Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Seat Ateca (KH7/KHP): Karoq za lepší peníze?

Svět motorů Svět motorů 20. 6. 2022 • 22:47
27
Zobrazit náhledy (27)
Loňský facelift přinesl nový volant s možností vyhřívání a šikovné ovládání tempomatu tlačítky. Matné rámečky a 9,2“ displej interiér působí mnohem moderněji. Menší, 8,25“ displej si ještě zachovává praktické kruhové ovladače po stranách. Digitální přístrojový štít byl v nabídce už dříve Faceliftové vozy mají šestiúhelníkovou masku, přesunutý radar zpod znaku do nárazníku a nové světlomety LED s čočkou. Paradoxně nesvítí tak dobře jako starší provedení, světlo z nich je o dost užší. Zadní svítilny dostaly dynamické směrovky. Připojování zadních kol u verzí 4x4 není nijak bryskní, systém Haldex 5 nemá zásobník hydraulického tlaku. Malé čerpadlo (viz šipka) jej vytváří až na základě požadavku řídicí jednotky. haldexu měňte olej každých 60 000 km nebo nejpozději po čtyřech letech. Bezdrátové nabíjení telefonu se za drobný příplatek nabízelo už od počátku, ale potřeboval ho jen někdo. Kupodivu doplnit dodatečně nejde (originálem). Benzinové motory 1.4 i 1.5 TSI s ACT při nízké zátěži odpojují prostřední dva válce. Škodovácký graf zobrazuje rozsah činnost systému mezi 1300 až 4000 min-1 při točivém momentu pod 100 Nm – čím nižší, tím častěji. V praxi to vypadá tak, že kdekoliv povolíte plynový pedál a chcete souvisle udržovat nižší rychlost, motor přechází do dvouválcového režimu. Ateca má proti karoqu nepatrně menší kufr s objemem 510 l a jen základní variabilitu zadních sedadel. Možnost bezdotykového ovládání pátých dveří „virtuálním pedálem“ u prvního ročníku chyběla. I většina verzí před faceliftem už má světlomety LED, pro model Style byly příplatkové, pro všechny vyšší linie standardní. Svítí hezky, mají vždy ostřikovače a citlivou přepínací automatiku. Ostrá čtyřkolka Cupra Ateca s 2.0 TSI/221 kW přišla v roce 2018 jako první model osamostatněné divize Cupra. Nechybí jí parádní výbava ani dynamika (0-100 km/h za 5,2 s, 247 km/h), cenově však byla a bude mimo horizont běžného zájemce o ateku. S vyššími výbavami FR a Xcellence (později Xperience) se pojí otočný volič jízdních režimů, ovlivňující odpor řízení, reakci motoru či celého pohonu (s DSG a 4x4), ale třeba i náladové osvětlení. Elektrická ruční brzda s funkcí Auto Hold je tu vždy. Starší typ infotainmentu Media System Plus s hardwarovými tlačítky po stranách sice není žádný designový skvost, ale je velmi přehledný a díky balíku rozšířené konektivity Full Link zvládá vše podstatné včetně zrcadlení obrazovky telefonu Verze s předním pohonem tu mají bez ohledu na motor vždy jednodušší zadní nápravu s torzní příčkou. Parkovací brzda s rychlými servomotorky na třmenech nezlobí, ale nesmíte dojíždět brzdové destičky na doraz. Seat Ateca Seat Ateca V Německu dostávala ateca běžně škodováckou škrabku na led, u nás ne, aby karoq působil chytřeji. Nádržka na AdBlue má objem 12 l, na palivo 50 l (u čtyřkolek 55 l) Zdánlivě triviální poškození předního nárazníku bude ve výsledku stát 20 000 Kč. Za nárazníkem je prasklá plastová stěna, na níž drží chladič Zdánlivě triviální poškození předního nárazníku bude ve výsledku stát 20 000 Kč. Za nárazníkem je prasklá plastová stěna (viz šipka), na níž drží chladič Kvalitní elektronický plašič hlodavců si pořiďte ten samý den co auto. Když vám kuny a myši motorový prostor přímo neožerou, klidně ho mohou zapálit natahanou sušinou. Kvalitní elektronický plašič hlodavců si pořiďte ten samý den co auto. Když vám kuny a myši motorový prostor přímo neožerou, klidně ho mohou zapálit natahanou sušinou. Jedna z mála výtek ke komfortu obsluhy: nešikovné nastavování jasu přístrojů hluboko v menu palubního systému Předfaceliftové verze měly méně šťastný systém upozornění na vozidla v mrtvém úhlu málo výraznou kontrolkou ve sklíčku zpětného zrcátka. Ty současné už mají výraznější diody přímo na krytu zrcátka. Obecnou výhodou koncernových vozů je průběžný monitoring stavu AdBlue a srozumitelné doporučení pro řidiče, například „doplňte nejméně 4, maximálně 5,5 litru“ Seat Ateca

Seat Ateca a Škoda Karoq jsou jako jednovaječná dvojčata, dokonce se i společně vyrábějí ve východočeských Kvasinách. Služebně starší atece osud naházel víc klacků pod kola, auto je to ale přinejmenším stejně dobré jako karoq. A v bazarech za lepší cenu.

První SUV od Seatu mělo krásně nalajnovanou kariéru. Líbivé ostré linie, správná velikost i cena, výhoda prvního podání – sokové Škoda Karoq i VW T-Roc byli ještě v plenkách. Jenže kolo štěstí se zaseklo. V Kvasinách absolutně nezvládali uspokojit obrovskou poptávku po modelu a dealeři Seatu mohli zákazníkům tlumočit už jen své zoufalství. V rozumných termínech šlo dodat pouze tříválce 1.0 TSI (které skoro nikdo nechtěl) nebo dlouhými převody zmučené motory 1.6 TDI, obojí jen v předokolce a levných výbavách. Na 1.4 TSI byly dodací lhůty přes rok, na 2.0 TDI s 4x4 (110 i 140 kW) skoro rok.

Předokolky s motory 2.0 TDI (110 kW) nešlo dlouho ani objednávat. Byly původně homologovány bez AdBlue (stejně jako 1.6 TDI), jenže v předvečer vstupu na trh vyšlo najevo, že legálně emisní limity nepodlezou. Musely se nadplánově přeškolit na močovinu po vzoru 2.0 TDI 4x4 a stoupnout si do fronty na novou homologaci. O něco později zase dlouhý výpadek postihl pro změnu variantu 2.0 TDI (140 kW), spojovanou jen s 4x4 a DSG.

To už tu ale byla „domácí“ Škoda Karoq. Měkčeji odpružená, lépe odhlučněná, s novým lákavým 1.5 TSI (to ještě zastudena neskákal) a s některými výbavovými výhodami, byť zpravidla draze placenými.

všeho je, že v tuzemských autobazarech je atek zoufale málo. Téměř polovinu z aktuálně inzerovaných navíc tvoří předokolky 1.6 TDI, převážně z individuálního dovozu.

Výhledově by ale mělo být z čeho brát, na Západě jsou prodeje ateky i karoqu vyrovnanější než u nás. Souhrnné registrace v Německu za roky 2018 až 2020 ukazují jen mírnou nadvládu karoqu se 75.803 kusy proti atece s 72.432 vozy.

Video se připravuje ...

Levnější a v lecčem lepší

Pojďme si v rychlosti ujasnit, proč dát přednost atece před karoqem. Předně kvůli ceně ojetin. O pár desítek tisíc je vždy levnější – v porovnatelném výkonu i výbavě.

Vyšší řidiči se v atece snáze zabydlí. Má o 4 cm níže ukotvená přední sedadla, takže nabídne více místa pro hlavu a lepší výhled na semafory. Je z ní také díky odlišnému ukotvení a poloze zpětných zrcátek lépe vidět do předoboku přes sloupek A. Má vyšší světlou výšku podvozku – u předokolky 176 mm (karoq 172), u čtyřkolky 189 mm (176 mm).

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud