Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Sportage IV: I nejstarší kryje záruka

Tomáš Dusil
Diskuze (16)

Recenzovaná Kia Sportage už čtvrté generace se uvedla na sklonku roku 2015, přičemž předloni prošlo auto modernizací. Nabízí skvěle sladěný celek, moderní design a k tomu sedmiletou záruku.

Právě velkorysá záruka je bezpochyby jedním z magnetů kupujících vozů korejské značky Kia. Podmínkou jejího plnění je samozřejmě pravidelný servis, nejlépe autorizovaný (jakkoliv bloková výjimky existuje, v praxi bývá její význam vykládán různě). Je také třeba mít na zřeteli, že ne všechno tato záruka kryje. Důležité mechanické komponenty ale zahrnuje, což je pro kupujícího ojetiny vítaným bonusem. V praxi tak i při pořízení prvních kusů recenzovaného SUV máte ještě přibližně dva roky klid. Jenže Sportage IV neláká jen garancí. Ve skutečnosti se jedná o velmi kvalitní a promyšlený produkt.

Sportage je crossoverem kompaktní třídy, tedy alternativou k Fordu Kuga, VW Tiguanu či Škodě Karoq. Na rozdíl od francouzských počinů nabízí korejský vůz opravdové technické hodnoty, takže kupující nemá v žádném případě pocit, že by jej někdo ošidil.

Sportage tak existuje jak s poháněnou přední nápravou, tak také s pohonem všech kol. Od začátku se čtyřkolka pojila s výkonnějšími motorizacemi, konkrétně benzinové 1.6 T-GDI a vznětové 2.0 CRDi, později pak také s menším agregátem 1.6 CRDi, který ve výrobním programu v roce 2018 vystřídal sedmnáctistovku. Kia Sportage ve verzi s pohonem všech kol používá elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojku Dynamax AWD od Magna Powertrain, tedy vlastně takovou obdobu známého ústrojí Haldex. Na rozdíl od něj je však systém Dynamax v recenzované sportage bezúdržbový. V minulé generaci modelu, která uvedenou spojku rovněž používala, v ní bylo možné měnit olej. Proces výměny byl ovšem velmi složitý, mimo jiné proto, že se kapalina nepočítala na objem, ale na hmotnost.

Auto Tip 14/2020 Auto Tip 14/2020

Bez ohledu na pohon má sportage vzadu vždy čtyřprvkovou nápravu, ovšem jednotlivé verze se liší více, než je obvyklé. Auta s pohonem všech kol dostala tvarově složitější těhlice a dále se liší hned tři ramena (dvě příčná, jedno podélné) spolu se stabilizátorem. Jiná je rovněž nápravnice.

Sportage používá od začátku kromě manuální převodovky dvě verze automatu. Motory 1.6 T-GDI a dále oba menší diesely se alternativně párovaly se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou D7UF1, naproti tomu vrcholný dvoulitr CRDi z řady R byl od začátku alternativně nabízen se šestistupňovým (později dokonce osmistupňovým) planetovým automatem s měničem momentu. Zapomeňte na obligátní Aisin, Kia se spolu s Hyundaiem řadí do úzkého klubu výrobců samočinných převodovek, takže vzpomínané ústrojí A6LF je jejich vlastním produktem. Ačkoliv výrobce u něj neudává interval výměny oleje, věci znalé specializované servisy jej mění. Nahrazují se čtyři litry ze sedmi, ovšem pozor, musí se používat speciální kapalina Ravenol ATF SP-IV, v žádném případě tedy nikoliv rozšířené ATF Dexron. Jeden litr kapaliny SP-IV vyjde u nezávislých prodejců součástek na přibližně 300 korun. Co naopak výrobce předepisuje, je výměna oleje v dvouspojkové převodovce. A sice po ujetí 90.000 km, tedy při třetím pravidelném servisu.

