Nové BMW X1 na nových fotkách! Včetně elektrického iX1
Vstup nové, třetí generace BMW X1 na český trh se kvapem blíží. Než začnete vůz potkávat na silnicích, přinášíme vám bohatou galerii nových fotek a videa jako přídavek.
Třetí generace BMW X1 se představila 1. června letošního roku, a to včetně čistě elektrického provedení iX1, které se v této modelové řadě objevuje poprvé. Design novinky se přiblížil větším sourozencům X3 a X5 a auto tak trochu dospělo. Při návrhu vzhledu byl velký důraz kladen také na aerodynamiku, díky čemuž se novinka s hodnotou koeficientu aerodynamického odporu 0,26 podle BMW řadí na špičku svého segmentu.
K třetí generaci modelu X1 nyní mnichovská značka uvolnila další sérii fotografií, kterou vám přinášíme v galerii tohoto článku. Společně s nimi byla uvolněna sada videí, jež začleňujeme do článku. Kromě fotek a videí ještě připomeňme, že BMW X1 s novou generací povyrostlo. Na délku narostlo na 4.500 milimetrů (+ 53 mm), na šířku nyní měří 1.845 mm (+ 24 mm), na výšku 1.642 mm (+ 44 mm) a rozvor se natáhl na 2.692 mm (+ 22 mm).
Větší vnější rozměry se mají podle BMW pozitivně promítnout do prostoru pro posádku a zavazadla. Řidič i cestující mají mít více místa na ramena a lokty, přičemž zavazadlový prostor se nafoukl o 35 litrů na výsledných 540 litrů, respektive o 50 litrů na 1.600 litrů se sklopenými opěradly zadních sedadel. Ta jsou dělena v poměru 40:20:40 a provedení se spalovacími motory jsou vybavena zadní lavicí s možností posuvu v podélné ose.
Po vzoru ostatních sourozenců do BMW X1 přichází zahnutý displej před řidičem, který se ve skutečnosti skládá ze dvou obrazovek – 10,25palcové nahrazující přístrojový štít a 10,7palcové dotykové obrazovky infotainmentu. Nový hardware s sebou přináší také nový software a model X1 dostal nejnovější operační systém značky iDrive OS8. Nechybí ani porty USB-C nebo podpora zrcadlení obrazovky chytrého telefonu.
Karoserie BMW X1 je ve srovnání s předchůdcem tužší a upravený podvozek slibuje vyšší stabilitu v přímém směru a lepší zpětnou vazbu. Všechna provedení novinky bez ohledu na motorizaci mají zadní víceprvkovou nápravu, která má zajistit sportovní jízdní vlastnosti a jistotu v zatáčkách. Kromě sportovnějšího projevu má být BMW X1 také komfortnější, a to i díky novým tlumičům s proměnou charakteristikou. Elektrické iX1 xDrive30 je už v základu vybavené adaptivním M podvozkem (součástí je sportovní řízení), který je pro ostatní verze dostupný za příplatek.
Dostupné motorizace ve velkém sází na elektrifikaci, což u silnějších spalovacích motorů znamená 48V mild-hybridní technologii. Dále to znamená nabídku dvou plug-in hybridních verzí a jedné čistě elektrické. Na český trh bude BMW X1 uvedeno s dvojicí zážehových a dvojicí vznětových jednotek, přičemž všechny jsou vybaveny technologií BMW TwinPower Turbo a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic. V závislosti na motorizaci jsou poháněna přední nebo všechna čtyři kola.
Základ nabídky benzinových motorů tvoří řadový tříválec v provedení sDrive18i. Nabídne 100 kW, 230 Nm a pohon předních kol. Čtyřkolka je výsadou silnějšího xDrive23i o výkonu 160 kW a točivém momentu 360 Nm, které je vybaveno mild-hybridním čtyřválcem. Kombinovaná spotřeba má být 7 litrů na 100 kilometrů u menšího motoru, nebo 7,2 l/100 km u většího. Naftové motory jsou v obou případech čtyřválce – sDrive18d a xDrive23d. Opět, slabší motor (110 kW/360 Nm) je předokolka, silnější (155 kW/400 Nm) čtyřkolka s mild-hybridem. Jejich spotřeba má být 5,5 l/100 km u slabšího a 5,3 l/100 km u silnějšího motoru.
Plug-in hybridy a čistě elektrické provedení mají dorazit v průběhu listopadu letošního roku. Základ bude v případě hybridů tvořit 1,5litrový tříválec spojený s elektromotorem o výkonu 80 kW (xDrive25e) a 130 kW (xDrive30e). Poháněna jsou všechna čtyři kola, přičemž slabší provedení nabídne maximální kombinovaný výkon 180 kW a točivý moment 477 Nm. Silnější má lákat hodnotami 240 kW a opět 477 Nm. V obou případech BMW slibuje čistě elektrický dojezd až 89 kilometrů, zatímco emise CO2 se mají držet v rozmezí 17 až 24 g/km.
Čistě elektrické BMW iX1 xDrive30 má dva elektromotory, každý na jedné nápravě, jejichž kombinovaný výkon je 230 kW a točivý moment 494 Nm. Baterie o kapacitě 64,7 kWh je uložena v podlaze a na jedno nabití umožňuje ujet až 438 kilometrů. Kombinovaná spotřeba elektrické energie se má pohybovat mezi 17,3 a 18,4 kWh/100 km. Elektrické iX1 zvládne nabíjení o výkonu 130 kW, kdy se baterie z 10 na 80 % nabije za 29 minut. Deset minut nabíjení má přinést až 120 km dojezdu.
Prodej na českém trhu odstartuje již začátkem října 2022, přičemž nabízena bude výše zmíněná čtveřice spalovacích motorů. V listopadu přijdou další dvě spalovací motorizace (benzínový sDrive20i a naftový xDrive20d), oba plug-in hybridy a elektrické iX1. Ceny prvních čtyř provedení budou na českém trhu vypadat takto:
BMW X1 | |||||
Motor | X1 sDrive18i | X1 xDrive23i | X1 sDrive18d | X1 xDrive23d | iX1 xDrive30 |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1998 | 1995 | 1995 | - |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | - |
Největší výkon [kW/min] | 100/4400–6500 | 160/5000–6500 | 110/3750–4000 | 155/4000 | 230 |
Točivý moment [N.m/min] | 230/1500–4000 | 360/1500–4000 | 360/1500–2500 | 400/1500–2750 | 494 |
Převodovka | 7stupňová automatická | 1stupňová | |||
Poháněná kola | přední | všechna | přední | všechna | všechna |
Max. rychlost [km/h] | 208 | 233 | 210 | 225 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 | 7,1 | 8,9 | 7,4 | 5,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,0–6,3 | 7,2–6,5 | 5,5–4,9 | 5,3–4,8 | - |
Objem palivové nádrže [l] | 45 | - | |||
Provozní hmotnost [kg] | 1575 | 1730 | 1650 | 1765 | 2085 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 540–1600 | 500–1545 | 540–1600 | 500–1545 | 490–1495 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4500 x 1845 x 1642 | 4500 x 1845 x 1612 | |||
Rozvor [mm] | 2692 | ||||
Cena [Kč] | 899.600 | 1.138.800 | 959.400 | 1.124.500 | - |