Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
42 Fotogalerie

Odvrácená strana zlevňování elektromobilů. Ford žádá nižší ceny od dodavatelů

Marek Bednář

Ford tratí na elektromobilech desítky miliard. Žádá své subdodavatele, aby mu pomohli zlevnit výrobu, mimo jiné i pomocí nápadů.

Automobilka Ford ve Spojených státech snížila ceny svých elektromobilů ve snaze udržet krok se zlevňováním, které zahájila Tesla. Ceny Mustangu Mach-E tedy během letošního roku klesly o 17 % – a to samozřejmě zapříčinilo významný nárůst poptávky. Podle webu Electrek, který zprávu přináší, o 141 %.

V prvním čtvrtletí letoška tak byl Mach-E druhým nejprodávanějším elektrickým SUV po Tesle Model Y v USA. Prodalo se jich 9.589 kusů, meziročně o 77 % více. F-150 Lightning, nejprodávanější elektrický pick-up v USA, viděl nárůst osmdesátiprocentní na 7.743 kusů, dodávka E-Transit dokonce o 148 % na 2.891 kusů.

Je tedy elektromobilní divize Fordu, nazvaná Model e, konečně v zisku? Nikoliv – ohlásila ztrátu 1,3 miliardy dolarů. (29,6 miliardy korun). Loňský rok přitom ukončila se ztrátou 4,7 miliardy dolarů (106,9 miliardy korun) a automobilka předpokládá, že se to jen tak nezlepší. Letos očekává ztrátu divize dalších 5,5 miliardy dolarů (125,1 miliardy korun).

Video placeholder
Ford Mustang Mach-E Rallye: Video z testování • Zdroj: Ford

Již zpomalil vývoj sedmimístného elektrického SUV, podle šéfa Jima Farleyho v rámci snahy o „významné snížení nákladů na baterie“. Farley věří, že Ford je schopný lépe bojovat s konkurencí pomocí menších, dostupnějších elektromobilů, a tak se v automobilce přesouvají finance směrem k „optimalizaci ziskovosti“.

Aby divize Model e mohla stát samostatně – Farley zdůraznil, že je to potřeba –, samozřejmě se také snaží o snižování nákladů. Jednou z cest je žádost Fordu o pomoc se snižováním nákladů na elektromobily, adresovaná subdodavatelům. Jinými slovy, Ford žádá subdodavatele, aby snížili své ceny.

Ovšem, nejen to. „Potřebujeme vaše nejlepší nápady ke snížení nákladů, i ty, které jsme dříve odmítli,“ cituje Electrek šéfku dodavatelského řetězce Fordu Liz Doorovou. Možnosti podle ní jsou i v „úpravách kapacity směrem dolů“, mimo jiné.

To ovšem nejsou požadavky mimo mísu, každá firma se snaží nakupovat co nejlevněji, ať vyrábí elektromobily či třeba polštáře. Tvrdá cenová válka na poli elektromobilů však může mít dopad na poslední, avšak klíčový článek výrobního řetězce – dělníka na lince.

Již jsme byli svědky něčeho podobného v Číně, kde v loňském roce automobilky i subdodavatelé snižovali dělníkům variabilní odměny, tedy tu součást mzdy, kterou jim zákon dovoluje upravovat. Pokles byl v řádech desítek procent, v některých případech dokonce i přes polovinu.

Že by tak drastický pokles mohl hrozit v USA, není příliš pravděpodobné. Jednak v Číně za nutností extrémně šetřit stálo i špatné plánování automobilek, kterým v důsledku běžely naddimenzované výrobní linky třeba i na pouhou polovinu kapacity.

A jednak, velká část amerických pracovníků na dělnických pozicích v automobilovém průmyslu je zastupována odborovou organizací UAW, United Auto Workers. Ta je velmi silná a na podzim loňského roku stávkami vymohla zrovna u Fordu zvýšení mezd o více než desetinu a navíc závazek dalšího nárůstu do budoucích let.

Pokud vás napadne jistý příměr o pozici mezi mlýnskými kameny, nebudete nejspíš daleko od pravdy. Je-li na jedné straně požadavek na růst mezd a na druhé potřeba snižování prodejních cen elektromobilů, a zároveň je výsledek hospodaření hluboko v červených číslech, Ford nemá kromě zdražování konvenčních aut moc jiných cest k šetření, než je právě snaha o levnější nakupování součástek.