Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW X5: Hledejte diesel po faceliftu

Bazarové Recenze Bazarové Recenze 28. 11. 2014 • 08:07
40
55
Zobrazit náhledy (40)
BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5
BMW X5 přišlo na trh v roce 1999 a způsobilo doslova revoluci v tom, jak moderní SUV vypadá a jezdí. Z pohledu uživatele je ale nejlepší hledat vůz vyrobený po faceliftu v září 2003.

BMW X5 vstoupilo na trh v roce 1999 s benzinovým šestiválcem M54B30 o objemu 3,0 l (170 kW a 300 N.m) v modelu X5 3.0i, jakož i osmiválcem M62B44TÜ o objemu 4,4 l (210 kW a 440 N.m) v modelu X5 4.4i. O pár měsíců později přibyl naftový řadový šestiválec M57D30 3,0 l (135 kW a 410 N.m) v modelu X5 3.0d. Vedle manuální převodovky byl vůz vybaven na přání pětistupňovým automatem od GM. V roce 2002 dorazil osmiválec M62B46 o objemu 4,6 l v modelu X5 4.6is, který nabízel 255 kW a 480 N.m. Osmiválce 4.4i a 4.6is byly vybaveny automatem ZF.

Facelift BMW X5 v září 2003 přinesl kromě optických změn také nové motory. Modernizovaný naftový šestiválec M57D30TÜ posílil na 160 kW a 500 N.m a především dostal nový šestistupňový automat od ZF. Benzinový šestiválec pokračoval až do konce výroby v roce 2006. Osmiválec 4,4 l prošel modernizací na motor N62B44 a posílil na 235 kW. V roce 2004 pak přišel vrcholný osmiválec N62B48 v modelu X5 4.8is, který nabízel 265 kW a 500 N.m. Pětistupňový automat GM byl nahrazen šestistupňovým ZF, převodovka od GM zůstala pouze benzinovému šestiválci 3.0i.

Nejčastější závady

Nejvíce problémů trapí vozy vyrobené před faceliftem a nejde jenom o mechanickou spolehlivost, ale také o dílenské zpracování, které se prostě nemohlo rovnat německým zvyklostem. BMW se teprve učilo auta v USA pořádně dělat (ano, SUV X5 se vyrábělo v USA) a trvalo několik let, než továrna ve Spartanburgu dosáhla německých standardů kvality.

Vozy z prvních let výroby trápí hlavně laciný interiér, stávkující elektronika a počáteční problémy s nedomyšlenými díly, které si vyžádaly hned čtyři svolávací akce na celou modelovou řadu. BMW X5 muselo do servisů kvůli poruchovému řízení a špatné montáži brzd (do roku 2002). Objevily se i problémy s pevností uložení brzdového pedálu či s mechanismem bezpečnostních pásů, což si také vyžádalo svolávací akci.

Předfaceliftová auta mají také problematickou pětistupňovou automatickou převodovku od GM, která v některých autech odešla velmi rychle. Facelift, který model prodělal v září 2003, přinesl kýžené zlepšení dílenského zpracování a především použití modernějšího automatu od ZF, který měl nejen šest rychlostí, ale je i spolehlivější a efektivnější. Benzínový šestiválec si ale automat od GM ponechal, takže s tímto motorem je lepší manuál.

Zatímco převodovky se zlepšily, výměna stálého pohonu všech kol v poměru 38:62 ve prospěch zadní nápravy za elektronicky řízený systém xDrive přinesla možné problémy s velmi komplikovanou a namáhanou rozvodovkou. Necitlivě řízená auta, hlavně ta s manuální převodovkou, ve kterých řidiči řadí cukavě, mohou mít rozvodovku značně opotřebovanou. Automatické převodovky přece jenom změny v točivém momentu vykrývají lépe a omezují velké rázy přecházející do pohonu vlivem necitlivého ovládání ze strany řidiče.

V autech s manuálním řazením se také velmi rychle opotřebovává spojka, pokud jsou provozována hlavně ve městě s častými rozjezdy z místa. Jízda v terénu nepatří mezi přednosti tohoto SUV s poměrně nízkou světlou výškou, takže podvozek se v těžkém terénu snadno poškodí. Odnést to může nejen zavěšení, ale hlavně vana motoru, převodovka, kloubový hřídel či diferenciály. Podívejte se pod auto a hledejte viditelné poškození. A když už budete dole, pozorujte únik oleje, ten není u X5 obvyklý a svědčí o problému.

suv bmw bazar suv bmw bazar

Některé modely X5 mají příplatkový vzduchový podvozek. Z hlediska možných problémů je asi lepší se takovému automobilu vyhnout, konvenční podvozkové díly se mnohem lépe shánějí a také levněji mění. Vzduchový podvozek stejně najdete spíše u vrcholných benzinových verzí.

Detailem jsou pak už jen poruchy elektroniky, které nejsou moc časté, ale spíše dokážou otravovat a hlavně se složitě a draze opravují. Vedle displeje v přístrojovém štítu jmenujme třeba nefunkční elektrické dovírání zádi, nefunkční posun a vyhřívání elektrických sedadel, stávkující centrální zamykání, nefunkční klimatizaci s ventilací či elektrická okna, která se nechtějí dovírat. Jenom se zaměřte, jestli podobnými neduhy vámi vyhlédnuté auto netrpí. Zabere vám to několik minut při kontrole vybraného auta, tak na to nezapomeňte.

Pozor na bouračky

BMW X5 by rozhodně nemělo reznout, takže automobil s viditelnou korozí nebrat! Pravděpodobně to bude špatně opravená bouračka. Všímejte si také nestejných spárů v karoserii, nerovnoměrného sjíždění pneumatik a při testovací jízdě se zaměřte na stabilitu auta. Nesmí táhnout ke straně a citelně se vlnit. Jestli vám někdo řekne, že to je u vysokého SUV normální, utíkejte od takového prodejce, seč vám síly stačí. Naopak neřešte drobnou kosmetiku, tohle je prostě staré auto a raději se zaměřte na skutečně funkční věci.

Pamatujte také na to, že některé náhradní díly mohou stát opravdu hodně, takže zvažte havarijní pojištění. To vás sice přijde klidně i 30.000 Kč za rok, ale například třicet tisíc stojí jedno xenonové světlo, přední nárazník vyjde na 35.000, kapota 25.000, blatník 11.000, čelní sklo minimálně 12.000, zrcátko na 7000 korun a tak dále a tak dále...

suv bmw bazar suv bmw bazar

Provozní náklady

I ceny v servisu odpovídají charakteru auta. BMW X5 s naftovým šestiválcem stálo jako nové klidně i dva miliony korun a i když ho dnes koupíte za desetinu původní ceny, rozhodně se nedá říci, že by ceny práce nebo náhradních dílů byly desetinové. Opět zde tedy platí poučka o vlastnictví primáta a dostatku peněz na nákup jeho oblíbeného ovoce.

Počítejte s tím, že v reálném provozu s podílem města a dálnice bude naftová X5 (v našem případě zapůjčená z autobazaru AutoESA) jezdit za deset litrů na 100 km. V testu nakonec BMW ukazovalo podle palubního počítače hodnotu 9,3 l na 100 km a nebyl problém se mimo město dostat i pod osm litrů, ale to už vyžadovalo velké sebezapření a rezignaci na předjíždění pomalejších účastníků provozu. Dálniční přesuny legální stotřicítkou si řeknou o asi 10,5 l na 100 km, přesto to není na ojeté SUV se silným turbodieselem vůbec špatné.

Benzinové šestiválce si vezmou minimálně 12 litrů, osmiválce pak 13 až 14 litrů. Hodně lidí řeší velkou spotřebu přestavbou zážehových motorů na LPG. Ono by se to mohlo vyplatit, když benzinové osmiválce nikdo nechce a stojí poměrně málo. Jenže zkušenosti majitelů hovoří o tom, že osmiválcové SUV na LPG jezdí stejně minimálně za 16 litrů plynu a je u něj cítit pokles dynamiky v provozu na LPG. Jestli se vám to vyplatí, to si spočtěte sami.

suv bmw bazar suv bmw bazar

Praktičnost

Užitné hodnotě BMW X5 nejde nic zásadního vytknout. Interiér je prostorný s velmi dobrou polohou za volantem. Ergonomie odpovídá vysokým standardům automobilky BMW a právě díky poloze řidiče, který si tu rozhodně nepřipadá jak na židli v dodávce, se X5 řídí příjemně a jistě. Vzadu je dostatek místa, sedadla jsou pohodlná a i když zavazadelník není největší, bude určitě většině lidí naprosto stačit.

Zajímavostí je dvojité víko zavazadlového prostoru okopírované z Range Roveru, ale pouze s otevřeným oknem je nakládací hrana dost vysoko, což se nebude líbit hlavně ženám drobnější postavy. Výbava většiny automobilů je docela bohatá, takže nechybí všechna okna v elektrice a automatická klimatizace. Nicméně ne všechna auta mají parkovací čidla, která se skutečně hodí. A navigace tehdejší doby je na dnešní poměry nepřehledná a zastaralá. Také bude asi problém s aktualizací dat.

suv bmw bazar suv bmw bazar

Na silnici (i v terénu)

Jestli plánujete tahat dříví z lesa, kupte si raději pick-up nebo pracovní off-road, případně Land Rover Discovery. BMW X5 je zaměřené hlavně na silnici, i když samozřejmě polní cestu zvládne také. X5 sice projede motokrosovou trať, ale můžete si draze poškodit podvozek. Raději se smiřte s tím, že to není pravověrný off-road a naopak si užívejte na poměry kategorie SUV výtečných jízdních vlastností, které dokážou potěšit i dnes v době adaptivních podvozků a elektronického rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola.

Tahle X5 se řídí vážně pěkně, že jí to může nejnovější stejnojmenný model závidět. Řízení je přesné, působí mechanicky a zajímavé je, že auto samo o sobě k rychlé jízdě vůbec nesvádí. Umí to být důstojný dopravní prostředek podobně jako třeba Range Rover, takže charakteristický agresivní styl jízdy bude spíše problémem konkrétních majitelů než přímo auta. Parkování přes dvě místa pro invalidy skutečně není technický problém vozu...

Typickým projevem jízdy na limitu jsou pak kvílející přední pneumatiky a bezpečně předvídatelná nedotáčivost, kterou zkrotí celkem dobře naprogramované ESP. Podle zvyklostí tehdejšího BMW ale ESP zasahuje docela pozdě, stejně tak ABS. Přetočit X5 pod plynem prakticky nejde, ale je pravda, že prudké změny směru tomuhle autu moc nesvědčí.

Hodně záleží na kvalitě pneumatik a pokud chcete jezdit dynamicky, budete muset utrácet za skutečně dobré obutí. Nekvalitní pneumatiky se na jízdních vlastnostech a hlavně brzdné dráze tohoto dvoutunového macka projeví velmi negativně. Také pamatujte na to, že i s veškerou záchrannou elektronikou fyzikální zákony prostě nepřepíšete. Rozjet dvoutunovou čtyřkolku na sněhu umí každý, ale uřídit ji už pak ne.

Brzdy odpovídají své době, takže sice dokážou automobil adekvátně zpomalit, ale opakovaná agresivní decelerace je brzy unaví a pedál změkne s citelným ovadnutím brzdného účinku. Pozor si dejte na zkroucené brzdové kotouče, což právě svědčí o dost častém nevybíravém způsobu jízdy. Stačí také tahat těžký nebrzděný přívěs a brzdy X5 dostanou řádně zabrat. Spotřební materiál jako jsou právě brzdy ale nestojí extrémně moc peněz.

suv bmw bazar suv bmw bazar

Celkové hodnocení

Pokud budete velmi pečlivě vybírat, určitě najdete hezké udržované BMW X5. Možná bude dražší, ale zase by vás neměl potkat nějaký zásadní problém. Nejcitlivější jsou asi právě automatické převodovky a podvozek. O turbodieselových motorech platí to samé, co už víte - potřebují kvalitní palivo, citlivé zacházení a pravidelný preventivní servis s častými výměnami oleje.

Na báchorky o longlife náplni zapomeňte, olej měňte nejpozději každých 15.000 km. Pak bude X5 dlouho a spolehlivě sloužit. Nechte preventivně vyměnit také oleje v převodovce a diferenciálech.

BMW X5 je vážně povedené a nadčasové auto, které je nejen pohodlné, kultivované a praktické, ale také se velmi dobře řídí. Musíte se jenom smířit s trochu pochybnou image, jakou mají v naší zemi takováto SUV.


