Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové motory pro Opel Adam: Svaly a dieta

Autotip Autotip Autotip Autotip 2. 4. 2014 • 05:33
7
9
Zobrazit náhledy (7)
Nedílnou součástí dnešní konstrukční školy je vyosení pístů vůči klikové hřídeli a pečlivá optimalizace vnitřní aerodynamiky Opel 1.4 Turbo
Že stylový Opel Adam nezůstane dlouho bez nových motorů, se ví už dlouho. Právě nyní přicházejí.

Ve jménu šibeničních flotilových limitů CO2 se dále omezují počty válců a zdvihové decilitry nahrazují přeplňováním. Nejnověji se do škrtů pustil Opel, který právě nyní uvádí na bílém papíře nakreslený litrový zážehový tříválec 1.0 SIDI Turbo pro segmenty A, B a C. Vyvinul jej ve spolupráci s čínskými firmami SAIC, Shanghai GM a PATAC, které ho budou souběžně montovat do vlastních modelů.

Otevírá tím zcela novou globální rodinu tří- a čtyřválcových celohliníkových jednotek 1,0-1,5 l, které mají v GM zanedlouho nahradit jednak poslední dožívající atmosférické i přeplňované tří- a čtyřválce Family 0/1 1.0-1.8 bez přímého vstřikování, jednak atmosférické jednotky S-TEC původem od dceřiné firmy Daewoo/Chevrolet.

Pro GM se nové tříválce vyrábějí v maďarském Szentgotthárdu. Kromě menších opelů a chevroletů (Sonic, Cruze) se zpočátku ocitnou též v čínském kompaktním modelu MG 3 (nástupce Roveru 25). Později zamíří i do větších modelů.

Jednotka 1.0 SISI Turbo debutuje v silnější verzi o 85 kW, nahrazující atmosférickou šestnáctistovku, proti níž ušetří 20 % paliva při 30% bonusu točivého momentu. Dostala také zcela novou lehkou šestistupňovou manuální převodovku s trojnásobnou synchronizací prvních dvou a dvojnásobnou

druhých dvou rychlostí, kterou už Opel potřeboval jako sůl – stávající skříně mají konstrukční základy v 70. letech a bývají často právem kritizovány za slabou synchronizaci.

Nový tříválec debutuje ve stylovém modelu Adam, kde jej záhy doplní i verze 66 kW, střídající atmosférickou čtrnáctistovku. Obě nabídnou shodný točivý moment 166 N.m při 1800-4700/min i normovanou spotřebu 4,3 l/100 km.

Tu umožnila řada moderních prvků, počínaje plynule variabilním časováním sacích i výfukových ventilů přes optimalizovanou vnitřní aerodynamiku i tření (použití povrchů DLC – Diamond Like Carbon a olejového čerpadla s proměnným průtokem) až po vysokotlaké sekvenční přímé vstřikování benzinu, respektive integrované a tím také chlazené výfukové svody. Ty za cenu mírného zhoršení vnitřní aerodynamiky snižují přehřívání katalyzátoru při vysoké zátěži, takže jej není nutné chladit přídavným vstřikováním benzinu. Turbodmychadlo integrované do výfukového potrubí zlepšuje jeho odezvu i celkově vnitřní proudění plynů.

Zajímavostí je, že na rozdíl od Fordu, kterému se u srovnatelného litrového tříválce EcoBoost podařilo dynamickým vyvážením klikového mechanismu a setrvačníku eliminovat potřebu vyvažovacího hřídele, jej Opel naopak použil a rovnou o něm mluví jako o velké výhodě. Běží v olejové lázni a kvůli snížení hlučnosti jej pohání řetěz s invertním ozubením.

S decibely se bojovalo i jinak, v první řadě tlakovým litím hliníku, díky němuž se podařilo vytvořit pevnější, a tedy proti vibracím odolnější blok motoru při nižší výsledné hmotnosti. Výrobce se chlubí, že tříválec je tišší než řada konkurenčních čtyřválců, zejména přeplňovaných, a zcela odboural nepříjemné otřesy, charakteristické pro některé tříválce staršího data.

Adam S

Dynamičtěji založeným řidičům přichází vstříc polosportovní verze Opel Adam S, vybavená zásadně inovovaným nepřímovstřikovým přeplňovaným litinovým čtyřválcem 1.4 starší řady Family 0 nabízejícím výkon 110 kW. Zatímco plynule variabilní časování všech ventilů již měl, nově dostal rovněž chlazené svody a integrované turbodmychadlo, duté vačkové hřídele a plastové sací potrubí. Zrychlením ani spotřebou se Opel zatím nepochlubil, známá je zatím jen maximálka 220 km/h, tvořící špičku segmentu nejmenších hot-hatchů. 18“ kola, brzdy OPC, spoilery a sportovní podvozek už samozřejmě patří k věci...

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Nerez
4. 4. 2014 15:47
Re: Zbytečná investice
Jak víš, že se neprodává? Najdi si Evropské nebo Německé prodeje a bude ti jasné, jakou hovadinu jsi tady vypustil...
2. 4. 2014 22:11
Re: Rozvody
Tak osobne povazuji Opel za kvalitnejsi vyrobek nez koncernovy. Jen skoda ze Astra nebyla trochu lehci. Uz aby tu byla nova generace. Narazel jsem na kecy obhajcu vyku.venych koncernovych retezu. Misto toho aby udelali retez poradne, radsi tam strcili lacinej remen.
Avatar - Filip007
2. 4. 2014 19:36
Zbytečná investice
Proč Opel investuje do neprodávajícího se modelu ?
Avatar - Nerez
2. 4. 2014 16:01
Re: Rozvody
Taky mám v Opelu rozvodový řetěz a i když mám najeto málo km, zatím bez problémů. A co se pohybuju na Opel Astra foru tak si na špatné rozvody nikdo nestěžoval.
2. 4. 2014 15:10
Re: Rozvody
Pokiaľ viem, opel už roky montuje do starších motorov rozvodovú reťaz a nepočul som (ani sám som sa zatiaľ nepresvedčil) o nejakých problémoch s ním :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku