Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NOVÉ VOLVO S60 R - létající Švéd

Ondřej Šuch
Diskuze (0)
První fotografie: jak skloubit pohodlnost rodinného vozu s nároky na sportovní jízdu? Adaptivním podvozkem!

Kromě modelu S60 R chystá automobilka i verzi V70 R - tedy sportovní kombi. R přitom u Volva znamená více než jen sportovní vyladění motoru a podvozku. Volvo S60 R totiž v sobě spojuje zvýšenou přilnavost k vozovce typickou pro špičkové sportovní vozy a pohodlí běžného užívání rodinného vozu.

Jízdní vlastnosti se dají přizpůsobit přání řidiče. Tajemství se skrývá ve třech nenápadných tlačítkách na přístrojové desce s označením Comfort, Sport a Advanced Sport. Stisknutím jednoho z těchto tlačítek řidič volí způsob jízdy. Střední nastavení “Sport” nabízí optimální výkon při normálním, sportovnějším způsobu řízení. Řidič má dále možnost volby dvou krajních nastavení.

Nastavení “Comfort” využívá technologie “Sky Hook”, která optimalizuje chování vozu na nerovnostech vozovky - vůz jakoby byl zavěšen ve vzduchu na virtuálních tlumičích.

Při nastavení “Advanced Sport” se Volvo S60 R stává ryze sportovním vozem, pro který je nejdůležitější potěšení z jízdy a přímý kontakt s vozovkou.

Svobodu volby nastavení umožňuje technologie, kterou Volvo nazývá Four-C – Continuously Controlled Chassis Concept (tedy Koncept trvalého řízení podvozku). Technologie Four-C sbírá množství dat o pohybu vozu. Na základě neustále aktualizovaných informací o rychlosti vozu, pohybu kol a podvozku a o pozici volantu mění technologie Four-C každou druhou milisekundu, tzn. 500 krát za sekundu, nastavení každého z tlumičů.

Technologie Four-C je výsledkem dlouhodobé spolupráce se společností Öhlins Racing AB, která je jedním z nejvýznamnějších vývojářů špičkových tlumičů na světě, a továrnou na výrobu tlumičů Monroe.

Volvo S60 R je vybaveno elektronicky řízeným pohonem všech kol. Systém pohonu všech kol je propojen s technologií Four-C a optimalizuje tak jízdní vlastnosti a stabilitu vozu. Systém AWD je schopen okamžitě reagovat na pozici akcelerátoru a kroutící moment motoru, jelikož se dokáže aktivovat a deaktivovat ve velice krátkém časovém okamžiku.

Volvo S60 R je vybaveno přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,5 litru a výkonu 300 k. Vůz dosahuje kroutícího momentu 400 Nm při 2 100 otáčkách za minutu. Volvo S60 R s manuální převodovkou dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,8 vteřiny (předběžný údaj), maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Volvo vyvinulo pro tento vůz novou kompaktní šestistupňovou manuální převodovku, zatímco pětistupňová automatická převodovka typu Geartronic umožňuje případně řadit jednotlivé rychlostní stupně manuálně. Čtyřpístkové brzdové čelisti jsou vyrobeny z hliníku. Přední brzdové kotouče mají průměr 330 mm a šířku 32 mm, tomu odpovídající hodnoty pro kotouče zadních brzd jsou 330 mm a 28 mm. Brzdná dráha vozu Volvo S60 R při dobržďování ze 100 na 0 km/h je 36 metrů.

Navenek dává Volvo svou odlišnost znát jen na několika místech. Zcela nová je přední část vozu vybavená rozšířenými otvory sání vzduchu a spojlerem, které zabezpečují účinné chlazení motoru, doplněné dvěma chladiči stlačeného vzduchu. Černá tvarovaná mřížka má okraj v matně stříbrné barvě a stejné barevné schéma bylo zvoleno i pro orámování Bi-Xenonových světlometů. Nový je také zadní spoiler, omezující vztlakové síly na zadní nápravu.

Pětipaprskové disky označené nenápadným logem R jsou dodávány ve velikostech 17“ a 18“ a obuty pneumatikami Pirelli P-Zero Rosso o rozměru 235/45 nebo 235/40.

V interiéru dominují čtyři jasně modré, stříbrně orámované přístroje. Tříramenný kůží potažený volant je částečně protažený do elipsy, čímž je zajištěn dobrý úchop. Kůže je prošita modře v souladu s barevným laděním přístrojové desky. Výrazně tvarovaná sportovní sedadla vozu S60 R je také možno mít ve verzi neopracované anilinové kůže, tedy v přírodní kůži, která časem získá patinu.

Volvo S60 R se bude vyrábět v belgickém závodu Volvo v Gentu a vůz V 70 R ve Švédsku v závodě Torslanda. Se zahájením výroby se počítá počátkem roku 2003 s tím, že objem produkce bude omezen.

Ondřej Šuch
Diskuze (0)