Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Sorento III (typ UM): Motor je zdravý!

Svět motorů Svět motorů 1. 12. 2022 • 15:04
31
Zobrazit náhledy (31)
Příplatkovou třetí řadu sedadel má zhruba čtvrtina inzerovaných ojetin. Přístup dozadu je trochu krkolomnější, ale děti to zvládnou. Dokonce budou mít i své vlastní ovládání ventilace. Příplatkovou třetí řadu sedadel má zhruba čtvrtina inzerovaných ojetin. Přístup dozadu je trochu krkolomnější, ale děti to zvládnou. Dokonce budou mít i své vlastní ovládání ventilace. Ve druhé řadě sedadel je víc místa než v BMW X5, a to i na šířku. Sedadla jsou posuvná a od střední výbavy vyhřívaná, opěradla vždy dělená v praktičtějším poměru 40:20:40. Díky dobře chráněným prahům nastoupíte do vysokého vozu bez zašpinění nohavic. Slabé místo čtyřkolek: plytký, ke stržení náchylný tisícihran v přední úhlové převodovce, kterou je poháněn kardan k zadní nápravě. Sesterský Hyundai Santa Fe to trápí taky, ale díky nižší ceně dílů jeho oprava tolik nebolí. Slabé místo čtyřkolek: plytký, ke stržení náchylný tisícihran v přední úhlové převodovce, kterou je poháněn kardan k zadní nápravě. Sesterský Hyundai Santa Fe to trápí taky, ale díky nižší ceně dílů jeho oprava tolik nebolí. Adaptivní tempomat s funkcí stop&go se na většině trhů vázal jen k plnému balíku jízdních asistentů (u nás paket Tech) a logicky šel pořídit jen k automatu. Radar v přídi má dosah až 180 m, ale coby náhradní díl stojí strašidelných 137 000 Kč… Nad dražším modelem už se více přemýšlelo, takže tu najdeme i pár chytrých detailů: třeba výsuvnou nástavbu slunečních clon k vykrytí prostoru kolem zpětného zrcátka V přední nápravě se už vůle objevují, ale jen v samostatně měnitelném čepu spodních ramen. Silentbloky vydrží nesmysl, u sorenta je neměnil snad nikdo. Řízení s elektrickým posilovačem nabídlo asistent pro příčné i podélné parkování (součást Tech Paketu). S robustní víceprvkovou zadní nápravou potíže nebývají, mechanici jen doporučují občas kondičně prohýbat seřizovacími excentry zadních ramen. Elektrická parkovací brzda tu ještě tahá lanovody centrálním motorkem, ale je absolutně spolehlivá. Android Auto a Apple CarPlay podporovaly před faceliftem jen verze s větší, 8“ navigací, po modernizaci už všechny. Navigační mapy jsou ještě na kartě SD, po záruce za jejich aktualizaci zaplatíte 4900 Kč. Kia s výbavou netroškařila, takže vyhřívaný volant se pojil s vyhřívanými sedadly automaticky. Stejně jako odvětrávání s koženým čalouněním. Osmnáctipalcová kola byla dobrým kompromisem mezi vzhledem a pohodlím, vrcholná 19“ (u Premium, GT-Line i německé Platinum Edition) už přiznávají víc drobných nerovností. Senzory přímého měření tlaku TMPS tu v originálu vydrží překvapivě dost, běžně čtyři a víc let. Plné světlomety LED přišly až s faceliftem pro modelový rok 2018. Svítí pěkně, umějí sledovat volant, ale protijedoucí vůz ještě nevystíní. Efektní výbava GT Line dostala mlhovky ve stylu ledových kostek, jaké už před faceliftem nabízela vrcholná německá výbava Platinium Edition. Elektricky ovládané víko kufru (u vyšších výbav) si můžete naprogramovat na určitou výšku otevření, což se hodí v garážích s nízkým stropem Xenonové světlomety modelů před faceliftem existovaly ve statické i natáčecí (AFS) variantě, obě ale používaly výbojku jen u dost krátkého potkávacího světla. Dálkové bylo řešeno halogenovou žárovkou 65 W, takže vůz svítí „dvoubarevně“. Xenonové světlomety modelů před faceliftem existovaly ve statické i natáčecí (AFS) variantě, obě ale používaly výbojku jen u dost krátkého potkávacího světla. Dálkové bylo řešeno halogenovou žárovkou 65 W, takže vůz svítí „dvoubarevně“. V tuzemsku vůz zakotvil v Podkrkonoší a docela obstojně se o něj staral nezávislý servis. Poslední výměna motorového oleje proběhla letos na jaře a příští už je plánovaná ve zkráceném intervalu po 15 000 km. Čtyřválec 2.2 CRDi má šestiválcový zátah i spotřebu. Zvláště u kombinace AWD + automat skoro nejde stlačit průměr pod osm litrů. My jsme se dostali na 7,7 l, ale s lehkou nohou a poloprázdným autem. Praskající koženkové bočnice sedadel jsou častým, ale vlastně jediným kvalitativním problémem interiéru. V záruce to běžně uznávají, někteří majitelé dostali nový potah sedáku i opakovaně. Vrcholný audiosystém Infi nity s devíti reproduktory hraje slušně, ale s hlasovým ovládáním navigace nepochodíme. Zdejší, starší systém rozpoznává jen jednoduché povely pro rádio a telefon. Čidlo přítomnosti pevných částic za filtrem DPF má na kabeláži rovnou svůj elektronický modul, proto stojí přes 20 000 Kč V tuzemsku prodané vozy měly vždy rezervní kolo, které nebývá uložené pod podlážkou kufru, ale venku pod podlahou. Náš kus z Německa měl původně lepicí sadu, protože má odlišně vytvarovaný polystyrénový box bez lůžek na nářadí. Oškubanou izolaci dělící stěny budou mít na svědomí spíše myši než kuny, což ale zbytečnou škodu nijak nezlehčuje Baterie je tu už druhá. Sice neoriginální, ale správného typu AGM. Starší verze čtyřválce 2.2 CRDi bez AdBlue by byla i naší volbou, ale raději v méně ojetém kusu. Řetězové rozvody tu zůstávají dlouho tiché. Pokud se náhodou ozvou, bývá to podle slov servisu způsobeno spíš nevhodným typem oleje než skutečným opotřebením. To přichází až tak nad 300 000 km. Diesely byly pro normu Euro 6 docela důkladně přepracovány, výhodou je návrat ke spolehlivějším, elektromagnetickým vstřikovačům. Kia Sorento

Kiu Sorento byste měli chtít hlavně kvůli prostornosti a pohodlí, čtyřkolku moc zdatnou nemá. Dlouhá záruka, spolehlivý diesel a možnost sedmimístného provedení ale přijdou vhod i na asfaltu.

Model Sorento se na trhu dobře etabloval, byť už dost odbočil z původního směru. První generace (typ JC, 2002-2009) totiž byla skutečným offroadem s rámovou konstrukcí, tuhou zadní nápravou a redukční převodovkou. Její nejběžnější motor 2.5 CRDi byl sice rumpál s choulostivým klikovým ústrojím i vstřikováním, model však vynikal výborným poměrem ceny a pracovitosti (vlek až 3,5 tuny).

Druhá generace sorenta (typ XM, 2009–2014) již byla po vzoru sesterského Hyundaie Santa Fe konvenčně řešeným SUV se samonosnou karoserií a technikou bližší osobním vozům. Už za ni nešlo napřáhnout víc než 2,5 t, zato pokročila v komfortu, přinesla možnost třetí řady sedadel a díky novým dieselům z rodiny Hyundai/Kia „R“ i víc spolehlivosti.

Povědomý pajšl

Tahle, třetí generace (typ UM, v prodeji 2015-2020) se od předcházející, druhé „fundamentálně“ neliší. Jen to kombinuje s větší platformou a baculatější, téměř americky střiženou karoserií. Naftové čtyřválce, šestistupňové převodovky i řešení pohonu všech kol pomocí elektrohydraulicky ovládané mezinápravové spojky Dynamax (od společnosti Magna Powertrain) byly v zásadě převzaty z předchůdce. Ve výbavě vrcholných verzí se objevilo pár novinek (360° kamerový systém, poloautomatické parkování, čtení dopravních značek, adaptivní tempomat), nicméně třeba plné světlomety LED či osmistupňový automat přibyly až po faceliftu pro modelový rok 2018. Takto mladé kusy ale ještě v bazarech neseženete pod 700.000 Kč.

Ceny staršího, předfaceliftového provedení startují od 400.000 Kč, přičemž mezi nejlevnějšími vozy se občas mihnou i užrané benzinové šestiválce, individuálně dovezené z USA.

Video se připravuje ...

Pro Evropu byly oficiálně určeny jen čtyřválce, přičemž u nás se téměř výhradně setkáte jen s větším dieselem 2.2 CRDi (147 kW). Podobně jako u příbuzného Hyundaie Santa Fe byl k dispozici v kompletní čtyřkombinaci – tedy jak s manuálem či automatem, tak s předním pohonem i čtyřkolkou. V českém ceníku se předokolka objevila až časem. Dovozce hned zkraje dobře odhadl, že většina zákazníků stejně sáhne po nejdražší kombinaci AWD + automat.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata