Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nuselský most dnes slaví 40 let

David Bureš
Diskuze (11)
Plány na přemostění Nuselského údolí se datují na začátek 20. století, Nuselský most byl nicméně dokončen až v sedmdesátých letech.

Nuselský most byl slavnostně otevřen 22. února 1973, v letošním roce tak slaví 40 let své existence. Most přes Nuselské údolí patří mezi dominanty Prahy a mezi klíčové dopravní stavby hlavního města – každý den tu projede na 300.000 aut.

Most, který do května 1990 nesl jméno Klementa Gottwalda, je dlouhý 485 metrů a široký 26,5 metru. Stavba váží zhruba 64.800 tun a nad údolím se klene ve výšce 42,5 metru. Pod šestiproudou komunikací a chodníky je tubus metra, které zde začalo projíždět 9. května 1974.

Železobetonový most se čtyřmi pilíři navrhli v šedesátých letech Stanislav Hubička, Svatopluk Kobr a Vojtěch Michálek, přičemž jen první z nich dnes ještě žije. Plány na přemostění Nuselského údolí se datují na začátek 20. století, autorem prvního návrhu byl před 110 lety Jaroslav Marjanka, jehož plány počítaly s ocelovým mostem. Patnáct let na to vznikl další projekt, jehož tvůrcem byl Stanislav Bechyně, který navrhl železobetonový most.

Stavba mostu spojujícího Pankrác a Karlov nakonec odstartovala 11. ledna 1965, kdy se začaly hloubit 16metrové jámy pro pilíře. Kvůli výstavbě přemostění bylo v údolí zdemolováno 17 budov.

Prvotní plány počítaly s podpovrchovou tramvají vedoucí uvnitř mostu, v průběhu stavby ale bylo rozhodnuto, že Praha místo ní použije metro. Kvůli tomu musela být jinak řešena předmostí a nájezdové komunikace.

V listopadu 1970 prošla hrubá stavba zatěžkávací zkouškou, k níž bylo mimo jiné použito přes 60 tanků. Jelikož navazující stavby severojižní magistrály nebyly v té době hotovy, s otevřením mostu se tolik nespěchalo. Proto byl otevřen až v roce 1973.

„Nuselák“ už byl několikrát uzavřen, v květnu 1981 kvůli rekonstrukci izolace pod vozovkou, v roce 2000 kvůli kongresu Mezinárodního měnového fondu a Světové banky a kvůli zasedání NATO o dva roky později. Dalšího zavření se dočkáme do konce desetiletí, kdy bude probíhat generální rekonstrukce mostu. Ta patrně ochromí dopravu ve velké části Prahy.

Nuselský most je rovněž nechvalně proslulý sebevrahy. Zábradlí bylo podle tehdejších norem zprvu vysoké jen 120 centimetrů, poté se postupně zvyšovalo. Dnes most hlídají i kamery. Skokem z mostu spáchalo sebevraždu přes 300 lidí. Vysoký počet znamenal, že se obyvatelé Nuslí při přecházejí ulice pod „Nuselákem“ údajně dívali i nahoru. Není nicméně známo, že by nějaký sebevrah trefil chodce.

David Bureš
Diskuze (11)
23. 2. 2013 22:20
Re: Asociace
Svítit se, samozřejmě, musí. Za snížené viditelnosti. Nebo když je polární noc. :-!

Jinak kdo nevidí i ve dne, ať raději vrátí papíry. A je mi jedno, že sedí s i celou rodinou v parlamentu a že mají továrnu na žárovky do aut.
Avatar - Ada je zase tady
23. 2. 2013 21:19
Asociace
Vždy, když jedu po Nuseláku, vzpomenu na zcela hloupý a nesmyslný zákon o povinném celodenním svícení. Popojíždění v zácpě na Nuseláku za plného slunečního světla při okolní teplotě 30°C je dobrým příkladem takové blbosti. :no:
23. 2. 2013 12:49
Podle neoficiálních informací
bude rekonstrukce stát 10x víc než ve skutečnosti ale všechno bude navenek naprosto v pořádku. Záruka na odvedenou práci bude v tajné smluvě stanovena na půl roku. Rekonstrukci bude řídit podle neoficiálních informací nějaký Janoušek s Bémem ;-)
Avatar - lordlord
23. 2. 2013 09:58
.
těch tanků bylo 66, viděl jsem i fotky, kdy při testech mostu z vozovky odpalovali nějaké rakety
Avatar - Pekelná Micinka
22. 2. 2013 22:35
Re: Výročí Nuseláku
Myslím, že daleko chmurnější téma je chování velké skupiny lidí v silničním provozu a následky z toho plynoucí pro mnoho nevinných.