Nové generace Fiatu Panda i Lancie Ypsilon příjdou na trh v roce 2011
Současná Panda se za více než šest let výroby prakticky nezměnila, což ovšem pranic neubralo na její popularitě. V dnešní hektické době, kdy jde vývoj mílovými kroky dopředu, pochopitelně nedosáhne dlouhověkosti svého předchůdce, jehož produkce běžela 23 let. Třetí generace ponese s největší pravděpodobností stejné jméno, není důvod jej měnit. Problém s původním názvem Gingo pro současný model je možná ještě v živé paměti.
Fiat kvůli globální ekonomické recesi zmrazil od října 2008 veškeré investice do vývoje, ale tento stav trval jen do konce loňského roku. Měl však za následek zpoždění oficiálních debutů nástupce Pandy, Alfy 147 a Lancie Ypsilon. Dle současného šéfa Fiatu Sergia Marchionneho budou investice postupně obnovovány do původně plánované výše 4,5 miliardy eur během letošního roku. Před dvěma lety přitom italský koncern utratil takřka 5 miliard, loni ovšem omezil výdaje na vývoj o 32 % na necelé 3,4 miliardy.
Alfa Romeo Giulietta, nástupce řady 147, měla mít premiéru již loni v březnu. O rok se ovšem zpozdila, její prodej však začne krátce po letošním oficiálním představení v Ženevě. U Lancie Ypsilon a Fiatu Panda je prodleva ještě delší – dva roky. Mini od Lancie si budou moci zákazníci koupit od léta 2011.
Letos Fiat uvede na trh dva nové modely pod vlastní značkou: druhou generaci menší dodávky Doblo a svou verzi kompaktního SUV Dodge Nitro. Jak je všeobecně známo, monopolní výrobce automobilů z Apeninského poloostrova vlastní v současnosti 20 procent akcií Chrysler Group. Rok 2011 bude poněkud plodnější: velké MPV Ulysse má nahradit Dodge Journey s logem Fiatu, nástupce se dočkají také Idea i kontroverzní Multipla. Ty nahradí jedna modelová řada v pěti a sedmimístném provedení.
Expandovat bude rovněž Lancia. Do roku 2012 se v její nabídce objeví čtyři modely z portfolia Chrysleru. Phedra bude nahrazena dnes již legendárním Voyagerem, pochopitelně se změněným designem. Svého následovníka se dočká také již nevyráběný Thesis, ten bude vycházet ze současného Chrysleru 300C. Zbývá Chrysler Sebring v provedení sedan a kabriolet, i tyto vozy ponesou logo Lancie, byť se nebude jednat o prostý rebadging, ale o větší úpravy. Technika ale zřejmě zůstane stejná.
Co bude ovšem s více než stoletou značkou dál, se zatím neví. Spekuluje se o tom, že by měla zůstat vyhrazena pouze pro domácí, tedy italský trh. Obdobné modely Chrysleru pak budou v prodeji ve zbytku Evropy.
Na českém trhu se letos dočkáme Alfy Romeo Giulietty a Fiatu 500C. Příjde ale taky nové Doblo, Fiat Scudo 4x4, Mito Quadrifoglio, slabší verze modernizovaného turbodieselu 2,0 JTD (103 kW) pro Alfu 159 a modernizované verze malých Lancií.