Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový poplatek za hluk a znečištění: Kamiony tím přispějí na protihlukové stěny

ČTK ČTK 17. 11. 2020 • 19:50
11
32
Zobrazit náhledy (11)
Autem do Chorvatska 2020 Autem do Chorvatska 2020 Autem do Chorvatska 2020 Autem do Chorvatska 2020 Autem do Chorvatska 2020 Mikulovem projede denně až 20 tisíc automobilů. Obchvat chybí jako sůl.

Kamionoví dopravci si v příštím roce za mýto připlatí, platby za užití dálnic navýší poplatky za hluk a znečištění.

Vedle toho se změní i některé další sazby včetně slev na mýtu. Úpravy mýtných sazeb dnes schválila vláda. Výběry z mýta by se tím měly ve srovnání s loňskem zvýšit o 1,6 miliardy korun, celkem by příjmy měly činit 12,6 miliardy korun. Ministerstvo dopravy chce příjmy z nových poplatků využít ke zmírnění dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.

"Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic první třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí," uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Dodal, že podobné poplatky mají v mýtných sazbách zahrnuty například i v Rakousku nebo Německu.

Výše poplatků se bude nově počítat podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak bude klíčová také emisní norma vozu. Poplatek tak bude stoupat spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek bude klesat, u vyšší emisní normy než EURO VI bude poplatek nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav.

Úpravy mýtných sazeb ovšem počítají i se změnou slev pro dopravce na mýtném. Změna mezních hodnot pro výpočet slevy by měla navýšit slevy pro dopravce o zhruba 43 milionů korun. Výše slevy bude stoupat při vyšších platbách za mýto. Například při poplatcích za 75.000 korun za rok bude sleva pět procent, při poplatcích nad 300.000 korun za rok pak už 13 procent. Uspořit mají autobusoví dopravci, a to zhruba 38 milionů korun. Změny budou i u kategorizace jednotlivých emisních tříd.

Mýtný systém od letošního roku funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od loňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll.

Související články

Témata
7. 5. 2021 15:40
Nesmysl
Je to nesmysl a kdyby radši řešili fakt důležité věci jako je překládání kamionů a dodávek, nebo nedodržování povinných pauz u dodávek. Jak tu píše kolega, tak tohle zaplatí všichni řidiči, protože se masivně zvednou ceny přeprav a zaplatí to ve finále koncový zákazník. Fakt je mi z toho špatně. Hlavně, že to, že řidiči jezdí 14 hodin denně, nikdo pořádně neřeší. Ještě se tím chlubí sami řidiči na internetu. Dělal jsem řidiče na osmipaletě dva roky a šel jsem z toho pryč. Nebýt CBD od firmy Cibdol z https://www.cibdol.cz/cbd-olej, které mi rovnalo spánkový režim přes dny pauz, tak už jsem buď bez papírů nebo ještě hůř. Ale to se samozřejmě neřeší...
19. 11. 2020 09:29
Re: Pražský okruh
No pokud vím, tak peníze z ekodaně šly na dotace na výměnu starých kotlů. Což taky považuju za pěknou blbost. Spotřební daně z paliv taky nešly do budování infrastruktury apod.
Avatar - Stejsn
18. 11. 2020 12:49
Pražský okruh
Od doby, co dostavěli jihozápadní část pražského okruhu nemůžu spát s otevřeným oknem, hluk z této dálnice je značný (a to jí mám cca 2km od oken). Protihlukové valy nebo něco podobného bych proto opravdu uvítal. Ovšem na ždímání peněz věřím, na investici těchto peněz určitě ne. To je jako s ekodaní za stará auta - kam ty desítky miliard šly? Do ekologie spojené s likvidací starých aut? Prdlajs! Do záplat důchodového fondu, který se mezitím prožral jinde.
18. 11. 2020 08:18
Na hlavu
Zvýšenie poplatkov alebo zavedenie nových ešte nikdy nič nevyriešilo, a ekológiu alebo hluk už vôbec nie. Akurát to kopec ľudí naserie a vyženie im z vreciek peniaze, ktoré zase pristanú v iných vreckách.
Na hlavu je celý systém, ktorý sa systémom ani nedá nazvať, je to proste chaos a bordel. Jeden dopravca posiela kamióny servítkov z Poľska do Talianska, druhý z Talianska do Turecka a tretí z Turecka do Poľska. A je to vraj vporiadku, lebo to všetko sa zaplatí. A nikoho nekašle, že vozíme obrovské množstvá tovaru po štipkách v tisícoch a tisícoch kamiónov krížom-krážom po svete úplne zbytočne. Však peniaze tečú, že...
Avatar - KANKUNEN
18. 11. 2020 07:21
Výcuc peněz v přímém přenosu
my to zaplatíme a uživíme tím tisíce uředníků.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud