Nové Jeepy pro Evropu: Grand Cherokee S, Wrangler Mountain a Compass Black
Wrangler Mountain se v evropské premiéře objevil na jaře v Ženevě, Compass Black a Grand Cherokee S Limited vycházejí z konceptů, které jsme viděli tamtéž a například Američané se jich nedočkají. S Limited je navzdory označení právě tím novým výbavovým stupněm pro velké SUV legendární americké značky.
Jeep Grand Cherokee S Limited
Motory budou v nabídce dva, respektive jeden ve dvou stupních naladění. Přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec 3,0 CRD Multijet II dává 177 kW (241 k)/4000 min-1 a 550 Nm/1800-2800 min-1 . Jeho krotší verze poskytuje 140 kW (190 k)/4000 min-1 a 440 Nm/1600-2800 min-1. Převodovka je pětistupňová samočinná a přenáší točivý moment na všechna kola díky elektronickému pohonu Quadra-Trac II, a to v závislosti na jízdních podmínkách i pouze dozadu. Nechybí vzduchové odpružení Quadra-Lift, sedm airbagů, ABS, kontrola stability a trakce včetně přívěsu, adaptivní tempomat, ani pomocníci pro rozjíždění do kopců a sjezd z nich. Třešničku na dortu představují předcházení čelním kolizím a BLIS.
Karoserie tohoto vozu se liší od ostatních verzí Grand Cherokee širokou aplikací černé barvy: takto tmavá jsou dvacetipalcová kola, ochranné plasty pod nárazníky i lemy blatníků, maska chladiče, rámečky světel, střešní nosiče či spíše kryty a ústí jinak chromovaných koncovek výfuku.
Interiér je laděn ve sportovně-luxusním duchu. Kožený vyhřívaný volant, odvětrávané sedačky, karbonové doplňky na přístrojové desce i dveřích a oproti tomu chromované pedály: toť základní charakteristika. Komfortní výbava odpovídá sportovnímu modelu SRT se zážehovým osmiválcem Hemi 6,4 l: informační systém Uconnect s navigací prostřednictvím dotykové obrazovky a kompletní multimediální podporou, panoramatická střecha a audio Harman Kardon s 19 reproduktory.
Jeep Wrangler Mountain
Speciální série Wrangler Mountain se bude se dodávat jak ve dvoudveřovém, tak i ve čtyřdveřovém provedení. Fotografie ukazují krátkou verzi s odnímatelnou střechou. A motory? Za prvé turbodiesel 2,8 l (147 kW/3600 min-1). K němu lze zvolit šestistupňový manuál (pak má točivý moment 410 Nm) nebo pětistupňový automat (zde dává 460 Nm/1600-2600 min-1). Za druhé zážehový Pentastar V6 3,6 l (209 kW a 347 Nm) kombinovaný pouze se samočinnou převodovku. Samozřejmostí je vždy dvoustupňová redukce a čtyřkolka s režimy 2WD, 4WD Low a 4WD High. 2WD znamená pohon zadní nápravy, 4WD Low rozděluje točivý moment v poměru 50:50 a 4WD High je určen pro těžký terén. Proto je také tento Wrangler vybaven nápravami Dana 40 a 45, čísla značí nájezdové úhly. Dodává se i standardní HSA, s automatem pak také HDC.
Na vzhledu se vyřádili lidé od Moparu, respektive poskytli patřičné příslušenství. Mountain jezdí na litých šedých „sedmnáctkách“ a v podobném odstínu je tradiční maska. Na kapotě najdeme nápisy, které říkají, s kým vlastně máme tu čest. Kapota je mimochodem zčásti černá stejně jako víčko nádrže. Jinak je v nabídce pět laků včetně efektní světle zelené. Čalounění vnitřku je látkové a nezbytná loga nechybějí ani na sedadlech, volant s tlačítky pak pokrývá kůže. Za příplatek si můžete koupit obě střechy: látkovou a pevnou,
Jeep Compass Black Edition
Pod kapotou limitované série Compassu bije turbodiesel 2,2 l se 120 kW (163 k) a 320 Nm. Elektronický pohon 4x4 se zde jmenuje Freedom Drive, vždyť Compass je menší SUV a loni prošel výraznou modernizací. Má jen režim Lock, který slouží pro jízdu v dešti nebo lehké sněhové pokrývce. Tato řada se vyrábí rovněž s pohonem předních kol, to se ale netýká „Blacka“.
Ten není úplně černý, ale této barvy na něm najdeme i tak dost, stejně jako na výše popisovaném Grand Cherokee. Jsou v ní vyvedeny osmnáctipalcové hliníkové ráfky, střešní nosiče ale také spodní části nárazníků a boční prahy nebo střední sloupky. Výbava je podobná jako u větších modelů včetně Uconnectu, soundsystém nese pro změnu značku Boston.
Wrangler Mountain se začíná prodávat právě teď, před polovinou června. Compass Black Edition se objeví koncem až srpna, Cherokee S Limited jej bude následovat v září. Jeepu se v Evropě daří. Prodeje za rok 2011 přesáhly 24 tisíc kusů, což znamenalo navýšení oproti letopočtu 2010 o takřka 63 %. Letos za první čtyři měsíce rostou dále, své majitele našlo již 9,8 tisíce nových aut, tedy o 52 % více než loni během stejného období.