Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Seat Ateca (KH7/KHP): Karoq za lepší peníze?

Marek Oborník
Diskuze (0)

Seat Ateca a Škoda Karoq jsou jako jednovaječná dvojčata, dokonce se i společně vyrábějí ve východočeských Kvasinách. Služebně starší atece osud naházel víc klacků pod kola, auto je to ale přinejmenším stejně dobré jako karoq. A v bazarech za lepší cenu.

První SUV od Seatu mělo krásně nalajnovanou kariéru. Líbivé ostré linie, správná velikost i cena, výhoda prvního podání – sokové Škoda Karoq i VW T-Roc byli ještě v plenkách. Jenže kolo štěstí se zaseklo. V Kvasinách absolutně nezvládali uspokojit obrovskou poptávku po modelu a dealeři Seatu mohli zákazníkům tlumočit už jen své zoufalství. V rozumných termínech šlo dodat pouze tříválce 1.0 TSI (které skoro nikdo nechtěl) nebo dlouhými převody zmučené motory 1.6 TDI, obojí jen v předokolce a levných výbavách. Na 1.4 TSI byly dodací lhůty přes rok, na 2.0 TDI s 4x4 (110 i 140 kW) skoro rok.

Předokolky s motory 2.0 TDI (110 kW) nešlo dlouho ani objednávat. Byly původně homologovány bez AdBlue (stejně jako 1.6 TDI), jenže v předvečer vstupu na trh vyšlo najevo, že legálně emisní limity nepodlezou. Musely se nadplánově přeškolit na močovinu po vzoru 2.0 TDI 4x4 a stoupnout si do fronty na novou homologaci. O něco později zase dlouhý výpadek postihl pro změnu variantu 2.0 TDI (140 kW), spojovanou jen s 4x4 a DSG.

To už tu ale byla „domácí“ Škoda Karoq. Měkčeji odpružená, lépe odhlučněná, s novým lákavým 1.5 TSI (to ještě zastudena neskákal) a s některými výbavovými výhodami, byť zpravidla draze placenými.

všeho je, že v tuzemských autobazarech je atek zoufale málo. Téměř polovinu z aktuálně inzerovaných navíc tvoří předokolky 1.6 TDI, převážně z individuálního dovozu.

Výhledově by ale mělo být z čeho brát, na Západě jsou prodeje ateky i karoqu vyrovnanější než u nás. Souhrnné registrace v Německu za roky 2018 až 2020 ukazují jen mírnou nadvládu karoqu se 75.803 kusy proti atece s 72.432 vozy.

Video se připravuje ...

Levnější a v lecčem lepší

Pojďme si v rychlosti ujasnit, proč dát přednost atece před karoqem. Předně kvůli ceně ojetin. O pár desítek tisíc je vždy levnější – v porovnatelném výkonu i výbavě.

Vyšší řidiči se v atece snáze zabydlí. Má o 4 cm níže ukotvená přední sedadla, takže nabídne více místa pro hlavu a lepší výhled na semafory. Je z ní také díky odlišnému ukotvení a poloze zpětných zrcátek lépe vidět do předoboku přes sloupek A. Má vyšší světlou výšku podvozku – u předokolky 176 mm (karoq 172), u čtyřkolky 189 mm (176 mm).

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Marek Oborník
Diskuze (0)

Doporučujeme