Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
35
Fotogalerie

Ojetá Toyota Auris Hybrid E180 (2012 - 2019): Kdo potřebuje diesel?

Druhá generace hybridního aurisu patří mezi nejlepší ojetiny na trhu. K velmi slušné spotřebě totiž přidává i skvělou spolehlivost a vysokou zůstatkovou hodnotu.

Některá auta stojí trochu ve stínu ostatních, ačkoliv jinak kvalitou vyčnívají. To je ostatně případ druhé generace Toyoty Auris, jež se s atmosférickou šestnáctistovkou Valvematic aktuálně vyprodává, aby udělala místo svěžejší a atraktivnější corolle. Ta se po zhruba třináctiletém intermezzu s novým označením vrací k legendárnímu jménu pro celou kompaktní řadu. Na auris bychom ovšem zapomínat neměli.

Sice nevyniká po stránce designu ani jízdních vlastností, na rozdíl od naprosté většiny svých konkurentů ale nabízel efektivní hybridní pohon, s nímž jste ušetřili nejen ve městě, ale i mimo něj. Jeho základem je atmosférická osmnáctistovka (73 kW) s 60kilowattovým elektromotorem, přičemž systémový výkon dosahuje rovných 100 kW. To už stačí i na svižnější jízdu po dálnici, kde se ovšem připravte na vyšší hlučnost při zátěži a postupně klesající úspornost elektrifikované soustavy. Té však i přesto nedělá problém usrknout si z nádrže každých 100 kilometrů zhruba pět litrů paliva, čímž se hravě vyrovná servisně náročnějším dieselům. Ty Toyota Auris nabízela hned tři. Vedle čtrnáctistovky i dvojici agregátů od BMW s objemy 1,6 a 2,0 litru. Ani jedna ze vznětových jednotek ovšem není bez chyb a s léty se přihlásí i s typickými starostmi zatěžujícími rodinný rozpočet.

Auto Tip 03/2021Auto Tip 03/2021 | Auto Tip

To na první pohled komplikovanější hybrid je zatím takřka neprůstřelný. Jeho technologie prověřují i tisíce taxikářů po celém světě, jimž na aurisu i příbuzném priusu s totožným pohonem imponuje právě bezproblémový provoz. Proto vás ani nemusí trápit, že nové baterie vyjdou zhruba na čtyřicet tisíc. Přesto doporučujeme Auris HSD servisovat u specialistů, kteří mají s akumulátorem zkušenosti. U velmi jetých kusů může odejít planetová převodovka e-CVT, kterou na vrakovišti seženete za částky okolo 20.000 Kč.

Podvozek je velmi bytelný, častěji se však vyskytuje opotřebené horní uložení předních tlumičů pérování. Zlobí také brzdy (viz závady). U starších vozů se můžete setkat s vadnou 12V baterií, karoserie by si pak zasloužila lepší antikorozní ochranu. V porovnání se soupeři z Evropy se připravte také na horší kvalitu interiéru (hlavně do modernizace) a zastaralá multimédia, která ale neumí většina japonských automobilek. V ostatních ohledech je ovšem Toyota Auris Hybrid výjimečně spolehlivá, což slibuje dlouholetý provoz bez velkých investic. Navíc se všemi výhodami částečně elektrického pohonu.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
20131.8 HSD132 600 km303 800 Kč
20151.8 HSD TS88 900 km365 400 Kč
20171.8 HSD TS66 500 km460 300 Kč

Motory

1.8 HSD 100 kW: Hybridní pohon složený z kombinace atmosférického čtyřválce s elektromotorem patří mezi naprosto bezproblémové. Může za to i kratší servisní interval nastavený na 15.000 km či jeden rok. Ačkoliv auris často jezdí po městě se zhasnutým motorem, nemusíte se bát z toho plynoucích následků. Jen se připravte na delší zahřívání v zimě a slabší výkon tepelné soustavy.

Náhradní díly na Toyotu Auris 1.8 HSD, 2015
Přední/zadní brzdový kotouč Ferodo Premier1850/1252 Kč
Sada předních/zadních brzdových destiček Champion1457/1233 Kč
Olejový filtr Mann244 Kč
Přední pravý/levý tlumič pérování Monroe Original4010/3528 Kč

Závady

Interiér: Kabina je poseta tvrdými a nepříliš vzhlednými plasty. Naštěstí je jejich zpracování na úrovni.

Baterie: Standardní akumulátor s 12 V může občas zazlobit (hlavně u raných kusů). Nejde ovšem o nic zásadního.

Kotouče: Brzdy se díky rekuperaci nedostávají příliš často ke slovu, proto brzy korodují a zatuhnou. Jejich trvanlivost navíc není největší.

Antikorozní ochrana: Koroze zatím není hlavním tématem, avšak pečlivější štít proti oranžovému moru se s rostoucím věkem bude hodit. Určitě proto doporučujeme dodatečný nástřik podvozku i dutin.

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Toyota Auris Hybrid

Proti nepříliš výraznému předchůdci dostala druhá generace aurisu nejen atraktivnější tvary, ale přinesla konečně i verzi kombi, bez které to na českém trhu do té doby nebylo to pravé ořechové. Právě kombíky Touring Sports jsou velmi populární volbou. Mezi tuzemskými ojetinami tvoří více než polovinu tržní nabídky, u hybridní verze převažují ještě výrazněji. Ojetých hybridů je ale i po pěti letech od uvedení v české inzerci na výběr jen pár desítek, jejich ceny startují nad hranicí 300 tisíc, na pěkný kus s rozumným nájezdem ale potřebujete ještě aspoň o padesát víc. Ceny klesají pomaleji než u standardních motorizací (ojetý hybrid běžně bývá až o sto tisíc dražší), ostatně poslední roky ukazují, že poptávka po ojetých hybridech už i v ČR stále roste. Z pohledu bazarového nakupování je u toyoty výhodou snadno prověřitelná servisní historie na webu historievozu.toyota.cz.

Závěr

Hybridní auris je ideálním kandidátem na dlouhověký rodinný vůz. Jeho odlišné koncepci sice musíte chvíli přicházet na chuť, jakmile si však zvyknete na neslyšný chod na elektřinu, nebudete chtít jinak. Za mě se jedná o jednu z nejlepších mladých ojetin na trhu.

Plusy

  • Efektivní hybridní soustava 
  • Velmi slušná reálná spotřeba 
  • Vysoká spolehlivost 
  • Velmi slušná zůstatková hodnota 
  • Bohatá výbava 
  • Možnost budoucích výhod plynoucích z elektrifikovaného pohonu (levnější parkování atd.) 
  • Robustní podvozek

Minusy

  • Kvalita interiéru pokulhává za konkurencí
  • Starší multimediální systém 
  • Tužší odpružení 
  • Hluk motoru při vyšší zátěži 
  • Dražší některé díly 
  • Vyšší nároky na servis