Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Seat Leon 1.4 16V: Navenek sportovec, uvnitř kliďas

Bazarové Recenze
Diskuze (12)

Do rukou se nám dostal Seat Leon druhé generace. Jeho předchozí majitel vůz drobnými úpravami vylepšil, se čtrnáctistovkou je ale spíše pro klidné cestování.

V dnešní době, která patří hlavně ostrým linkám, již oblá karoserie Seatu Leon druhé generace není úplně in. Přesto se řadě motoristů stále líbí. Leon se tak těší na trhu s ojetými automobily velkému zájmu a většinou se na ploše autobazaru dlouho neohřeje.

Zákazníci vyhledávají především vozy s benzinovými motory o objemu 1,4 až 1,8 litru, středem pozornosti jsou také turbodiesely. Mladší motoristé pak pokukují po sportovněji laděných modelech Cupra či Cupra R. Obě verze používají přeplňovaný dvoulitr 2.0 TFSI, varianta Cupra o výkonu 177 kW, Cupra R nabídne 195 kW.

Naši pozornost ale upoutal trochu jiný vůz. V nabídce autocentra Auto ESA jsme objevili zachovale působící černý Seat Leon 1.4 16V. Na první pohled nás na vozidle zaujala černá litá kola a dvojitá nerezová koncovka výfuku. Bližší prohlídka a nastartování odhalilo celý laděný koncový tlumič výfuku.

Automobil se základní čtrnáctistovkou to jistě nezrychlí, i když pouští hrůzu na celé okolí. Že předchozí majitel vozidlo "poladil", prozrazují také žluté pružiny, decentně snižující světlou výšku. Jakou ojetinou bude upravený Seat Leon z roku 2009?

Prostor pro posádku

Obecně můžeme o modelu Leon prohlásit, že jde o vozidlo poskytující dostatek místa posádce, a to i cestujícím na zadních sedadlech. Zavazadelník o základním objemu 341 litrů ale není kdovíjaká výhra. Naštěstí tu jsou jiné vlastnosti, které můžeme automobilu přičíst k dobru. Patří k nim například pohodlná sedadla nebo celkem pohledná palubní deska. Příjemný je volant se silnějším věncem, díky němuž skvěle padne do rukou.

Testovaný automobil má všechny popsané vlastnosti, nás ale zajímal především stav interiéru. Ten byl naprosto bezchybný, žádné škrábance či poškozené čalounění. Navíc jsou zde sportovně tvarovaná sedadla s vynikajícím bočním vedením. Samozřejmostí je bohatá výbava čítající kromě jiného klimatizaci nebo přehrávač CD s velkým monochromatickým displejem.

Celkový dojem z interiéru máme velice dobrý. Nevypadá to, že by šlo o vůz z rukou bláznivého tunera. Stav automobilu spíše ukazuje na pečlivého majitele, který si chtěl plechového přítele upravit k obrazu svému.

Motor a převodovka

Od počátku výroby představovala základní pohonnou jednotku šestnáctiventilová čtrnáctistovka. V roce 2010 se však objevil ještě menší agregát, čtyřválcový turbomotor 1.2 TSI o výkonu 77 kW, který tuto úlohu převzal. Pod kapotou Leonu ale můžete nalézt také známou šestnáctistovku o výkonu 75 kW, přesto pro svižnou jízdu doporučujeme spíše přeplňovaný motor 1.8 TSI, nabízející příjemných 118 kW. Dle našeho soudu představuje lepší volbu, než 2.0 FSI/110 kW. Kdo chce ještě více, může hledat přeplňovaný dvoulitr 2.0 TFSI. Zájem je ale mezi motoristy spíše o menší zážehové verze a samozřejmě turbodiesely, kterých se pod kapotou Seatu Leon objevilo hned několik.

Již při uvedení na trh byl k dispozici velice povedený turbodiesel 1.9 TDI pracující s výkonem 77 kW. Na rozdíl od starších devatenáctistovek jej nezlobí váha vzduchu a má pověst spolehlivky. Něčím takovým se nemůže chlubit motor 2.0 TDI, jehož zpočátku pronásledovala řada poruch. V roce 2010 se na místo devatenáctistovky začal montovat nový turbodiesel 1.6 TDI pracující s výkony 66 nebo 77 kW, přičemž silnější provedení má znatelně kultivovanější běh.

Prověřovaný černý Seat Leon z nabídky Auto ESA ale pohání základní čtrnáctistovka disponující výkonem 63 kW. Ať už se automobil tváří jakkoli a ať už zní díky laděnému výfuku jakkoli, rozhodně z něj tenhle motor dravce neudělá. Dobře však poslouží méně náročným řidičům, i když ani v tomto případě absenci výkonové rezervy nemůžeme nijak pochválit. Pro běžnou jízdu je ale motor 1.4 16 V dostačující. Ještě dodejme, že spolupracuje s přesnou manuální pětistupňovou převodovkou.

Jízdní vlastnosti a komfort

V případě testovaného vozu mile překvapil podvozek, který není ani po výměně pružin nadměrně tvrdý a nabízí dostatek pohodlí i na méně kvalitních vozovkách. V sériovém provedení tedy zajistí slušný cestovní komfort také na typických českých silnicích. Přitom vozidlo obstojí v zatáčkách, chová se jistě a naprosto předvídatelně.

Výbava a cena testovaného vozu

Seat Leon z nabídky autocentra Auto ESA pochází od prvního majitele, který jej pořídil v České republice. K přednostem vozu patří bohatá výbava, nabízející klimatizaci, šest airbagů, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání bočních oken vpředu, vyhřívaná elektricky ovládaná zpětná zrcátka, mlhovky nebo originální autorádio s přehrávačem CD.

Velkou předností vozu je také jeho výborný stav. Podle palubních přístrojů doposud urazil 87 408 km, což se dá díky českému původu snadno ověřit. Za automobil z roku 2009 prodejce Auto ESA požaduje 189 900 korun.

Expert Auto ESA radí

K častěji se opakujícím závadám patří vůle na přední nápravě, zejména v táhlech stabilizátoru. Občas narazíte na vůz s ložiskem kola na konci životnosti, objevují se také poruchy elektrického ovládání bočních oken. Setkat se lze i s praskáním žárovek v potkávacích světlech. Pokud jde o vůz vybavený dvouhmotovým setrvačníkem (podle motoru), buďte ostražití a sledujte, zda už nevykazuje vůle. To by znamenalo nutnou výměnu, přičemž nejde zrovna o levnou opravu.

U turbomotorů 1.2 TSI mohou nastat potíže s rozvody, dvanáctistovky také někdy potrápí vadná zapalovací cívka. Turbodiesely 2.0 TDI se hlavně z počátku potýkaly s problematickým mazáním a potížemi se vstřikovači.

Seat Leon 1.4 16V
Objem motoru (cm3) 1390
Maximální výkon (kW/ot. za min.) 63/5000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.) 132/3600-3800
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,7
Největší rychlost (km/h) 172
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km) 6,5
Rok výroby testovaného vozu 2009
Počet ujetých km dle palubních přístrojů 87 408
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 189 900/189 900
Bazarové Recenze
Diskuze (12)
Avatar - Brandon Walsh
16. 10. 2014 17:51
Re: tohle
pristrojovka v leone nevrzga, nabehal som na nom 65 000 km a ziaden problem nebol, kolesa 225/45 r17
16. 10. 2014 10:46
Re: tohle
vkus je zcela individuální ;-) to, co je pro tebe vkusné je pro jiného nevkusné atd. "Mě se to nelíbí, tak je to hnusný". Takto povrchně může hodnotit jenom jednoduše uvažující sebestředný člověk. :-)
15. 10. 2014 23:13
Re: tohle
On není otřesný jen ten panel, ale vůbec celej interier. To že si nevkusnej, neznamemá, že není.
15. 10. 2014 16:47
hezký
hezký autíčko s originálně řešeným interiérem, žádný koncernový stereotyp :yes:
15. 10. 2014 14:26
Re: tohle
Mně taky přijde otřesný ... zejména v porovnání s koncernovými sourozenci jde na první pohled vidět láce. Do Dacie nebo Transitu klidně, ale v mainstreamu nižší střední je to neomluvitelné.