Současná sportage se zatím ukazuje v dobrém světle. Navíc kdyby se přesto „něco“ přihodilo, je zde výše zmíněná záruka. V rámci modelové péče výrobce řešil hluk od přední nápravy, způsobený vadnou pojistnou maticí na tlumiči, případně se potýkal s malou životností jejich uložení, rovněž se projevující zvýšeným hlukem. Nepříjemná závada se týkala pátých dveří, které odmítaly držet v otevřené poloze. Vinny byly špatně řešené vzpěry, do jejichž útrob pronikaly nečistoty, a naopak z nich unikala pracovní plynová náplň.

Motory

1.6 GDI/1.6 T-GDI/97/130 kW: Jediné zážehové agregáty na našem trhu. Nepřeplňovaná verze je na poměry vozu slabá, takže se hodí jen pro příměstský provoz. Varianta s turbodmychadlem jede citelně lépe, při obdobné spotřebě. Z dlouhodobého hlediska se motory potýkají se stejným problémem známým i jinde, jímž je tvorba a následné hromadění karbonu.

1.6 CRDi/1.7 CRDi/85/100/104 kW: Menší vznětové motory z řady U2 jsou pružné, tiché a úsporné. Zejména slabší verze s 85 kW však neposkytuje tak suverénní dynamiku. Varianta s alternativně dostupnou samočinnou převodovkou používá sedmistupňový dvouspojkové automat.

2.0 CRDi/100/135 kW: Jednoznačně nejlepší motor pro sportage. Agregáty řady R dostaly v nejnovější verzi systém SCR s AdBlue (od roku 2018) a dále mild-hybridní pohon MHSG se 48voltovou palubní sítí. Co zůstává, je suverénní dynamika, ticho (zásluhou vyvažovacích hřídelů) a také skvělá mechanická odolnost. Snad jen piezo vstřikovače common-railu používané u výkonnější verze vás mohou zradit.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
2016 1.6 GDI 4x2/97 kW 117 000 km 339 000 Kč
2017 1.7 CRDi 4x2/85 kW 131 000 km 369 000 Kč
2016 2.0 CRDi 4x4/135 kW 72 000 km 445 000 Kč

Lak a koroze

Kvalita lakování je průměrná, koroze se zatím na sportagi nevyskytuje. Pokud ano, jedná se o zanedbaná auta jezdící ve vlhku.

Motor 1.6 GDI/T-GDI

Čtyřválce 1.6 GDI a T-GDI jsou zástupci řady motorů Gamma. Když opomeneme zanášení sacích ventilů a sání karbonem, tak zkušenosti ukazují na dva problémy. Tím prvním je zanesené těleso škrticí klapky projevující se nerovnoměrným chodem na volnoběh. Druhý známý problém se týká úniků oleje mezi hlavou a blokem, což vyřeší jen výměna hlavového těsnění.

Částicový filtr

Filtr pevných částic je obecně u asijských aut velmi drahý. Řádově desítky tisíc korun. Alternativa v podobě druhovýroby zatím pro tuto generaci k dispozici není.

Brzdy

Přední brzdy vykazují průměrnou odolnost. Pokud jsou lehce zvlněné, pomůže jejich srovnání na soustruhu.

 

Náhradní díly na Kiu Sportage 2.0 CRDi 135 kW
Spodní rameno přední nápravy Nipparts 7601 Kč
Čelní sklo s pruhem pro kameru 9424 Kč
Brzdový kotouč přední ATE 3751 Kč
Přední brzdové destičky ATE 2609 Kč

 

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Lidé jej chtějí

Stejně jako předchůdce i ve čtvrté generaci patří sportage spolu se spřízněným tucsonem mezi nejprodávanější SUV na českém trhu. Po pěti letech od uvedení dnes nejlevnější ojeté kusy pořídíte zhruba od 350 tisíc a většinou pod kapotou mívají základní dieselovou jedna sedmičku nebo benzínovou jednotku 1.6 GDI. Obě motorizace rozhodně patří k tomu spolehlivějšímu, co na dnešním trhu potkáte. Pokud by se vám zachtělo naftového dvoulitru ve čtyřkolce s automatem, bude potřeba dalších sto tisíc přihodit, a tak není divu, že právě levnější specifi kace bývají v bazarech nejžádanější. Tradičním lákadlem značky je velkoryse dlouhá sedmiletá záruka, která zatím kryje i nejstarší kusy. Podmínkou její platnosti je ale dodržovaný předepsaný servisní interval, před koupí si proto pozorně zkontrolujte záznamy v servisní knížce, jinak při uplatňování garance u dealerů nepochodíte.

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Zpracování
  • Sedmiletá záruka kryje i nejstarší kusy
  • Odolné motory 2.0 CRDi
  • Dobře vyřešený pohon všech kol
  • Vzhled
  • Sladění motorů s převodovkami
  • Skvělý měničový automat
  • Přesné řízení
  • Často bohatá výbava

Minusy

  • Dražší některé náhradní díly
  • Drahý částicový filtr
  • Hůře dostupný servis
  • Druhovýroba zatím nabízí jen omezený sortiment
  • Motor 1.6 GDI je nevýrazný a zároveň s vyšší spotřebou paliva

Závěr

Korejci už dávno vyrábějí skvělá auta a poslední generace sportage je toho jasným důkazem. Auto zaujme vynikajícím jízdním projevem, který některým evropským konkurentům chybí, stejně jako nabídkou pohonu všech kol. Vozidlo je spolehlivé, odolné a stále v záruce.

Tomáš Dusil
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
2. 7. 2020 16:05
Re: Re: skvele jazdne vlastnosti?
Přesně tím jsem jezdil (85kw), tátovi se to líbilo, tak jsem to šel projet, motor mi přišel o dost línější, než 85kw 2.0 diesel, který jsem tou dobou měl v jiném autě, ale nakonec tehdy vzal Kugu, což byl obrovský rozdíl hned po prvním kilometru.
2. 7. 2020 13:36
Re: Re: skvele jazdne vlastnosti?
ten mame v rodine 1.7 dizel, solidne robustne auto, jazdne bieda
pre mna je to mrtva kategoria aut, vzdy by som dal prednost nizsej strednej alebo strednej triede.
Avatar - Ozzman
2. 7. 2020 13:30
Re: Re: skvele jazdne vlastnosti?
Já tímto Sportagem nejel, jen tím předešlým, který vypadal na svou dobu parádně, ale ta jízda byla hodně podprůměrná.
2. 7. 2020 12:56
Re: Spokojnosť
Cca 2200 az 2300....+- ako pri 2.0 tdi
2. 7. 2020 12:46
Re: Spokojnosť
Auto fajn image auta za 22 000 eur ( toľko ma stálo ) 1.6 crdi 100kw....priestorovo a motorovo by som ho prirovnal k o1 81 kw ..ktoru som pred 10 ročiami tiež mal...do cca 130 km/h sa bez problemov drži passata 2.0 tdi ...ale negatíva sú : neskutočna spotreba v rýchlosti 140 - 150 km/h cca 9l...( Jasne suv je suv ) ale tiguan 140 kw 4 motion má v tejto rýchlosti cca o liter nižšiu ..inak spotreva mimo mesta ľahka noha cca 5l.......spojka...cca 20 000 km a do kopca na 4 prevodovom stupni začala búchať dvojmota...zavada v servise sa nepotvrdila ako inak...teraz 40 000km...hadže nudzvový režim...som objednaný do servisu...+ Predný narazník je ako z masla....stred s 4 kg psíkom v 40km/h výmena....stret s holubom v cca 70km/h výmena....na bývalej o2 a o3....bola ta čelna plocha menšia...hold znova SUV...ale celkovo auto skvelé...za cenu o3 1.6 tdi v ambiente ...mam SUV so všetkými plusmi ( image svetlá výška a i ) a minusmi ( mega spotreba na dialnici , mega čelná plocha priťahujúca zvieratká pocit susedov že som milionár - aj keď stála menej ako o3 )