TEST VW Jetta 2,0 TDI DSG – Passátek
Název Jetta se do Evropy vrátil už o generaci dříve, až aktuální provedení ale přineslo doopravdy samostatnou pozici v modelovém portfoliu. Design, rozměry a částečně i technika se totiž konečně odpoutaly od sesterského hatchbacku Golf.
Pozice Jetty v rámci koncernového plánování je poněkud schizofrenní. Má totiž plnit protichůdné úkoly – neohrožovat větší a dražší Passat, smysluplně fungovat po boku Škody Octavia, zároveň obstát ve srovnání s konkurencí a při tom všem uspět na americkém trhu, který je pro tento model primárním odbytištěm.
Vyplývá z toho jediné: Jetta měla být od počátku relativně jednoduché auto, přitom ale ne laciné. Přece jen nesmí dělat značce Volkswagen ostudu.
Začíná to vnějším designem. Ten je mimořádně vyvážený a chyby se hledají jen těžko. Čistě z estetického hlediska by Jetta snesla delší rozvor a kratší zadní převis, proti často neforemným konkurentům jde ale spíš o nepodstatný detail.
Snaha šetřit je patrná z lacině vypadající optiky halogenových světel, jinak ale Volkswagen dodržel kvalitativní standard. Nechybí blikače v krytech zpětných zrcátek, krátká anténa nebo moderní grafika koncových světel. Výsledný dojem u výbavy Highline podtrhují pohledná 17palcová kola, která lze získat za 8.400,- Kč nebo v paketu s další výbavou za 10.400,- Kč.
Interiér i přes značené množství sdílených částí vypadá lépe než ten v Golfu. Přístrojový štít zasazený do matného plastu působí dobře a palubní deska tvoří kolem řidiče jednotný celek, který navozuje příjemnou atmosféru. Také výplně dveří mají hodnotnější design než v Golfu.
Prostorem se rozhodně nešetřilo. Místa je dostatek v podélném i příčném směru. Stěžovat si mohou jen vyšší pasažéři na zadních místech, protože elegantně klesající linie střechy uvnitř snižuje výšku nad sedadlem na 92 cm.
Hned na několika místech je ovšem patrná snaha zlevnit výrobu. Středová loketní opěrka je pevná – nelze ani nastavit výškově, ani podélně posouvat. Všechny přihrádky na středovém tunelu jsou otevřené, startovací tlačítko (v případě, že je vůz vybaven bezklíčovým vstupem Keyless Access) má své místo nečekaně před řadicí pákou. V zavazadelníku je pak potřeba dávat pozor na vzpěry, které zasahují do prostoru pro zavazadla.
Všechny tyto drobné nedostatky zajišťují, aby měla Jetta dostatečný odstup od plnohodnotného sedanu Passat, který přitom kontruje i prostornější kabinou a podstatně pestřejší nabídkou motorů i příplatkových výbav.
O pohon testované Jetty se stará motor 2,0 TDI o výkonu 103 kW. Pro sedan vážící 1441 kg je to víc než dostačující motorizace. Agregát s 320 Nm od 1750 min-1 má vždy potřebnou rezervu a i v dálničních rychlostech se jedná o nadstandardní pohon. Prázdný vůz snadno dosáhne i maximální rychlosti, která je udávaná na 208 km/h.
V poměru dynamiky a spotřeby nemá 2,0 TDI v rámci řady Jetta obdobu. Při rychlosti 100 km/h točí turbodiesel 1900 min-1 a spotřebuje 4,4 l/100 km. Dálničních 130 km/h znamená 2500 min-1 a navzdory těmto relativně vyšším otáčkám umírněný odběr 5,7 l/100 km.
Dle továrních údajů přitom převodovka DSG hospodaření s palivem mírně zhoršuje. Jedná se však o vyspělé řešení pro ty, kdo nechtějí v dieselovém sedanu řadit manuálně. Dokáže držet motor v nízkých otáčkách a přitom účinně podřazovat o více převodů ve chvílích, kdy je to potřeba. Jedinou slabinou tak zůstává neschopnost jemných manévrů při parkování. Zejména na zpátečku se auto rozjíždí prudce, a tak je popojíždění ve skutečnosti tvořeno přískoky.
Tato vlastnost je ale jediným jízdním nedostatkem Jetty. V případě specifikace se 17palcovými koly, které znamenají rozšíření výbavy o sportovní podvozek, si lze ještě stěžovat na tlumení výtluků a dalších nedostatků českých cest.
