vodou chlazenými výfukovými svody integrovanými do hlavy válců.

Všechny zážehové motory jsou vybaveny nejnovější generací technologie BMW TwinPower Turbo, kterou tvoří dvoukomorové turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva, jehož maximální tlak se zvýšil z 200 na 350 bar, plně variabilní časování ventilů, variabilní časování vačkových hřídelů a také zdokonalené systémy chlazení a mazání. Přidán byl rovněž filtr pevných částic.

BMW řady 4 - technická data zážehových a vznětových motorů
  420i 430i M440i xDrive 420d 420d xDrive
Objem [cm3] 1998 1998 2998 1995 1995
Výkon [kW/min] 135/5000-6500 190/5000-6500 275/5500-6500 7/200 7/200
Točivý moment [Nm/min] 300/1350-4000 400/1550-4400 500/1900-5000 400/1750-2500 400/1750-2500
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,3 5,7 6,8 3,9 4,3
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,5 5,8 4,5 7,1 7,4
Maximální rychlost [km/h] 240 250 250 240 238

Standardem pro všechny verze je osmistupňová převodovka Steptronic s optimalizovanou charakteristikou řazení a ještě větší účinností. Coby volitelná výbava je k dispozici převodovka Steptronic Sport pro ostřejší dynamiku. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při předjíždění.

Nechybí samozřejmě pohon všech kol xDrive, jenž je řešen prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Součástí standardního podvozku jsou tlumiče s progresivní charakteristikou podle zdvihu a specifickým nastavením. BMW se chlubí také ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50.

Tvůrci zapracovali také na tuhosti karoserie a uchycení podvozku. Specialitkou jsou specifické strukturální prvky jako panel spojující horní uložení tlumičů s přední částí a další výztuhy v přední části vozu. Dodatečné výztuhy jsou aplikované také vzadu, výsledkem je zlepšená směrová stabilita i tuhost v zatáčkách při velkých bočních zrychleních.

Přední náprava dostává dvojitá spodní ramena a svislou pružící a tlumící vzpěru, zatímco vzadu najdeme pětiprvkové zavěšení. BMW si od odlehčené konstrukce s optimalizovanou tuhostí a elastokinematikou slibuje v porovnání s předchůdcem precizní vedení kol, jakož i jízdní komfort a lepší akustiku. Přední tlumiče jsou doplněné hydraulickými dorazy a zadní systémem omezujícím kompresi.

Pro základní varianty jsou standardem sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, vyšší verze dostávají osmnáctky, případně devatenáctky. BMW Originální příslušenství vám pak na přání dodá kola dvacetipalcová.

Součástí standardní výbavy je třeba třízónová automatická klimatizace, volitelně lze objednat nezávislé topení a vnitřní prostorové osvětlení včetně uvítacího světelného koberce. A aby se nezapomnělo na praktičnost, zadní lavici lze sklopit v poměru 40:20:40 a zvýšit tak objem zavazadlového prostoru, jenž má v základu 440 litrů.

BMW řady 4 bude na trh uvedeno v říjnu letošního roku, variant se šestiválcovými vznětovými motory se dočkáme v březnu roku příštího.

Líbí se vám obrovské ledviny nového BMW řady 4?
  • Ano
    23%
  • Zatím nevím
    4%
  • Ne
    73%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 3976 čtenářů.
Stanislav Kolman
Diskuze (86)

Doporučujeme

3. 6. 2020 22:30
O plně hybridní nebo nedej bože...
...elektrickou M bych si neopřel ani kolo! :-( :no: :no: :no:
3. 6. 2020 19:02
Re: Vyznění
ve světle toho, co všechno musíš od auta strpět, když chceš šestiválec... je ta maska úplně v pohodě...
3. 6. 2020 19:00
Re: Ledvinky...
kdyby byly... jenže nejsou. bude mať - ale zatím nemá.
Já vždycky říkám, že s 1850 kg je cabrio 440i tlusťoch a nemá nic společného se sportovním autem, teď jsem zvědav, kolik bude vážit s plátěnou střechou nová 440ix, to bude o nejmíň sto kilo těžší... cabrio na léto, s pohonem všech kol, plátěnou střechou a sadou baterií... to prostě musím mít :yes:
3. 6. 2020 16:43
Re: Ledvinky...
Máš naprostou pravdu, ale to místní příznivci hybrido-pleček nebudou chtít slyšet! :-[]
3. 6. 2020 16:41
Re: No jo, ale kam dáme SPZ?!
Co takhle na stranu, jako u Alfy Romeo? Ale to by se asi taky nelíbilo, že? :-O