Doporučené motory

Bezesporu nejrozumnější volbou z hlediska provozních nákladů je vznětový řadový šestiválec v modelu X5 3.0d. Pokud chcete automat, je lepší model po faceliftu, kdy měl motor nejen vyšší výkon, ale také efektivnější šestistupňový automat ZF. Naopak model před faceliftem je lepší s manuálním řazením, neboť starší pětirychlostní automat od GM není moc spolehlivý a hlavně je s ním turbodiesel pocitově velmi líný a dynamicky nevýrazný.

Nevhodný motor

Nedá se říci, že by byl některý motor vyloženě nepovedený. Jak třilitrový turbodiesel, tak benzinové jednotky patří k tomu nejlepšímu, co bylo v té době na trhu. Logicky lze od benzinových motorů čekat vyšší spotřebu, takže pokud se jen podíváme na náklady, je asi už rovnou lepší osmiválec 4,4, 4,6 nebo 4,8 litru.

V reálném provozu nemá o moc horší spotřebu než třílitrový šestiválec a navíc lze koupit několik kitů umožňujících přestavbu na LPG. Spíše platí poučka, že je lepší se vyhnout pětistupňovému automatu od GM, který není příliš spolehlivý. Pozor, po faceliftu zůstal benzinovému šestiválci, takže ten chtějte s manuálem. Na druhou stranu ale relativně malý točivý moment benzinového šestiválce nedával automatu od GM tolik zabrat.


Konkurenti

Mercedes-Benz ML

Mercedes-Benz ML generace W163 jezdí proti modernější X5 dost těžkopádně a nemotorně. Má velmi slabé brzdy a podvozek těžkému autu nestíhá. Někomu může vyhovovat jeho houpavost, ale pověstná poruchovost asi neosloví nikoho. Když už, hledejte automobil z posledních let výroby, které je kvalitnější. Pokud máte šikovného mechanika, který se vyzná v mercedesech, možná dokážete tohle auto udržet v provozu, ale raději se podívejte po něčem jiném.

Volvo XC90

SUV od Volva je stálice, ale dynamicky na BMW X5 nestačí, i když ovladatelnost má dobrou. Auto je i celkem pohodlné. Velkou výhodou Volva je použitelných sedm míst k sezení. Vozy z prvních let výroby měly ale poměrně nekvalitní a rozvrzaný interiér. Pětiválcový turbodiesel může být dost unavený, protože na těžké auto stačí jenom s obtížemi. Má poruchové vstřikovače a vyhněte se autům, která jezdila v těžkém terénu.

Porsche Cayenne

První SUV od Porsche jezdí velmi dobře, ale asi vás odradí provozní a servisní náklady. Cayenne dostal turbodiesel docela pozdě, takže v naší cenové kategorii budou hlavně benzinová auta. Některá jsou předělaná na LPG, což provozní náklady trochu sníží, ale pořád si proti naftové X5 moc nepomůžete. Cayenne je ale spolehlivý, nejčastější byly pouze poruchy klimatizace a ruční brzdy.

Volkswagen Touareg

Když Volkswagen vyřešil kvalitativní nedostatky z prvního roku výroby, byl Touareg docela schopným autem. Ovšem je pocitově těžkopádný, neohrabaný a má velmi vysoké provozní náklady. Paradoxně nejlepší volbou je benzinový šestiválec, protože turbodiesely nebyly moc spolehlivé. Desetiválcový turbodiesel je velmi nákladný na provoz a údržbu.

Range Rover

Ačkoli je Range Rover, který byl uveden na trh v roce 2002, symbolem poruchovosti, ve skutečnosti auto trpělo především na necitlivé zacházení majitelů, pokud šlo o problémy s mechanikou. Pozlobit ale může elektronika, která své nálady mění doslova podle počasí. Range Rover je velmi pohodlný, ale působí spíše jako stodola na kolech než jako "sportovní off-road". Největším problémem potenciálních kupců ale je, že si myslí, že ho udrží v provozu levně. Neudrží. Provozní náklady odpovídají původní pořizovací ceně až čtyři miliony korun.

Informace o testovaném automobilu
ModelBMW X5 3.0d xDrive E53
Rok výroby2004
Ujeté kilometry178 130
Základní cena274 900 Kč
Prvky výbavyautomatická převodovka, tempomat, xenony, samočinná klimatizace, kůže, elektrická sedadla vyhřívaná, navigace, parkovací čidla atd.

