Ojeté Audi A4: Největší problém je s 2.0 TDI PD
Audi začalo model A4 interně označený kódem B6 prodávat v roce 2000 jako konkurenci Mercedes-Benzu C (W203) a BMW 3 generace E46. V roce 2004 pak přišla značně modernizovaná verze B7, která vedle jindy obvyklých změn na designu přinesla především modernější motory, nové nastavení podvozku, geometrie a řízení a také lepší a spolehlivější elektroniku.
V současné době se ceny ojetých automobilů dostaly do poměrně atraktivní hladiny. Stejně jako u podobných modelů konkurenčních značek působí na veřejnost Audi A4 dražším dojmem, většina nestranných pozorovatelů mu tipuje o sto až dvě stě tisíc korun vyšší cenovku.
Image vozu je tedy poměrně dobrá, ale to nezachrání problémy spojené s provozem. Audi A4 sice není nespolehlivé a nekvalitní, ale plno majitelů si pozdě uvědomilo, kolik takový provoz stojí a začali vůz zanedbávat.
Pokud tedy Audi A4 hledáte, chtějte automobil s naprosto jasným původem a historií, nejlépe po prvním nebo druhém majiteli. Auto, které měnilo majitele každou chvíli, není úplně dobrá koupě, protože se pravděpodobně jedná o notoricky problémový exemplář.
Co říká statistika?
Statistiky spolehlivosti a poruchovosti nevidí Audi A4 úplně špatně. Například německý ADAC udělil modelu A4 vyráběnému mezi roky 2004 až 2008 ve své statistice poruchovosti z roku 2014 dvojku. Mezi nejčastější problémy, kvůli kterým ADAC zasahoval u odstavených automobilů, byla vybitá baterie a notoricky známé potíže s dieselovými motory.
Nejčastěji právě zlobí čtyřválcové turbodiesely, především pak jednotky 2.0 TDI PD, které přinášejí majitelům nejvíce vrásek na čele. Mezi hlavní poruchy patří závady na vstřikování, zadření vlivem poškozeného olejového čerpadla, poruchy ventilu EGR, selhání filtru pevných částic a poruchy turbodmychadla. Zlobí ale i řídicí jednotky motorů a zapalování, což se týká zase spíše benzinových verzí.
Nicméně TÜV Report uvádí, že během technických prohlídek patří Audi A4 k těm méně problémovým automobilům. Vozy staré šest až sedm let mají průměrný proběh 123.000 km a poruchovost 16,4 % (známka 2), vozy stáří 8 až 9 let najedou 146.000 km s poruchovostí 21,8 % (známka 1) a auta stará 10 až 11 let s proběhem 159.000 km vykazují poruchovost 29,5 % (známka 2).
Ukazuje to ale spíše na to, že majitelé většinu problémů řeší ihned. Pro vás to znamená tedy především zapátrat v servisní historii a chtít raději auto, které má evidované všechny servisní zásahy. Samozřejmě je vždycky trochu lepší vůz, který prošel originálním servisem a dodržoval předepsaný plán výměn a prohlídek. Připlatíte si za něj, ale ne moc.
Na test jsme si v Autocentru ESA půjčili faceliftovanou verzi B7 se stále velmi oblíbeným motorem 1.9 TDI PD, který nabízí skromný výkon 85 kW a točivý moment 285 N.m. Nelze tedy čekat zázračnou dynamiku, ale spíše vás více zklame nemastný neslaný jízdní projev, náchylnost k masivní nedotáčivosti a obecně nudné a nezáživné řízení.
Když pomineme nečinnost motoru pod 1700 ot/min a citelné uvadnutí výkonu po 3000 ot/min, je nepříjemná i jeho vysoká hlučnost, hrubý běh a vibrace přenášející se do kabiny. Nicméně pokud se jedná o verzi bez filtru pevných částic (1.9 TDI PD se prodávala i s filtrem), jde o velmi spolehlivou a téměř bezproblémovou jednotku. Dodržujte ale předepsané servisní prohlídky a nepřejíždějte olej.
Pozor na 2.0 TDI PD
Diskutovaný turbodiesel 2.0 TDI PD se sice projevuje díky vyvažovací hřídeli klidněji a není tak hlučný, ovšem má nespolehlivé mazání a šestnáctiventilová verze (kódy motoru BLB, BRE a BRD) bez filtru pevných částic je značně poruchová především vinou padajících rozvodů. Když už, chtějte raději verzi s osmi ventily a filtrem pevných částic (kód BPW).
Naftové šestiválce nejsou vyloženě špatné, ale potřebují citlivý přístup a pravidelný servis. Jednotky 2.7 TDI a 3.0 TDI se dodávaly již s přímým vstřikováním common-rail. Mají kultivovaný běh a dostatek výkonu i točivého momentu. Třílitrový motor koupíte výhradně s pohonem všech kol quattro, slabší jednotku 3.0 TDI (150 kW) lze pořídit i bez filtru pevných částic.
Pokud jde o převodovky, vyhněte se bezestupňovému CVT označenému jako Multitronic. Není spolehlivý a jinam než do města se nehodí. Lepší je klasický automat s měničem točivého momentu, ve kterém je potřeba jenom pravidelně podle servisního plánu měnit olej, pak bude fungovat spolehlivě.
Benzinové motory nejsou špatné a dobrou volbou je třeba turbomotor 1.8 Turbo, ale nezklame ani silnější jednotka 2.0 TFSI. Sice mají trošku hrubší běh a lépe si rozumějí s vysokooktanovým benzinem, ovšem nejsou tak poruchové jako turbodiesely a ani spotřeba není katastrofální. Vyhněte se ale přímovstřikovému motoru 2.0 FSI. Než nevýrazný (ale spolehlivý) atmosférický šestiválec, hledejte raději přeplňovaný čtyřválec, který nabízí pocitově srovnatelnou dynamiku.
Když už chcete charakterní projev, tak berte rovnou osmiválec S4 nebo RS4, což jsou sportovně pojaté modely s velmi dobrou dynamikou. Pokud toho nenajezdíte tolik, mohly by vás tyto jednotky oslovit. Sice si vezmou minimálně 12 litrů, ale jsou spolehlivé, silné a mají charakter. Potřebují však pravidelný servis, takže chtějte jenom automobil s naprosto jasnou historií a menším kilometrovým proběhem.
Atraktivní je kombi Avant a samozřejmě také možnost volby pohonu všech kol k většině motorů. Pokud kupujete silnější agregát, je čtyřkolka dobrá volba (samo Audi dávalo pohon 4x4 k nejsilnějším verzím standardně). Nejen z hlediska trakce, ale i zůstatkové hodnoty vozu. Důkladně však prověřte, jak se pohon všech kol chová a zda při manévrování na místě netahá za kola.
Na silnici nečekejte od Audi A4 zázraky. Je to poměrně nudné auto s ne zrovna dobře nastaveným podvozkem a řízením. Verze B6 je na tom ještě hůře než testovaná B7, která už přece jenom nabízí aspoň nějaké pohodlí, i když celkový neklid přídě při vyšší rychlosti nezmizel. Se soudobým BMW 3 E46 se rozhodně svezete lépe.
Problémem je zbytečně tuhé nastavení a nekomfortní jízda na rozbité silnici. Rázy od podvozku se přenášejí do kabiny a vlivem toho se pak začne autem ozývat drnčení plastů a vrzání, které rozhodně nepůsobí v takovém voze přijatelně. U modelů S4 a RS4 se dá tuhý podvozek vydržet a pochopit, ale u běžných turbodieselů je tak tvrdý podvozek zbytečný a kazí jinak solidní dojem z celého auta.
Celkové hodnocení
Audi A4 není špatná volba, ale musíte dlouho a pečlivě hledat automobil s jasnou servisní historií. Nekoukejte na kilometry, důležitý je celkový stav a původ vozu. Raději si připlaťte za skutečně prověřený exemplář z dobrého zdroje, vyhněte se pochybným a podezřele výhodným nabídkám. Nezapomeňte ale na to, že i když kupujete automobil za nějakých dvě stě až tři sta tisíc korun, servis pořád bude stát stejně jako na nový vůz za jeden a půl milionu. Také od Audi A4 nečekejte zábavu za volantem, i když modely S4 a RS4 jsou velmi zajímavé.
Plusy
- Nabídka motorů
- Dobrá ergonomie a pohodlí
- Zůstatková hodnota
- Prestižní image
- Potřebná kvalita
Minusy
- Problematické turbodiesely
- Auta s nejasným původem
- Cíl zlodějů a podvodníků
- Průměrné jízdní vlastnosti
- Omezená praktičnost
Audi A4 1.9 TDI PD - informace o testovaném voze | |
Objem motoru (cm3) | 1896 |
Největší výkon (kW/min) | 85/4000 |
Točivý moment (N.m/min) | 285/1900 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,2 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Největší rychlost (km/h) | 201 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,6 |
Rok výroby testovaného vozu | 2007 |
Počet ujetých km dle tachometru | 141 463 km |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) | 228 000 Kč/183 000 Kč |
Vybraní konkurenti
BMW 3 (E46)
BMW nabízí bez diskuse lepší jízdní vlastnosti i dynamiku. Spolehlivost vozů je docela slušná a kvalita dílenského zpracování vysoká. Čtyřválcové turbodiesely nepatří mezi extra odolné jednotky. Sázka na jistotu jsou charakterní benzinové šestiválce, které jsou i poměrně úsporné. V případě Audi ale seženete více modelů s pohonem 4x4. Ceny generace E46 jsou výrazně níže, novější generace E90 se prodává za podobné peníze jako testované Audi. I novější řada 3 nabízí výrazně lepší jízdní vlastnosti.
Mercedes-Benz C (W203)
Tento Mercedes nepatří zrovna k vyhledávaným ojetinám. Není moc spolehlivý a kvalita zpracování je průměrná. Nejčastěji zlobí elektronika a nenadchne vás ani dynamika motorů či ovladatelnost. Ceny jsou sice velmi nízko, ale z hlediska kvality a spolehlivosti je lepší se podívat po novější generaci W204. Ta i lépe jezdí, i když ceny se pořád pohybují o trochu výše než v případě Audi A4 generace B7.
Lexus IS (2005 - 2013)
Lexus je obecně spolehlivé a kvalitní auto, ale u nás vyhledávaný turbodiesel není moc povedený. Je hlučný, dynamika je jenom průměrná, má vysokou spotřebu a dokáže potrápit problémy. Lepší je některý z benzinových šestiválců, ale v Česku prodávaný motor 2,5 l v modelu IS 250 je poměrně slabý. Celkově se ale jedná o dobré auto, které navíc bývá za dobré peníze i s velmi bohatou výbavou. Servis americké verze IS 350 se silnějším šestiválcem ale může být dost problematický.
Text a foto: Dalibor Žák a archiv