Ovladatelnost ale zaslouží samou chválu. Jetta působí lehce, je stabilní a důsledně neutrální. Přidejte k tomu perfektní výhled vpřed i do stran a přímé reakce. Vzniká jízdně nejlepší kompaktní sedan, který je o kousek lepší než konkurenční Ford Focus s turbodieselem.
K tomu Jetta přidává i dobré odhlučnění. Nápravy nebouchají, protože si auto nesedá na dorazy, valivý hluk od kol je dobře utlumen a zvuk motoru se společně s obtékajícím vzduchem na dálnici slévají do nerušící zvukové kulisy. Lepší odhlučnění v daném segmentu nabízí jen nový Focus.
Zatím to vypadá na bezvadný výkon. Jetta i přes mexické rodiště a globální zaměření nemá nic, co by mohlo Evropanovi výrazněji vadit. Funguje jako každý jiný Volkswagen, nízkonákladová orientace většiny konkurentů mu navíc automaticky zajišťuje postavení na vrcholu segmentu.
Přesto existuje jedna zřetelná slabina Jetty, a ta se ukazuje při pohledu do ceníku. První cena 432.900,- Kč je o třetinu vyšší než u většiny konkurentů. Co na tom, že standard výbavy Comfortline je velmi slušný – auta jako Hyundai Elantra, Mazda3 sedan nebo Renault Fluence pořídíte levněji o sto a více tisíc. Vzhledem ke kvalitám Jetty ale můžeme označit tento cenový rozdíl za oprávněný.
Model | VW Jetta | Ford Focus | Renault Fluence | Renault Latitude |
Výbava | Highline | Titanium | Privilege | Privilege |
Motor | 1,6 TDI/77 kW | 2,0 TDCi/103 kW | 1,5 dCi/81 kW | 2,0 dCi/127 kW |
Základní cena | 515.900,- | 541.690,- | 369.900,- | 679.900,- |
Vybraná standardní výbava | ||||
Mlhovky | S | S | S | S |
Multifunkční volant | S | S | S | S |
Tempomat | S | S | S | S |
Příplatková výbava | ||||
Bezklíčový vstup | 8.200,- | 10.500,- | S | S |
Bluetooth | 6.300,- | S | 4.100,- | S |
Duální klimatizace | 6.000,- | S | S | S |
Metalický lak | 13.700,- | 13.900,- | 13.700,- | 20.000,- |
Navigace | 17.400,- | 24.100,- | S | S |
Parkovací senzory P+Z | 12.800,- | 15.000,- | jen Z | jen Z |
Vyhřívání sedadel | se senzory | 11.900,- | 5.100,- | 5.000,- |
Xenonové světlomety | 31.900,- | 29.900,- | 20.200,- | S |
Převodovka DSG/AT | 55.600,- | 50.000,- | 30.000,- | S |
Příplatek 2,0 TDI | 56.400,- | S | nevyrábí se | S |
Cena při shodné výbavě | 724.200,- | 696.990,- | 443.000,- | 704.900,- |
Ano, ceny z výše uvedené tabulky zasahují do teritoria sedanů střední třídy. Jetta dokonce opravdu dokáže být smysluplnou alternativou k Passatu. Cena dvoulitrového turbodieselu s DSG se ale nebezpečně přibližuje stejné motorizaci ve větším Passatu. I proto tento motor od letošního léta na českém trhu končí, Volkswagen bude Jettu po zeštíhlení nabídky prodávat jen jako 1,6 TDI a 1,2 TSI nebo 1,4 TSI.
Tento test proto můžete brát jako takové malé rozloučení s Jettou 2,0 TDI. Dřívější zkušenost ale ukazuje, že i menší turbodiesel je pro kompaktní čtyřdveřový VW vhodnou motorizací. Nižší výkon je u něj vyvážen nižší spotřebou a o 56 tisíc nižší cenou, která staví daný model na dostupnější úroveň. I pak ale platí: musíte opravdu chtít sedan, abyste dali Jettě přednost před obdobným Golfem.
První cena vozu | 432.900,- Kč (Comfortline 1,2 TSI/77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 519.700,- Kč (Comfortline 2,0 TDI/103 kW)* |
Základní cena testovaného vozu | 627.300,- Kč (Highline 2,0 TDI/103 kW DSG)* |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 689.500,- Kč (Highline 2,0 TDI/103 kW DSG)* |
* není na českém trhu v nabídce |
Plusy
- Výkonný a dobře utlumený motor
- Neutrální jízdní vlastnosti
- Ergonomie palubní desky
- Prostorný interiér
Minusy
- Horší komfort odpružení na nerovném povrchu
- Vyšší ceny
- Pevná loketní opěrka
- Méně odkládacích prostor