Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový vznětový osmiválec 4.2 TDI pro Audi A8

Libor Zezulka
Diskuze (28)
Audi zvednulo hozenou rukavici Mercedesu a představilo v luxusní A8 nový vznětový osmiválec 4.2 TDI, jehož výkon dosahuje 240 kW.

Audi se nenechalo zahanbit novým vznětovým osmiválcem od Mercedesu s úctyhodnými parametry (231 kW výkonu a 720 Nm točivého momentu) a vyrukovalo s nástupcem motoru 4.0 TDI - osmiválcem 4.2 TDI. Jak vyplývá z označení, proti předchůdci se zvětšil objem o 0,2 litru na 4134 cm3, vrtání narostlo o 2 mm, zdvih zůstal nezměněn (95,5 mm). Jednotka přeplňovaná dvěma turbodmychadly měří na délku 520 mm.

Blok motoru váží pouhých 62 kilogramů, celý motor potom 255 kg, což je o 15 méně než u 4.0 TDI. Co by to však bylo za nový motor, kdyby nevzrostl výkon, točivý moment, či v nejlepším případě obojí. Co se výkonu týče, ve srovnání s 202 kW výkonu agregátu 4.0 TDI narostl dosti výrazně, a to na rovných 240 kW při 3750 ot./min. Točivý moment 650 Nm zůstává podle všeho nezměněn a nadále dosahuje 650 Nm mezi 1600 – 3500 otáčkami.

Přes nárůst výkonu se podařilo snížit kombinovanou spotřebu z původních 9,6 litru na 9,4 litru nafty na 100 km. Po vzoru vznětového šestiválce 3.0 TDI spoléhá i 4.2 TDI na systém přímého vstřikování paliva common-rail třetí generace firmy Bosch s piezoelektrickými vstřikovači (podrobněji se o něm dočtete v našem starším článku), přičemž maximální plnící tlak dosahuje 1600 bar.

Jednotka, která bude nejdříve pohánět vlajkovou loď A8, splňuje emisní normu Euro IV a poskytuje luxusnímu korábu výbornou dynamiku. Na 100 km/h zrychlí A8 za 5,9 sekund a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h (elektronicky omezena). Samozřejmostí je šestistupňová převodovka Tiptronic a pohon všech kol Quattro. Audi A8 4.2 TDI se objeví na trhu v třetím čtvrtletí tohoto roku, základní cena v Německu bude 81 000 eur.

Libor Zezulka
Diskuze (28)