Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Citroen C5: podrobné představení + technická data

Ondřej Láník
Diskuze (202)
Francouzská novinka střední třídy bude dozajista velkým tématem letošního ženevského autosalonu, i když světovou výstavní premiéru již PSA vystřílelo na autosalonu v Bruselu, který je centrem důležitého trhu Beneluxu. Zde jsou nová technická data.

Citroën se zřejmě vrátil. Už to není ten excentrik jako ve druhé polovině minulého století, ale orientace na futuristicky pojaté tvary zůstává. Originalita nových modelů spočívá v kombinaci mohutného vzhledu s francouzským šarmem zvenku a zaměřením na vysokou kvalitu materiálů a jejich zpracování uvnitř.

Až do nedávna to vypadalo, že Mondeo bude soupeřit jen s Passatem a novou Vectrou, ale letní příchod Laguny a dnešní představení nového Citroënu C5 mění radikálně rozložení sil.

Sedan místo liftbacku

Dramatickou změnu v myšlení Citroënu vidíme hned na prvních snímcích. Doby, kdy všechny modely s dvojitým šípem ve znaku, měly praktickou výklopnou záď jsou zřejmě definitivně pryč a základní C5 je klasický tříprostorový sedan. Výrobce to nikde neuvádí, ale je to jedna z indicií k přechodu ke sportovnějšímu image této značky.

Designový jazyk, kterým tvůrci k pozorovateli promlouvají není úplně nový. Není to šok, ale spíše příjemné překvapení, vidět takový automobil francouzské provenience.

Příď s technicky propracovanými 3D-tvary nese pochopitelně nově interpretované bumerangové světlomety a štěrbinu, která uprostřed přechází do dvojitého firemního šípu.Peugeotovská tlama se u sourozence opakuje, ale ani přes chromované orámování není tak dominantní jako na modelu 407. Novým prvkem, který se opakuje na mlhovkách i světlometech jsou spodní hrany světel se schůdkem, který zřejmě dostane i nový Superb.

Citroëny střední třídy měly vždy velké rozvory a hodnota 2820 mm na tuto tradici navazuje. O 80 mm zkrácená platforma většího C6 (s tímto modelem sdílí C5 i nápravy) je základem pro jeden z nejdelších rozvorů ve třídě. Velký konkurent Mondea má ve verzi sedan vnější rozměry 4780 x 1860 x 1450 mm. Kombi je o 50 milimetrů delší a o 30 milimetrů vyšší.

Na většině fotografií jsou vozy na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/45 R18, které exaktně vyplňují výřezy v blatnících. Boční profil sedanu ukazuje preferenci prostoru pro cestující před místem pro zavazadla. Mimořádně velké prosklení předních dveří vyřešili tvůrci zavedením malého trojúhelníkového okna, které je na pevno. O málo menší pár zadní dveří má tvar, prakticky neovlivněný zadním blatníkem. I když by na to výrobce měl zřejmě právo, neoznačuje svůj nový model módním zařazením mezi "čtyřdveřová kupé".

Kombi (4,83 m x 1,86 m x 1,48 m, rozvor 2,82 m) bude jistě velmi populární volbou, protože k tradiční prostornosti Citroën přidal ještě dynamické tvary. Aby se opticky rozbil vysoký a mohutný ponton karoserie, budou do spodní boční části nárazníků a bočních dveří zakomponovány chromované ozdobné lišty. Významným stylistickým prvkem zůstávají i v nové generaci koncová světla.

Komfortní a sportovní jízda?

Interiér nového Citroënu vzbuzuje na fotografiích respekt. Precizně tvarovaná křesla a moderně, ale současně přehledně navržený přístrojový štít patří k dominantám prostoru pro posádku. Komfort zvyšující novinkou je příplatková masážní funkce sedadel. Poprvé vidíme také druhou generaci volantu s pevným středem. Nová je také navigace NaviDrive se širokoúhlým displejem. Podle prvních informací ze zahraničního tisku bude v sedanu nad zadními sedadly o málo méně místa než v současném liftbacku, ale majitelé dnešních Cé-pětek vědí, že na v této oblasti patří už dnes Citroen ke špičce třídy. Zavazadelník kombi snese přísný metr, když dělená sedadla po sklopení vytvoří zcela rovnou plochu. Na konkrétní údaje o objemu si ale zatím musíme počkat.

Výrobce zdůrazňuje sportovní polohu řidiče za volantem, která rozhodně nepatřila k vlastnostem předchozího modelu. Co naopak bylo dále rozvíjeno je zaměření na akustickou pohodu na palubě. Použité prostředky jsou známé z dražších prémiových modelů, od vrstvených skel, po uložení náprav, motoru a dalších komponent, až po materiály tlumící hluk a vibrace na kapotě, v podlaze, ve dveřích nebo ve stropě. Všechna okna mohou být za příplatek vícevrstvá, když mezi dvěma skly bude pomáhat tlumit vnější hluk plastová folie.

Radikální obrat představuje také řešení v oblasti podvozku. Po dlouhých letech vlády komfortního, ale ne právě sportovního hydropneumatického odpružení bude v nabídce jak nejnovější elektronicky řízený systém Hydractive 3 Plus, tak také konvenční odpružení ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči pérování.

Motory

Nabídka pohonných jednotek se skládá ze tří zážehových a čtyř vznětových motorů. Pro příznivce benzinu má být k dispozici čtyřválec o objemu 1,8 l (92 kW), větší čtyřválec 2,0 l (103 kW) a na vrcholu zážehových agregátů se usadí již tradiční třílitrový šestiválec s výkonem 155 kW.

Citroen C5 - zážehové motory
Motor1.8i 16V2.0i 16V3.0i V6
Zdvihový objem [cm3]174919972946
Válce/ventily4/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]92/6000103/6000155/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]170/3750200/4000290/3750
Max. rychlost [km/h]200210224
Zrychlení 0-100 km/h [s]---
Komb. spotřeba [l/100 km]7,98,410,5

Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky bude připravena o něco bohatší nabídka, která má začínat motorem 1.6 HDi o výkonu 80 kW. Následují čtyřválce 2.0 HDi (100 kW) a 2.2 HDi (125 kW). Vrchol vznětových motorů obsadí šestiválec 2.7 HDi, který má disponovat výkonem 155 kW. Právě tato volba přidá modelu na prestiži, protože německá konkurence v současnosti šestiválcovými turbodiesely v této třídě nedisponuje a některé důležité modely (Passat, ale ani nový Superb) takový motor v dohledné době nedostanou.

Citroen C5 - vznětové motory
Motor1.6 HDi2.0 HDi2.2 HDi2.7 HDi V6
Zdvihový objem [cm3]1560199721792720
Válce/ventily4/44/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]80/4000100/4000125/4000150/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]240/1750320/2000370/1500440/1900
Max. rychlost [km/h]191204219224
Zrychlení 0-100 km/h [s]----
Komb. spotřeba [l/100 km]5,66,06,58,5

Před Vánoci - ve čtvrtek 20.12.2007 - byl v Rennes vyroben poslední exemplář první generace Citroenu C5 s pořadovým číslem 720.000. Přes svátky pak proběhla přestavba výrobní linky na nový model a na začátku roku 2008 začala ve východofrancouszké automobilka PSA nabíhat výroba nové generace.

Ondřej Láník
Diskuze (202)
20. 1. 2012 16:04
mám dotaz
U Citroenu žádného není pohon 4x4 ? C5 také ne ?
10. 2. 2008 21:38
Re: krása
>:D :yes: >:D :yes: >:D
Avatar - skejpa
10. 2. 2008 10:31
Re: spolehlivost?
no pozrel sem ! tak treba Autobild ma citroen na 17/23 mist (minuly rok 21/24 - pred renaultem). francouzi uz na tom sou pomalu hur nez italove takze je myslim na case aby s tim zacali neco delat. C5 by mohla tuhle povest vylepsit... a probud se prosim, nez se zacnes vztekat...
Avatar - pallas
10. 2. 2008 03:32
Re: Cíťa
Ked ukazali na autosalone v 50-tych rokoch model DS, niekolko tisic objednavok hned v prvy den. A to sa na nom nikto z objednavajucich ani nepreviezol.
Avatar - pallas
10. 2. 2008 01:47
Re: Héézkýý
to by veru mohli. Ale echt stvorkolku, nie tu pseudo 4x4 ako v Oktavke a Passate.