BMW X5 3.0d xDrive E53
Objem motoru (cm3)2993
Maximální výkon (kW/min)160/4000
Maximální točivý moment (N.m/min)500/2000-2750
Zrychlení 0-100 km/h (s)8,3
Největší rychlost (km/h)210
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)8,6
Rok výroby testovaného vozu2004
Počet ujetých km dle palubních přístrojů178 130
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)274 900/230 000

Plusy

  • Dílenské zpracování po faceliftu
  • Jízdní vlastnosti a řízení
  • Praktičnost, pohodlí a kultivovanost
  • Dostupnost náhradních dílů i z druhovýroby
  • Poměrně jednoduchý servis
  • Klesající zájem zlodějů

Minusy

  • Kvalita zpracování v prvních letech výroby
  • Problémové automatické převodovky před faceliftem
  • Reálné provozní náklady i u turbodieselu
  • Rozporuplná image mezi českou veřejností

Text a foto: Dalibor Žák

Doporučujeme

Témata
1. 12. 2014 13:35
Re: Kterej z redakce
>:D :yes:
1. 12. 2014 13:09
Zkušenosti majitele
Mám tohle X5 už pátým rokem, r.v. 2006, najeto skutečných 155000 km. Motor 3.0D. Měl jsem štěstí, auto bylo koupené nové v Praze v Inveltu, pravidelný servis od původního - velmi poctivého majitele. Když jsem ho kupoval, mělo asi 103 000km, já s ním najel těch asi 50000. Mám rovněž pravidelný servis u člověka, který BMW opravdu umí.
Závady : výměna stabilizační tyčky na PP kole ( 1500,-), nová Xenonka a úplně na začátku zadřené čerpadlo v přídavném topení ( Webasto/BMW) asi 3500,-. Hned po koupi jsem nechal vyměnit olej v automat. převodovce. Jinak bez závad.
Souhlasím s redaktorem, že je třeba dát velký pozor na různé podvodníky, ale pokud natrefíte na dobrý kousek, jste bez problémů.
Vůz má plnou výbavu - Individual paket. Za těch 9 let provozu nic nevrže, nebouchá, nerezaví. Vše jde hladce, gumy se nesjíždějí ( nebo sjíždějí se pravidelně), jízdní vlastnosti jsou naprosto vynikající.Motor : zní spíše jako benzín, odkudsi zdola slyšíte hluboké tóny, žádné klapání. Olej prakticky nežere. Spotřeba : Dlouhodobá průměrná 8,7l/100km ( město 25%, zbytek silnice/dálnice), kupuji ovšem jen prémiovou naftu ( OMV, někdy Benzina Verva D). Jezdím svižně, cca 20 km nad limit. Ve městě podle předpisů, platit nechci. Do Chorvatska vloni ve 4 osobách do 150 km/ hod na dálnici - : 7,1 l/100 km.
Z mého pohledu : pokud narazíte na opravdu ověřený kus, jděte do něj ! Ten vůz je premiový i po mnoha letech.
Pokud jde o terén : denně jezdím na louky a do lesa se psem. Jezdil jsem v bahně, hlubokém sněhu, zapadl jsem do mokré oranice až po nápravy - ze všeho se vyhrabal a to s velkým nadhledem. Není to pravověrný off-road, ale ve štychu vás nenechá. Když ho potom umyjete ( žádná myčka, všechno ručně ) můžete s ním do divadla. Je to skvělé, univerzální auto, až ho budu prodávat - chci zase X5. Zdravím :-)
Avatar - beibej
30. 11. 2014 18:37
Re: trochu protichůdné info
zkus to pochopit. říkal jsem do 4000/min. Když jedeš na okruhu a ždímáš poslední koně před omezovačem tak je to super, ale ne na normální jízdu. Tam to prostě je nedostatečný kor v X5.
Avatar - beibej
30. 11. 2014 18:27
Re: trochu protichůdné info
jo do 4000/min je a za tím si stojím! Dej vedle sebe 3,0 benzin a 3,0 naftu u obou používej jen do těch 4000 a pak sám uvidíš co jak jede. Kromě střelby v plně jízdě je to až obtěžující a pro normální používání je to prostě tragédie. ty gurmete....
Avatar - ladsla
30. 11. 2014 18:18
Re: trochu protichůdné info
já už bavora nechci, designový jazyk značky se mi nelíbí. X5 první generace mě oslovil vzhledem, teď už to říct nemůžu. Kolik lidí, tolik názorů.....