Nový motor 5,5 V8 Biturbo pro Mercedes-Benz CL 63 AMG a S 63 AMG
Nový agregát je významným krokem ve firemní strategii AMG Performance 2015, ve které se automobilka zavázala snížit u modelů AMG spotřebu paliva a zlepšit čistotu výfukových plynů při zachování nebo zlepšení jízdních výkonů.
Hlavní technickou inovací na poli zlepšování účinnosti je zvedení kombinace přímého vstřikování s piezoelektrickými vstřikovači řízeného paprskem, přeplňování výfukovými turbodmychadly a systému start-stop. Revizí prošla ale i převodovka AMG Speedshift MCT.
Osmiválcová pohonná jednotka nese interní kód M157. Její zdvihový objem je 5461 cm3, což představuje zmenšení o 12 % ve srovnání s atmosférickým motorem M155. Jde o původní konstrukci divize AMG, některá řešení ale agregát sdílí s motorem M278 (4,7 V8 biturbo v novém CL 500 a S 500), vrtání 98,0 mm a zdvih 90,5 mm jsou zase shodné s atmosférickým 5,5 V8 (M273) v dosavadních CL 500 a S 500. Je osazen čtyřventilovým rozvodem, variabilním časováním sacích ventilů, mezichladičem stlačeného vzduchu typu vzduch/voda a inteligentním alternátorem.
Suchá hmotnost motoru je 204 kg. Blok motoru je vyroben z odlévané hliníkové slitiny a nese vložky válců s povrchem Silitec. Nízké tření mezi písty a stěnami válců je dále podpořeno odvětrávacími otvory, které napomáhají vyrovnávání tlaků v prostorech pod písty. Odsáváním vzduchu z válce, kde se píst pohybuje směrem dolu, dochází ke snížení ztrát.
Olejový okruh není chlazen přímo, ale prostřednictvím výměníku olej/voda. Pouze v případě, že tento chladič není schopen udržet požadovanou teplotu oleje, aktivuje se pomocí termostatu přídavný okruh, který připojí externí chladič olej/vzduch. Díky tomuto řešení se olej po startu motoru rychleji zahřeje, protože v prvních minutách je dodatečně ohříván chladicí kapalinou.
Palivový systém využívá vysokotlaké čerpadlo (tlak 6 bar) v zavazadlovém prostoru, v palivové liště na motoru je podle požadavků řídicí jednotky udržován tlak mezi 100 a 200 bar.
Dvojice turbodmychadel se nachází po stranách bloku motoru. Při plné zátěži se roztáčí až na 185.000 min-1 a dohromady mohou za hodinu natlačit do spalovacích prostorů až 1750 kg vzduchu. Místo obvyklého blow-off ventilu jsou turba doplněna jen o elektropneumaticky ovládaný obtokový ventil, který uměle snižuje plnící tlak při nízké zátěži, což snižuje spotřebu paliva. Dalším unikátním řešením je připevnění turbodmychadel k výfukovým svodům pomocí pevných svarů.
Výkon standardní specifikace je 400 kW (544 k) při 5500 min-1 a maximum točivého momentu 800 Nm mezi 2000 a 4500 min-1. To představuje nárůst o 14 kW a 170 Nm při snížení kombinované spotřeby o 3,9 litru (o 25 %) na 10,5 l/100 km. Emise CO2 díky přechodu na emisní normu Euro 5 klesly ještě výrazněji: z 344 na 244 g/km. Všechny hodnoty platí jak pro faceliftovanou třídu CL, tak pro třídu S.
Mercedes zároveň nabídne AMG Performance paket, který zvýší výkon na 420 kW (571 k) a maximum točivého momentu na 900 Nm mezi 2250 a 3750 min-1. Díky tomu se akcelerace z 0 na 100 km/h při nezměněné normované spotřebě zkrátí o jednu desetinu, omezovač rychlosti je posunutý z 250 na 300 km/h.
Hlavním rozdílem mezi standardním nastavením a AMG Performance paketem je zvýšení plnícího tlaku turbodmychadel z 1,0 na 1,3 bar. Při kompresním poměru 10,0:1 to znamená zvýšení tlaku ve válcích z 18,5 na 20,8 bar.
Mercedes-Benz CL 63 AMG a S 63 AMG - srovnání technických dat | |||
Motor | původní 63 AMG | nové 63 AMG | 63 AMG Performance |
Rok výroby | 2006-2010 | od 2010 | od 2010 |
Převodovka | 7A | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 6208 | 5461 | 5461 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 386/6800 | 400/5500 | 420/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 630/5200 | 800/2000-4500 | 900/2250-3750 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 300 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 4,5 | 4,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 14,4 | 10,5 | 10,5 |
Nové modely bude možné snadno odlišit podle nápisu V8 Biturbo na předních blatnících. Nová generace osmiválcových AMG tak sleduje vzor zavedený u modelů CL 65 AMG, S 65 AMG a SL 65 AMG, které nesou nápis V12 Biturbo. Dalším vizuálním odlišením modelů V8 a V12 od AMG budou (kromě chromových doplňků různých designů kol) koncovky výfuku – osmiválce mají čtvercové, zatímco dvanáctiválce oválné.
Příchod motoru M157 5,5 V8 Biturbo ovšem neznamená úplný konec M156 6,2 V8. Ten se zatím dodává do ostatních modelů s označením 63 AMG (především třídy C, E a také velká SUV od Mercedesu) a v evoluci M159 se bude i nadále montovat do sportovního kupé SLS AMG.