Nový Volkswagen Jetta oficiálně. Vyrostl a nabízí osmikvalt. Přijde i do Evropy?
Nejpopulárnějším Volkswagenem v Evropě je hatchback Golf, v jiných koutech ale vládne jiný kompakt, sedan Jetta, který za dobu své historie vznikl již v 17,5 milionu kusech. Nyní nastupuje jeho nová, už sedmá generace, která debutuje na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu. Pro Evropu se s novou Jettou však v současné chvíli nepočítá.
Jetta zůstává i v nové generaci typickým sedanem, přestože Volkswagen zdůrazňuje sportovnější charakter než u předchůdců. Auto svými hlavními světlomety trochu připomíná zmenšený Passat, základem je jako u něj platforma MQB, při návrhu se pak hodně myslelo na aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu má hodnotu 0,27, což je o 10 % lepší hodnota než u předchůdce.
Naopak interiér svojí koncepcí připomíná spíše aktuální Polo, s obrazovkou multimediálního systému nad výdechy ventilace. Přístrojový štít je u vyšších verzí digitální, jak je dnes módním trendem. Volkswagen zdůrazňuje i nové sedačky, ty přední mohou být elektricky ovládané a vedle vyhřívání doplněné také o ventilaci.
Mezigeneračně se vůz natáhl o 43 mm na 4.702 mm, rozvor potom o 35 mm na 2.686 mm. Auto se také rozšiřovalo, o 21 mm na 1.799 mm a lehce zvyšovalo, o šest milimetrů na 1.459 mm, což mělo přinést více vnitřního prostoru. Třeba zavazadelník ale zůstal na 510 litrech objemu.
Zajímavou informací je ta o pohonném ústrojí. Zatímco v Evropě Volkswagen postupně přezbrojuje na nové 1.5 TSI, Jetta si prozatím uchovává stávající zážehový čtyřválec 1.4 TSI se 110 kW. Spárován bude se šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. To je tak odlišné řešení proti Evropě, kde Volkswagen dlouhodobě propaguje dvouspojkovou převodovku DSG.
Výbava odpovídá dnešním trendům, k dispozici jsou takové systémy jako hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu nebo automatické brzdění. Už v základu pak Jetta má diodové světlomety.
Nejnovější generace Jetty je primárně navržena podle potřeb amerických zákazníků, v USA ostatně bude nadále patřit mezi klíčové modely značky. Naopak s prodejem v Evropě se v tuto chvíli nepočítá, zájem o sedany je na starém kontinentu minimální, a proto se i minulá generace u nás postupně přestala prodávat.
Historie Jetty se začala psát již v roce 1979, kdy přišla na trh jako Golf s větším zavazadelníkem. S Golfem měla Jetta vždy mnoho společného, až dosavadní, šestá generace využila vlastní styl. Zatímco v Evropě byla třeba třetí generace Jetty známá jako Vento a čtvrtá jako Bora, v Americe si vždy uchovala původní označení. V Číně se pak nabízí sesterský model nazvaný Sagitar.